کد خبر: ۳۶۵۳
۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
بعد از جمع آوری ۵ هزار رزومه و بررسی جایگاه‌های مدیریتی ۱۵ سال گذشته، غربال اولیه انجام و بعد از آن کانون‌های ارزیابی برای شناخت مدیریتی افراد تشکیل شد.

دستیار ویژه شهردار در حوزه راهبری کلان و ارتقاء توانمندی با تشریح ساز و کار انتصاب مدیران در دور جدید مدیریت شهری، گفت: بیش از ۶۰۰ رزومه مورد بررسی قرار گرفت تا از دل آن ۲۲ شهردار مناطق انتخاب شوند.

به گزارش اکوپل نیوز، حسام حبیب الله دستیار ویژه شهردار در حوزه راهبری کلان و ارتقاء توانمندی پیرامون سازوکار انتصابات در شهرداری در مدیریت شهری جدید پایتخت در برنامه کلاب هاوس گفت: خوشحالم این فرصت دست داد تا درباره حرکتی که از ۱.۵ ماه گذشته در شهرداری تهران آغاز شد صحبت کنم.

دستیار ویژه شهردار در حوزه راهبری کلان و ارتقا توانمندی‌ها با اشاره به این مطلب که در قسمت اول به حوزه سیاست‌های اتخاذ شده اشاره می‌کنم گفت: سیاست‌هایی که با نظر شهردار تهران و شورای شهر تبیین شد را در بخش انتصابات نصب العین خود قرار دادیم و نکته اول تحول حضور گروه کاری همکار است که در این باره سیاست کاری شهردار تهران بر اداره بی حاشیه و خدمت شکل گرفت و حتی المقدور از سیاسی کاری اجتناب شد.

جمع آوری ۵ هزار رزومه برای انتخا شهردار مناطق تهران

حبیب الله ادامه داد: سیاست دوم بر پایه استفاده افراد از بدنه شهرداری بود، سیاست سوم داشتن روحیه جهادی و خدمت به مردم و سیاست دیگر بر پایه اعتقاد به استفاده از ابزار نوین شکل گرفت و ایجاد شد.

او بیان کرد: به جای اکتفا به معرفی دوستان سعی کردیم از روش‌های آکادمیک استفاده کنیم. کانون ارزیابی نزدیک به ۵۰ سال است که در دنیا شناخته شده و با لحاظ این سیاست وارد جریان انتصاب مدیران در شهرداری تهران شدیم.

دستیار ویژه شهردار در حوزه راهبری کلان و ارتقا توانمندی افزود: نکته کلیدی و مهم این است که جایگاه‌های مهمی در مدیریت شهری وجود دارد و درباره فرایند طی شده انتصابات، حرفه‌ای و قابل دفاع است که باید به این نکته اشاره کنم در گام اول که بخش جمع آوری رزومه افراد بود بالغ بر ۵۰۰۰ روزمه به دست ما رسید.

او در ادامه افزود: بعد از جمع آوری ۵۰۰۰ رزومه و بررسی جایگاه‌های مدیریتی ۱۵ سال گذشته، غربال اولیه انجام و بعد از آن کانون‌های ارزیابی برای شناخت مدیریتی افراد تشکیل شد. پس از آن پنل‌های تخصصی برگزار و این رزومه‌ها در کمیته انتصابات بررسی و در نهایت به صدور حکم، منتج شد.

او درباره چگونگی غربالگردی افراد، توضیح داد: ۶۰۰ رزومه در بخش انتصاب شهرداران مناطق بررسی شد که پس از غربالگری به ۱۴۹ رزومه کاهش یافت و منتخبان آن به پنل‌های تخصصی ارجاع داده شدند که از ۱۴۹ نفر، ۵۰ نفر منتخب و در نهایت ۲۲ شهردار مناطق تهران از این لیست انتخاب شدند. البته شهردار ۳ منطقه هنوز انتخاب نشده است.

دستیار ویژه شهردار در حوزه راهبری کلان و ارتقاء توانمندی افزود: ۸۰ درصد احکام مدیران صادر شده افرادی هستند که از بدنه شهرداری بالا آمدند. خرسندی من این است این فرایند برای افرادی که خاک حوزه رو خورده‌اند شکل گرفت و مسئولیت به آن‌ها محول شد.

حبیب الله درباره نحوه جمع آوری رزومه افراد بیان کرد: تمام رزومه‌ها که از طرق مختلف به دست ما رسید وارد فرایند ارزیابی شد. با این حال به دنبال ایجاد فرصتی هستیم برای ارسال رزومه برای افرادی که به هر طرقی از ارسال رزومه جا ماندند.

او بیان کرد: سامانه‌ای طراحی و معرفی می‌شود تا افراد رزومه‌های خود را در آن بارگذاری کنند و به کانون ارزیابی راه پیدا کنند.

دستیار ویژه شهردار در حوزه راهبری کلان و ارتقاء توانمندی افزود: لازم است بیان کنم ما مدل شایستگی که در دوره قبل مدیریت شهری طراحی شد را پایه کار خود قرار دادیم که مدل قابل دفاعی است. تجربه‌های دوره قبل، بیشتر بیان شود تا عدالت ایجاد شده در حوزه انتصابات این دوره نیز بهتر دیده شود.

حبیب الله ادامه داد: این کانون ارزیابی در شهرداری تهران همان تیمی است که سال ۸۹-۹۰ مفهوم کانون ارزیابی را وارد بدنه شهرداری تهران کردند.

او بیان کرد: در معاونت‌های شهرداری تهران اگر به آیین انتصابات رجوع شود مشخص است که در حیطه اختیار شهردار آمده برای افزایش بهره وری افراد می‌تواند از بیرون شهرداری نیرو وارد کند؛ اما در رده‌های پایین‌تر از مدیریت شهرداری پایه ۷۰-۳۰ لحاظ می‌شود که ۷۰ درصد مدیران از بدنه شهرداری باشد و تنها ۳۰ درصد از خارج از شهرداری مسئولیت بگیرند.

دستیار ویژه شهردار در حوزه راهبری کلان و ارتقاء توانمندی افزود: شاید مدیر ارشدی نظری بر انتصاب فردی خاص داشته است که باز هم موضوع به کانون ارزیابی ارجاع داده شده است و من نمی‌خواهم نامی ببرم، اما بسیاری از افراد معرفی شده در کانون ارزیابی رد شدند.

حبیب الله ادامه داد: در لایه معاونین انتصابات بر اساس رشته‌های مرتبط تحصیلی آن‌ها است و در شهرداری مناطق نیز عمده مدیران دانش آموخته مدیریت شهری، شهرسازی و عمران هستند و نزدیک به ۷۰-۸۰ درصد انطباق رشته با مسئولیت وجود دارد.

او بیان کرد: به دلیل آنکه شهردار تهران باید در آینده پاسخگوی عملکرد خود باشد ما نباید دست او را کامل ببندیم.

دستیار ویژه شهردار در حوزه راهبری کلان و ارتقاء توانمندی در پاسخ به پرسش چرایی انتصاب برخی از شهرداران مناطق از خارج از تهران گفت: آقای هوشیار از شهر تبریز منصوب شد و علاقه شهردار تهران بر این بود انتصابات بر پایه شهر تهران باشد و اگر در شهر‌های دیگر افراد توانمند وجود داشتند از ظرفیت آن‌ها نیز استفاده شود و آقای پوریافر نیز کارمند شهرداری تهران است که چند سالی به قم مامور شد.

حبیب الله ادامه داد: درباره آقای قاری قرآن باید به این نکته اشاره کنم قبل از انتصاب او جلساتی با معاون هماهنگی امور مناطق برگزار و توافقاتی ایجاد شد، اما بعد نظر خود او تغییر کرد و حکمی صادر نشد.

مشاور و دستیار ویژه شهردار تهران در حوزه راهبری کلان و ارتقاء توانمندی مدیریتی شهرداری تهران بیان کرد: در موضوع هیئت حاکمه اصلی معاونینی نظیر آقای فروزنده، نظری، بهرامی و سایر معاونین دارای سابقه‌های طولانی مدیریتی هستند.

آقای فروزنده در دولت دهم معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی بودند. آقای بهرامی و نظری سابقه ۲۴ ساله در پست‌های اجرایی و تخصصی دارند.

حبیب الله با اشاره به اینکه پرسنل شهرداری تهران جزو پرسنل خدوم هستند، افزود: نگاه شهردار تهران بر کمک گرفتن از بدنه شهرداری است. ایشان این نگاه جدی را دارند که اگر کسی پرونده مفتوح داشته باشد از انتصاب پرهیز کنند تا افراد تبرئه شوند. در واقع با انتصاب‌ها شائبه‌ای ایجاد نشود.

او در پاسخ به سوالی درخصوص سهم و جایگاه بانوان در شهرداری تهران گفت: برای بانوان در شهرداری باید جایگاه خوب و مشخصی در نظر گرفته شود. در ادامه انتصابات هم سهم بیشتری برای بانوان اختصاص داده خواهد شد.

مشاور و دستیار ویژه شهردار تهران در حوزه راهبری کلان و ارتقاء توانمندی مدیریتی شهرداری تهران درباره مشورت با شورای شهر تهران درباره انتصابات، عنوان کرد: اعضای شورای شهر برای انتصابات راهنمایی می‌کنند و مداخله ندارند. در واقع فشاری از طرف شورا وجود ندارد.

حبیب الله درباره سوابق تیم ارزیاب هم بیان کرد: همه اعضای این تیم دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا در حوزه مدیریت بوده و در ادوار گذشته شهرداری تهران همکاری داشتند.

او افزود: از تجربه و سوابق این عزیران هم می‌توان فعالیت در نهاد‌های ملی مانند شرکت نفت، شستا و... را نام برد.

مشاور و دستیار ویژه شهردار تهران در حوزه راهبری کلان و ارتقاء توانمندی مدیریتی شهرداری تهران گفت: حدود ۷۵۰ پست کلیدی و مهم وجود دارد. در نواحی و شرکت‌ها حتی المقدور از کسانی که هستند استفاده می‌کنیم. البته جابه جایی هم در مناطق صورت می‌گیرد وافراد از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل می‌شوند.

حبیب‌الله با بیان اینکه در شرکت جیرینگ مسئولیت اجرایی داشته است، گفت: این شرکت ۱۰ سال است که در حوزه پرداخت الکترونیک فعالیت می‌کند و متعلق به همراه اول است.

او درباره انتصاب مرتضی امیری اسفندقه، دستیار ویژه شهردار تهران در حوزه ادبیات و شعر فارسی بیان کرد: ایشان از مفاخر ادبیات و جزو شاعران کشور هستند. شهردار تهران با توجه به نگاهی که برای ترویج الگوی جهان اسلام و ادبیات فارسی دارند، از تجربیات و مشاوره ایشان استفاده خواهند کرد.

مشاور و دستیار ویژه شهردار تهران در حوزه راهبری کلان و ارتقاء توانمندی مدیریتی شهرداری تهران درخصوص انتصاب رضا صیادی به سمت سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز گفت: در سازمان زیباسازی باید در نگاه به سازمان تغییر ایجاد شود و حضور آقای صیادی در توسعه کالبدی و حفظ ارزش‌های شهر موثر خواهد بود.

بنابر اعلام سایت شهر، حبیب‌الله افزود: این بی انصافی است که فقط سابقه مدیریت سایت توسط ایشان را ببینیم، آقای صیادی سال‌ها متولی همشهری جوان بودند و تجارب خوبی دارند.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر