- بیشترین درخواست پناهندگی مربوط به کدام کشور اروپایی است؟
- شلیک ۹ گلگوله به یک نوجوان اوتیسمی توسط پلیس آیداهو
- شاغلان کدام کشور اروپایی درآمد کمتری دارند؟
- کوچکترین ضربان ساز قلب جهان ساخته شد
- عباس عراقچی: عجله ای برای ارتباط با دولت سوریه نداریم
- حضور در لیست سیاه FATF عامل افشای اطلاعات کشور است
- علی شمخانی: ایران برای توافق متوازن آمده، نه تسلیم
- مرگ تلخ ۲ قاضی کهگیلویه و بویراحمدی در یک تصادف
- احمد خاتمی: امکان مذاکره بر سر غنی سازی، فعالیتهای موشکی و حضور منطقهای ایران وجود ندارد
- چین سفارش هواپیماهای بوئینگ را متوقف کرد
- بانک سپه هک نشده بلکه داده ها سرقت شده است
- فرمانده نیروی زمینی ارتش: دشمن شرارتی در سر داشته باشد ارتش سر را از بدن او جدا می کند
- حسین مرعشی: مطمئن باشید ایران لیبی نمیشود/ ایران رهبری هوشمندی دارد
- محمد اسلامی: آژانس بین المللی انرژی اتمی بی طرف باشد
- عباس عراقچی پیام رهبر انقلاب را به مسکو برد
- یک لیوان نوشابه چند درصد ابتلا به دیابت را افزایش می دهد؟
فرونشست در کشور به مرحله هشدار رسید
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه فرونشست در کشور به مرحله هشدار رسید بر ایجاد محدودیت برای برداشت آبهای زیرزمینی در محدودههای فرودگاهی و خطوط راه آهن خبر داد.
به گزارش اکوپل نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درخصوص فرونشست زمین و مطالعات و راهکارهای ارایه شده توسط کارشناسان توضیحاتی ارایه کرد.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با یادآوری این مطلب که فرونشست زمین در کشور به مرحله هشدار رسید، گفت: با توجه به اینکه یک سوم دشتهای کشور تحتتاثیر فرونشست زمین قرار دارند حل این مشکل و یا کند کردن روند آن باید در برنامهها و سیاستهای دولتمردان قرار بگیرد.
شکرچی زاده تغییر الگوهای کشاورزی و همچنین تغییر در برداشت از آبهای زیرزمینی را راهکارهایی برای حل معضل فرونشست و روشی برای کند کردن این مشکل عنوان کرد و افزود: وزارت راه و شهرسازی به دلیل حوزه مسئولیت گسترده خود و انجام پروژههای مختلف در فضای سرزمینی، بیشتر از سایر دستگاهها، تحتتاثیر فرونشست زمین قرار دارد و به طور ویژه تاثیر فرونشست در فرودگاهها و خطوط راه آهن قابل مطالعه و ارزیابی است.
به گفته وی، انجام مطالعات فرونشست به شکل ویژه در ۱۰ فرودگاه اصفهان، مشهد، تبریز، اردبیل، یزد، ایلام، شیراز، کرمان، کرمانشاه و بم از سال ۹۸ به کارفرمایی شرکت فرودگاهها در دستور کار مرکز قرار گرفت.
بررسی نتایج فرونشست در ۱۰ فرودگاه به سرانجام رسید و گزارش آن هفته گذشته به کارفرما تحویل شد. بر اساس بررسیهای مرکز تحقیقات، هماکنون وضعیت اغلب این فرودگاهها نگران کننده نیست. اما از آنجاییکه محدوده فرونشستی رو به گسترش است میتواند به فضای فرودگاهی نزدیک بشود؛
بنابراین با اینکه فرودگاهها در شرایط بحرانی نیستند و استفاده از آنها مخاطرهای را به همراه نخواهد داشت، اما لازم است برای فرودگاهها حریمهایی را قائل شویم. برداشت آبهای زیرزمینی و کشاورزی در حریم فرودگاهی باید مدیریت هوشمندانه باشد تا بتوان موضوع فرونشست را حتی الامکان به تاخیر انداخت و یا روند آن را کند کرد.
شکرچی زاده از تدوین و تنظیم درخواستی برای مدیریت برداشت آبهای زیرزمینی و کشاورزی در حریم فرودگاهی خبر داد و افزود: مقرر شد تا شرکت فرودگاهها با همراهی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، درخواستی را تهیه و تنظیم و به وزیر راه ارایه بدهد و درخواست با تصویب در هیات وزیران و سازمان مدیریت بحران کشور عملیاتی و اجریی شود.
بر اساس مصوبه هیات وزیران، سازمان آب و وزارت نیرو، محدودیتهایی را برای برداشت آبهای زیرزمینی در پهنه فرودگاهها و در حریم فرودگاهها انجام خواهند داد. الزام هنوز ایجاد نشده است و در تلاش هستیم تا با تصویب هیات وزیران و همکاری سازمان مدیریت بحران اینکار به الزام برسد. با توجه به برداشتهای بی رویه، این معضل مشکلات جدی را ایجاد خواهد کرد.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در مجموع شرایط فرونشست برای ۱۰ فرودگاه مطالعه شده، بحرانی نیست، تاکید کرد: وضعیت فرونشست به گونهای است که در فرودگاهها، ظرفیت و استعداد اینکه در آینده مشکل جدی ایجاد شود، وجود دارد.
وی از انجام مطالعه در تعداد دیگری از فرودگاههای کشور خبر داد و گفت: مرکز تحقیقات، هماکنون مطالعاتی برای راه آهن تهران- مشهد انجام شده و توصیههایی برای کاهش مخاطرات فرونشست در خطوط راهآهن برای شرکت راه آهن ارسال شده است. همچنین، برای تعدادی دیگر از خطوط راه آهن در حال اجرای مطالعاتی با شرکت راه آهن هستیم و تعامل خوبی در این زمینه وجود دارد.
وی تاکید کرد: شرکت راه آهن نیز به کاهش مخاطرات فرونشست در خطوط ریلی توجه دارد و امیدواریم با تعامل ایجاد شده مشکلات حل شوند.
شکرچی زاده تصریح کرد: برای طراحی جدید خطوط راه آهن توصیههایی داریم که حتی الامکان در مناطقی باشد که در زون کم فرونشست باشد.