کد خبر: ۳۸۸۱
۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴
درگیری‌های جدید نظامی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در حالی شدت گرفته است که هر دو طرف یکدیگر را به شروع حمله نظامی متهم می‌کنند.

درگیری‌های جدید بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در حالی شدت گرفته است که هر دو طرف یکدیگر را به شروع حمله نظامی متهم می‌کنند و در این بین اتحادیه اروپا خواستار «کاهش فوری تنش» شد. همزمان ارمنستان از روسیه درخواست کمک کرد.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از یورونیوز، شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان) پس از درگیری‌های جدید در منطقه قره‌ باغ از مقامات ارمنستان و جمهوری آذربایجان درخواست «کاهش فوری تنش» و «آتش‌بس کامل» را مطرح کرد.

وی که با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان صحبت کرده بود، در توییتی گفت که اتحادیه اروپا با این دو کشور شریک در راستای «غلبه بر تنش‌ها» برای ایجاد «قفقاز جنوبی باثبات و شکوفا» همکاری می‌کند.

آغاز درگیری شدید نظامی بین ارمنستان و آذربایجان

درگیری‌های جدید پس از چند هفته تشدید تنش‌ها آغاز شد و به نگرانی‌ها از سرگیری جنگ خونین دیگری دامن زد، جنگی که سال گذشته میلادی بین این دو جمهوری سابق اتحاد جماهیر شوروی بر سر منطقه قره‌ باغ صورت گرفت.

روایت نیرو‌های ارمنستان از تلفات نیرو‌های نظامی

وزارت دفاع ارمنستان امروز بدون اشاره به آمار دقیق تلفات جانی اعلام کرد که حمله نیرو‌های جمهوری آذربایجان به نیرو‌های ارمنی منجر به کشته و زخمی شدن در طرف ارمنی شده است. این وزارتخانه افزود که ایروان در این درگیری‌ها کنترل «دو موضع نظامی» را از دست داد.

با این حال برخی از خبرگزاری‌ها از جمله رویترز به نقل از پارلمان ارمنستان اعلام کردند که در درگیری‌های مرزی ۱۵ سرباز ارمنی کشته و ۱۲ نفر دیگر اسیر شده‌اند.

ارمنستان همچنین مدعی شد که «تلفات سنگین» به نیرو‌های آذربایجان وارد کرده است. این نهاد اضافه کرد که «درگیری ادامه داد و از شدت آن کاسته نشده است.»

ایروان همچنین اعلام کرد که نیرو‌های جمهوری آذربایجان از «توپخانه و سلاح‌های با کالیبر‌های مختلف» استفاده کرده‌اند.

درگیری‌های شش هفته‌ای سال گذشته در منطقه قره‌ باغ بیش از ۶۵۰۰ کشته برجای گذاشت و با شکست سنگین ارمنستان به پایان رسید.

این کشور حامی جدایی‌طلبان قره‌باغ مجبور به واگذاری چندین منطقه در این محدوده به جمهوری آذربایجان شد که حدود سه دهه پیش و در اولین جنگ قره باغ آن‌ها را به تصاحب خود در آورده بود.

دو کشور آذربایجان و ارمنستان در دهه ۱۹۹۰ بر سر قره‌باغ جنگیدند که در آن زمان ایروان به پیروزی رسید.

نیرو‌های حافظ صلح روسیه در نوامبر سال گذشته به‌ عنوان بخشی از توافق آتش‌بس با میانجیگری ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در آنجا مستقر شدند.

روایت وزارت دفاع آذربایجان از شروع درگیری‌ها

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز سه‌ شنبه ارمنستان را مسئول آخرین درگیری‌ها عنوان کرد.

این نهاد تصریح کرد که نیرو‌های آذربایجان در مواضع باکو در نواحی لاچین و کَلبَجَر در غرب قره‌ باغ، «درگیر یک تحرک گسترده شدند.» این مناطق سال گذشته از سوی باکو پس گرفته شده بودند.

این وزارتخانه مدعی شد که سربازان ارمنی «با وحشت» مواضع نظامی را ترک کردند. در این بیانیه آمده است که نظامیان آذربایجان ضد حمله نیرو‌های ارمنی را دفع کردند.

باکو از مجروح شدن دو سرباز آذربایجانی در درگیری روز سه‌شنبه خبر داد.

ارمنستان از روسیه درخواست کمک کرد

آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ارمنستان اعلام کرد: «از آنجایی که آذربایجان به اراضی مستقل ارمنستان حمله کرده است، ما از روسیه می‌خواهیم از تمامیت ارضی ارمنستان بر اساس توافق سال ۱۹۸۷ (دفاع متقابل) بین کشور‌ها دفاع کند.»

روسیه یک پایگاه نظامی در ارمنستان و نیروی حافظ صلح در قره‌باغ دارد. روسیه هنوز به این درخواست واکنشی نشان نداده است.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر