کد خبر: ۴۲۸۴
۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی:
پاییز سال قبل بهتر از پاییز امسال بود و می‌توانیم بگوییم به طور کلی پاییز پارسال با ناهنجاری شدید بارش و دمای بالا همراه بود، بهتر از پاییز امسال است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی گفت: موجودی سد‌های کشور به حداقل تاریخ خود رسیده و این امر اثرات نامطلوبی روی تامین آب شرب و کشاورزی داشته است.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از صدا و سیما، احد وظیفه با اشاره به اینکه سال آبی گذشته با ۳۹.۶ درصد کم بارشی به پایان رسید افزود: این امر بدان معناست که بارش‌ها از حد متوسط و طبیعی حدود ۴۰ درصد کمتر بود و در برخی از استان‌ها مثل کرمانشاه این رقم تا ۵۲ درصد رسید و در استان‌های دیگری مثل چهارمحال و بختیاری، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد که سرچشمه و حوزه رود‌های بزرگ جنوب غرب کشور هستند بین ۴۰ تا ۵۰ درصد کمی بارش داشتیم.

وی افزود: در شرق کشور نیز بسیاری از استان‌ها مثل خراسان رضوی و جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان بارندگی‌ها زیر حد نرمال بود و به حدود ۷۰ درصد رسید و در دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان ۶۷ درصد کمتر از متوسط بارش داشتیم.

تنش آبی امسال بیش از سال قبل است

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: با این وجود پاییز سال قبل بهتر از پاییز امسال بود و می‌توانیم بگوییم به طور کلی پاییز پارسال با ناهنجاری شدید بارش و دمای بالا همراه بود، بهتر از پاییز امسال است، چون حسن سال گذشته این بود که در سال آبی ۹۸- ۹۹ بارش‌های خوبی وجود داشت و بارش‌ها در غرب کشور بیش از حد نرمال بود و به همین دلیل خشکسالی‌ها خیلی آزار دهنده نبود، اما امسال در دومین دوره خشکسالی قرار داریم و سال جدید آبی را در شرایطی آغاز کرده‌ایم که خشکسالی بسیار شدیدی از قبل داشتیم بنابراین اثرات و تنش خشکسالی نسبت به سال قبل بیشتر احساس می‌شود.

وظیفه افزود: بر اثر تنش‌هایی که در فصل تابستان داشتیم موجودی سد‌ها به حداقل تاریخ خود رسید و آب پشت سد‌ها بسیار کم شده که این امر اثرات نامطلوبی در تامین آب شرب و کشاورزی داشته و شرایط نامطلوبی را از نظر آب تجربه می‌کنیم.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی افزود: طبق گزارش‌هایی که تا ساعت ۱۰ صبح امروز تهیه شده تا امروز بارش‌ها ۳۵.۴ دهم درصد کمتر از حد طبیعی است و به خصوص در استان‌هایی که سال قبل هم کمی بارش داشتیم از جمله در استان‌های کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کردستان که مهمترین مناطق بارشی در غرب کشور محسوب می‌شوند همچنان با خشکسالی شدید و کم بارشی دست و پنجه نرم می‌کنیم.

وی اضافه کرد: البته کاهش ۳۵ درصدی بارش‌ها که مطرح شده میانگین کل کشور است و باید توجه کرد در استان‌های شمالی مثل گیلان و مازندران، بارندگی‌ها بیش از حد نرمال بوده و در حوزه فلات مرکزی ایران یعنی استان‌های قم، اصفهان و یزد بارش آن‌ها نزدیک به نرمال و متوسط بوده و در بقیه نقاط کشور خشکسالی شدید داریم و با وجود گذشت سه ماه از سال آبی جدید می‌توانیم بگوییم ۱۵ ماه است که با کم بارشی مواجه هستیم.

وظیفه گفت: در فصل جاری در دو هفته آینده با کمی بارش همچنان مواجه خواهیم بود و این امر به کم بارشی موجود اضافه خواهد شد چرا که بر اساس استاندارد‌های جهانی هر روز که بارندگی نباشد یک درصد به ناهنجاری بارشی اضافه میشود و این میزان که روز یکشنبه ۳۴.۳ دهم درصد بود، امروز به ۳۵.۴ دهم درصد رسیده است و پیش‌بینی ما این است که این کم بارشی در دو هفته آینده ادامه خواهد یافت.

وظیفه افزود: پیش‌بینی‌ها برای بیش از دو هفته با احتمالات و ضریب خطای بیشتری مواجه است، اما بر اساس پیش بینی‌ها و مطالعات انجام شده می‌توانیم بگوییم در فصل زمستان با توجه به جریانات حاره‌ای و قطبی و کاهش دمای سطح اقیانوس‌ها که تاثیراتی در آب و هوای کشورمان خواهند داشت، می‌توانیم بگوییم که زمستان امسال بارش‌های در حد متوسطی در کشور رخ خواهد داد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: البته این احتمال وجود دارد عوامل دیگری روی بارش‌ها تأثیر منفی بگذارد و میزان قطعیت این پیش بینی، ۵۰ تا ۷۰ درصد خطا دارد.

گزارش خطا
برچسب ها: خشکسالی آب
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر