کد خبر: ۳۶۱۹
۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۴
سر جمع صادرات هفت ماهه کشور به ۷۵میلیون و ۱۸۳هزار تن به ارزش ۲۷ میلیارد و ۷۴میلیون دلار رسید.

سخنگوی گمرک گفت: در شهریور و مهرماه سال جاری ۲۹ میلیون و ۷۰۹ هزار تن کالای ایرانی به ارزش ۹ میلیارد و ۴۱۳ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از گمرک جمهوری اسلامی ایران، سید روح الله لطیفی افزود: در دو ماه یاد شده ۹ میلیون و ۶۸۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۱میلیارد و ۱۰۸میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شد.

وی بیان کرد: در پنج ماهه نخست امسال ۴۵ میلیون و ۴۷۲ هزارتن کالا به ارزش ۱۷میلیارد و۶۶۱ میلیون دلار نیز به کشور‌های دیگر صادر شد و در این مدت ۱۳ میلیون و ۸۱۹ هزار تن کالای وارداتی به ارزش ۱۶میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار به صورت قطعی از گمرکات کشور ترخیص شده است.

سخنگوی گمرک: طی 7 ماه 27 میلیارد دلار کالا صادر شد

وی افزود: تجارت خارجی کشور در دولت سیزدهم افزایش معناداری داشته به گونه‌ای که در رویه واردات در ماه‌های شهریور و مهر نسبت به معدل واردات در پنج ماه نخست به ترتیب ۹۵ درصد و ۳۹ درصد در ارزش و ۹۲ و ۵۸ درصد در وزن کالای بیشتری ترخیص قطعی شده است و این رشد در صادرات هم کاملا محسوس بوده و رکورد صادرات ماهانه در مهر ماه شکسته شد.

سخنگوی گمرک اظهار داشت: متوسط ماهانه واردات کالا در پنج ماهه نخست امسال دو میلیون و ۷۶۴هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۳۲۶میلیون دلار بوده است، اما آمار‌ها نشان می‌دهد در دو ماه اخیر با جهش در ترخیص کالا‌های وارداتی و صادرات کالا‌های ایرانی در دولت سیزدهم مواجه شدیم.

سخنگوی گمرک توضیح داد: در ماه‌های شهریور و مهر یعنی استقرار دولت سیزدهم، ۹میلیون و ۶۸۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۱میلیارد و ۱۰۸میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شد و ۲۹ میلیون و ۷۰۹هزار تن کالای ایرانی به ارزش ۹میلیارد و ۴۱۳ میلیون دلار نیز به سایر کشور‌ها صادر شد.

وی افزود: از این میزان پنج میلیون و ۳۱۹هزار تن کالای وارداتی به ارزش ۶ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار مربوط به شهریور و چهار میلیون و ۳۶۷هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۶۱۸ میلیون دلار مربوط به مهرماه است که از لحاظ وزنی در شهریور ۹۲درصد و در مهر ۵۸درصد و از لحاظ ارزش نیز در شهریور ۹۵درصد و در مهر ۳۹ درصد واردات کالا‌های مورد نیاز کشور نسبت به متوسط پنج ماهه نخست بیشتر از گمرکات کشور ترخیص شده است.

لطیفی درخصوص جهش در صادرات در دولت سیزدهم گفت: آهنگ صادرات از آغاز سال ۱۴۰۰نسبت به سال۹۹ رشد فزاینده‌ای داشته و با وجود رشد صادرات و بازگشت آن به شرایط قبل از همه گیری کرونا، این رشد در دو ماه استقرار دولت سیزدهم آهنگی سریعتر به خود گرفته است به گونه‌ای که در پنج ماه نخست امسال ۴۵میلیون و ۴۷۴هزار تن کالا به ارزش ۱۷میلیارد و ۶۶۱ میلیون دلار از کشور با متوسط ماهانه ۹میلیون و ۹۵هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۵۳۲ میلیون دلار صادر شده بود درصورتی که با اضافه شدن میزان کالا‌های صادراتی در دو ماه شهریور و مهر به میزان ۲۹ میلیون و ۷۰۹هزار تن کالا به ارزش ۹میلیارد و ۴۱۳میلیون دلار، سر جمع صادرات هفت ماهه کشور به ۷۵میلیون و ۱۸۳هزار تن به ارزش ۲۷ میلیارد و ۷۴میلیون دلار رسید.

سخنگوی گمرک توضیح داد: صادرات کشور در شهریور ماه ۱۴میلیون و ۵۲۲هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۱۴۵میلیون دلار و در مهر ماه ۱۵میلیون و ۱۸۷هزار تن به ارزش پنج میلیارد و ۲۶۸میلیون دلار بوده است که نسبت به متوسط ماهانه‌ی صادرات در پنج ماهه نخست، در شهریور ۶۰درصد در وزن و ۱۷درصد در ارزش و در مهرماه ۶۷درصد در وزن و ۴۹درصد در ارزش افزایش و جهش صادرات را شاهد بودیم به گونه‌ای که صادرات مهر ماه حدنصاب (رکورد) تازه‌ای را در صادرات کشور جابجا کرده است.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر