کد خبر: ۴۴۵۵
۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
دولت بنای کلنگ زنی جدید ندارد بلکه کارویژه اصلی خود را تکمیل طرح‌های نیمه تمام قرار داده و شاهد تکمیل طرح‌های نیمه تمام سال آینده در کشور خواهیم بود.

سخنگوی دولت گفت: بانیان تحریم تمام تلاش خود را به منظور استمرار تحریم‌ها خواهند داشت و مستمر هم به تحریم‌ها می‌افزایند.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در این جلسه ضمن تبریک روز پرستار گفت: قدردان زحمات این خانواده بزرگ و دلسوز هستیم. آقای رئیس جمهور دستور دادند برای مطالبات پرستاران اقدام جدی شود.

وی در ادامه با گرامیداشت هفته پژوهش اظهار داشت: جهت گیری دولت، علم محوری و دانش بنیانی در برنامه‌ها و اقدامات دستگاه‌های اجرایی است.

هدف گذاری برای تحقق رشد ۸ درصدی

سخنگوی دولت گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۱ تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که جهت گیری دولت در بودجه ۱۴۰۱، هدف گذاری تحقق رشد ۸ درصدی است.

وی افزود: برنامه دولت فعال سازی و جلب مشارکت بخش عمومی، خصوصی و عموم مردم برای تحقق این هدف است. دولت زیرساخت‌ها و شرایط لازم برای نقش آفرینی بخش خصوصی و فعالان اقتصادی مردمی در تحقق رشد ۸ درصدی را فراهم خواهد کرد.

بهادری جهرمی با بیان اینکه هر گونه اقدام تورم زا خط قرمز دولت است اظهار داشت: دولت در صدد است تا با ایجاد ثبات اقتصادی، امکان فعالیت را برای تحقق رشد اقتصادی رقم بزند.

سخنگوی دولت: دولت بنای کلنگ‌زنی جدید ندارد

هزینه‌های تشریفاتی و غیر ضروری تا حد ممکن کاهش پیدا می‌کند

سخنگوی دولت ادامه داد: دولت برای هزینه‌های اجرایی خودش یک سیاست انقباضی را اتخاذ کرده تا هزینه‌های تشریفاتی و غیر ضروری تا حد ممکن کاهش پیدا کند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت در بودجه ۱۴۰۱ از نوآوری‌های برنامه‌ای دولت است.

سخنگوی دولت افزود: دولت با در اختیار قرار دادن حدود ۱۸۰‌هزار میلیارد تومان تلاش می‌کند در تحقق رشد ۸ درصدی کمک کند.

به گفته سخنگوی دولت در بودجه ۱۴۰۱ تلاش شده است از فرار مالیاتی به ویژه از ماخذ‌هایی که نقشی در تولید کشور ندارند جلوگیری شود و درآمد مالیاتی بالایی محقق شود و به پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی اختصاص پیدا کند.

کاهش ۱۵ درصدی هزینه‌های جاری دولت به نفع پروژه‌های عمرانی

سخنگوی دولت ادامه داد: با منابع در نظر گرفته شده یک تحرک عمرانی و سازندگی جدی و گسترده خواهیم داشت و بسیاری از طرح‌های نیمه تمام را پایان خواهیم داد.

به گفته بهادری جهرمی هزینه‌های جاری دولت ۱۵ درصد کاهش یافته و به سمت سازندگی و عمرانی سوق داده شده است.

وی با بیان اینکه جهت گیری دولت حذف فقر مطلق است و صندوق مسکن محرومان در راستای توسعه عدالت اجتماعی تشکیل خواهد شد گفت: در هزینه‌های مربوط به منابع آب و رفع تنش‌های آبی، هزینه‌ها و منابع آن حدودا دو برابر افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: دولت در زمینه ساخت یک پالایشگاه جدید و توسعه پالایشگاه‌های موجود برنامه جدی دارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای توسعه پالایشگاه آبادان پیش بینی شده است.

لزوم اهتمام مردم و مدیران در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی

وی افزود: همراهی مردم در تزریق واکسن که با همت مدیران دولتی و همت کادر سلامت بوده ایران را رکورددار تزریق واکسن کرده است.

بهادری جهرمی ادامه داد: در ستاد ملی کرونا بخشودگی جرائم مالیاتی در صورت تسویه تا پایان سال و پرداخت کمک هزینه معیشتی ایام بیکاری به هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران تصویب شد.

اولویت دولت، کار برای مردم است و درگیر حواشی نمی‌شود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات و نقد‌های مدیران دولت گذشته گفت: اولویت دولت، کار برای مردم است و درگیر حواشی نمی‌شود، دولت از نقد استقبال می‌کند و اگر جایی نیاز به اصلاح و بازبینی باشد، حتما اصلاح خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بین بانیان وضع موجود با مردم و منتقدان تفکیک قائل هستیم گفت: بانیان وضع موجود و مسئولان گذشته امروز باید پاسخگوی اقدامات خود باشند.

فعال سازی دیپلماسی اقتصادی

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص عملکرد ۱۰۰روزه دولت پیرامون فعال سازی دیپلماسی اقتصادی گفت: یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم توجه خاص و ویژه به کشور‌های همسایه است. نشست سفرای ایران در کشور‌های همسایه که اخیرا برگزار شد در همین راستا بود که با اولویت اقتصادی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه با کشور‌های همسایه تعاملی جدی در حوزه‌های اقتصادی خواهیم داشت افزود: آزادسازی بخش قابل توجهی از منابع خارجی ایران، اجلاس شانگهای، اجلاس اکو و سوآپ گازی مشترک آذربایجان و ترکمنستان نمونه‌هایی از دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

بهادری جهرمی گفت: در همین مدت اخیر ۱۷۵ طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۳.۳ میلیارد دلار از ۲۱ کشور جهان در سازمان سرمایه گذاری خارجی مصوب و ۲۶۸ میلیون دلار جذب شده و تا پایان سال افزایش چشمگیری خواهد داشت.

بانیان تحریم علاقه‌ای به روایتگری صحیح از میز مذاکره ندارند

سخنگوی دولت با اشاره به مذاکرات وین گفت: هدف و برنامه دولت از مذاکرات، رفع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه و لغو فوری و واقعی تحریم هاست.

وی ادامه داد: طرف غربی بانیان وضع این تحریم‌های غیر قانونی بوده اند و باید اراده جدی برای رفع آن داشته باشند. اگر طرف غربی این اراده را داشته باشد، توافق خوب در دسترس است. دولت نسبت به لغو واقعی تحریم‌ها مصمم و جدی است.

سخنگوی دولت افزود: بانیان تحریم تمام تلاش خود را به منظور استمرار تحریم‌ها خواهند داشت و مستمر هم به تحریم‌ها می‌افزایند.

وی ادامه داد: آن‌ها علاقه‌ای به روایتگری صحیح از میز مذاکره ندارند. واکنش مقام ارشد مذاکره کنندگان روسی هم شاهد بودیم که از تحریف موضع خود گلایه کرد.

بهادری جهرمی با بیان اینکه دولت ایران روایت صحیح از مذاکرات را دارد گفت: با اطلاع رسانی صحیح، واقعیت‌ها به مردم منتقل می‌شود. طرف مقابل اگر جدی باشد توافق سریع قابل وصول خواهد بود.

وی در ادامه گفت: لغو موثر تحریم‌ها خواسته ایران است و هدف ایران لغو موثر تحریم‌ها است؛ طرف مقابل اراده جدی در این زمینه داشته باشد توافق به سرعت حاصل می‌شود.

کنترل تورم و ثبات اقتصادی برنامه محوری دولت است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه دولت برای کنترل قیمت‌ها از جمله در بازار خودرو گفت: کنترل تورم، جزء برنامه‌های محوری دولت برای بازگرداندن ثبات اقتصادی کشور است و این برنامه‌ها فرابخشی است. در خصوص صنعت خودرو نیز در چهار جلسه ستاد تنطیم بازار به اشکالات صنعت خودرو و برای تمام شده آن پرداخته شد. افزایش عرضه خودرو به منظور کنترل قیمت خودرو از سوی بازار یکی از برنامه‌های مهم است. دولت به دنبال قیمت گذاری دستوری نیست و برنامه ریزی شده تا با متناسب سازی عرضه و تقاضا بازار به تعادل برسد.

وی در خصوص ارائه مجوز برای افزایش قیمت خودرو نیز گفت: دستور رئیس جمهور این نبود که قیمت خودرو هرگز افزایش نیابد. تاکید ایشان طی کردن فرایند قانونی بود که مصوبه ستادتنظیم بازار لازم داشت. افزایش قیمت خودرو یک بخشی از جبران زیان خودروسازان بود، اما باید تدابیری اندیشیده می‌شد که خودرو در اختیار دلال قرار نگیرد.

جلسات سران قوا برای همدلی بیشتر میان مسئولان عالی است

سخنگوی دولت در خصوص جلسات هفتگی سران قوا گفت: جلسات سران قوا برای همدلی بیشتر میان مسئولان عالی است و نباید دیدگاه‌های متفاوت و اختلافات احتمالی میان مردم و در رسانه توسط مسئولان طرح شود.

وی ادامه داد: دیدگاه‌های کارشناسی در این جلسات بحث و بررسی می‌شود و ممکن است مباحث در این جلسات قابلیت‌های انتشار نداشته باشد. هر چند خوب است سران قوا نتایج این جلسات را به مردم اعلام کنند. همچنین شاهد بودیم در گذشته که این جلسات تضعیف شده بود، مباحث کارشناسی در تریبون‌ها مطرح می‌شد. تریبون‌های عمومی نباید محل مطرح کردن مشکلاتی باشد که می‌توان آن‌ها را در جلسات مطرح کرد.

به گفته سخنگوی دولت اصلی‌ترین دستاورد جلسات این است که مباحث تخصصی در جلسات طرح و سعی می‌شود مسیر روشن برای حل مشکلات اقتصادی کشور اتخاذ شود و من هم موافقم که سران قوا جزئیات بیشتری از نشست‌های خود را در اختیار مردم قرار دهند.

سخنگوی دولت در خصوص اصلاح ارز ۴۲۰۰ نیز گفت: تکلیف دولت تامین کالا‌های اساسی برای مردم است. روش این تامین متفاوت طراحی می‌شود. دولت به دنبال شفاف کردن توزیع این منابع و به دور از رانت در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر است که به صورت عادلانه‌تر صورت گیرد.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر