- حیات اقتصاد کشور مرهون تلاش کارآفرینان است
- بیانیه سپاه در رابطه با حمله نظامی به اسرائیل
- فیلم؛ پهپادهای انتحاری ایران در مسیر اسرائیل
- حمله نظامی ایران به اسرائیل آغاز شد
- «گنبد آهنین» اسرائیل چیست و چطور کار میکند؟
- دادگاهی در آرژانتین ایران را مسئول حمله تروریستی آمیا شناخت
- پنتاگون: اسرائیل از حمایت کامل آمریکا در برابر حمله نظامی ایران مطمئن باشد
- حمله نظامی ایران به اسرائیل جمعه انجام میشود
- موتورسیکلت «قرارهای یواشکی» رئیس جمهوری سابق فرانسه حراج میشود
- کارت سوخت ۲۰ میلیونی دروغ است
- جزئیات عفو ۲ هزار و ۱۲۷ محکوم
- ثبت نام خودروهای سایپا بدون قرعه کشی ویژه عید فطر ۱۴۰۳
- عکس؛ صورت کبود شده محمود احمدی نژاد
- بازیگران نمایش «عددهای نشده» معرفی شدند
- اطلاعیه قوه قضاییه در رابطه با بازرسی از رسانه فردای اقتصاد
- دلیل اعتراض کشاورزان اروپایی چیست؟
یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: امکان بررسی عملکرد روسای جمهور در دوره مسئولیت و پس از آن وجود دارد که البته ضعف مدیریت آنها قابل پیگیری نیست، اما اقدامات عمدی و خلاف قانون باید پیگیری شود.
به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایسنا، محسن کوهکن با طرح این پرسش که آیا فعل یا ترک فعل و انجام کار خلاف قانون مسئولی را میتوان پس از اتمام دوران مسئولیت او مورد پیگیری قرار داد، اظهار کرد: یک دیدگاه میگوید که قابل پیگیری نیست که خدشه بزرگی به آن وارد است.
فرض کنید شما همسایه رئیس جمهور هستید و در اثر بی احتیاطی او، آسیبی به منزل شما وارد میشود. در زمان مسئولیت رئیس جمهور شما جرات شکایت ندارید، اما پس از پایان مسئولیت میتوان برای جبران ضرر شکایت کرد؟ من معتقدم رفتاری که اینگونه موجب ضرر و زیان به فرد دیگری میشود ارتباطی به دوره مسئولیت ندارد و اگر قوه قضاییهای داشته باشیم که بی محابا به این موارد رسیدگی کند، در زمان مسئولیت رئیس جمهور هم حق شکایت وجود دارد.
وی ادامه داد: قانون فقط یک مورد به مسئولان در دوره مسئولیت مصونیت داده است و آن هم مربوط به نمایندگان مجلس است، البته آنهم در مورد ایفای نقش نمایندگی است، اما اگر نماینده در گوش کسی بزند، مثل فرد عادی مورد پیگیری قرار میگیرد، قانون میگوید که در مرکز رسیدگی شود که به نظر من این هم به نفع شاکی است. اما اگر در اثر وضع قانون مشکلاتی ایجاد شود، نمیتوان از نمایندگانی که آن قانون را تصویب کرده اند، شکایت کرد.
از سویی باید توجه کرد که نظارت مجلس در واقع نظارت بر حسن اجرای امور است و نظارت بر حسن اجرای قوانین بر عهده قوه قضاییه است یعنی نظارت مجلس موردی و درباره عملکرد وزرا است و در نهایت به استیضاح وزیر میانجامد، اما وقتی تخلفات یک مجموعه و دستگاهی آشکار شد، قوه قضاییه ورود میکند.
این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون درباره موارد دیگر از جمله ریاست جمهوری سکوت کرده است، افزود: بنابراین همین سکوت قانون این مجوز را میدهد که به مسئولیت رئیس جمهور در دوران ریاست جمهوری رسیدگی شود. برای دوره پس از مسئولیت رئیس جمهور هم من منع قانونی نمیشناسم.
کوهکن درباره ارجاع گزارش مجلس از عملکرد رئیس جمهور سابق در ستاد کرونا به قوه قضاییه، خاطرنشان کرد: اگر فعل یا ترک فعلی انجام شده که خلاف قانون باشد، میتواند تحت پیگرد واقع شود.
مثلا اگر کارشناسان بر روی مسالهای اجماع کرده باشند و رئیس جمهور تصمیم دیگری گرفته شود باید مورد پیگیری واقع و پاسخ بدهد، اما اگر کارشناسان نظرات مختلفی داشته باشند و رئیس جمهور به هر حال یک تصمیم گرفته باشد، از اختیارات خود استفاده کرده است. در مجموع من معتقدم که امکان بررسی عملکرد روسای جمهور در دوره مسئولیت آنها وجود دارد که البته ضعف مدیریت آنها قابل پیگیری نیست، اما اقدامات عمدی و خلاف قانون باید پیگیری شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا چنین مواردی در گذشته سابقه داشته است، گفت: به صورت کلی این اتفاق نیفتاده است، اما پس از پایان دوره ریاست جموری احمدی نژاد، شکایاتی از او مطرح شد که من اطلاعی از سرنوشت آنها ندارم.