کد خبر: ۵۰۵۰
۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
باید کمک کرد تا ظرفیت و استعداد‌های افزایش جمعیت فعلیت پیدا کند و وقتی نسل‌های جدید می‌توانند وسیله رحمت الهی باشند، نباید جلوی آن‌ها را گرفت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مساله رشد جمعیت امروزه نه فقط یک مساله اعتقادی، اقتصادی و فرهنگی، بلکه یک مسئله ملی است.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از وبدا، دکتر کمال حیدری، در نشست توجیهی اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی در حوزه وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با اشاره به سیاست‌های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، گفت: در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برخلاف قوانین دیگر همه جوانب در نظر گرفته شده است.

بنابراین، برای پیشبرد اهداف قانون باید تلاش مضاعف صورت گیرد، زیرا تاکنون فرصت‌های زیادی را از دست داده ایم.

تاکید بر مشارکت فعال همه دستگاه‌ها در موضوع افزایش جمعیت

وی با تاکید بر مشارکت فعال همه دستگاه‌ها در موضوع افزایش جمعیت، افزود: وزارت بهداشت به عنوان خط اول تماس با مردم در بحث مشاوره به جامعه قرار دارد و از دل این مشاوره‌ها می‌توان افراد را به فرزندآوری و ازدواج تشویق کرد. همچنین، سهم وزارت بهداشت در درمان ناباروری‌ها بسیار مهم است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت مراکز مشاوره ازدواج، مراکز درمانی، حوزه دانشجویی، خیّرین و مراکزی که وجوه اجتماعی ارزشمندی دارند را ظرفیت‌های وزارت بهداشت برشمرد و بیان کرد: باید از ظرفیت سمن‌ها در آگاه سازی مردم و تشویق آنان برای فرزندآوری استفاده کرد. همچنین، باید برنامه ریزی بیشتری برای افراد تحصیل کرده جهت تشویق آنان به فرزندآوری صورت گیرد.

ایران تا ۲۰۰ میلیون جمعیت ظرفیت دارد

ایران تا ۲۰۰ میلیون جمعیت ظرفیت دارد

آیت الله محمدباقر محمدی لایینی، نماینده، ولی فقیه در استان مازندران نیز با اشاره به فرمایشات امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه ایران تا ۲۰۰ میلیون جمعیت را می‌تواند اداره کند، گفت: باید کمک کرد تا ظرفیت و استعداد‌های افزایش جمعیت فعلیت پیدا کند و وقتی نسل‌های جدید می‌توانند وسیله رحمت الهی باشند، نباید جلوی آن‌ها را گرفت.

آیت الله محمدباقر محمدی لایینی با بیان اینکه مقام معظم رهبری جمعیت جوان را خلاق و مبتکر می‌دانند، افزود: زمانی که جمعیت جوان نداشته باشیم، خلاقیت و ابتکار نیز کاهش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه آسیب‌های امنیتی را باید در نظر گرفت، ادامه داد: ما نباید شعاری عمل کنیم. بلکه باید راهکار بدهیم و برای عمل به این راهکارها، اعتقاد و باور داشته باشیم.

وضعیت نامناسب جمعیتی در هفت استان

دکتر سید حامد برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت علت تشکیل این جلسه را پیگیری وضعیت نامناسب ۷ استان کشور از جمله مازندران از نظر جمعیتی اعلام کرد و گفت: تصور و باور این است که در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت بتوان با بررسی عوامل کاهش جمعیت در جهت افزایش آن گام برداشت.

وی با بیان اینکه مازندران و گیلان در صدر بحران جمعیتی قرار دارند، افزود: کلید جمعیت در دنیای آینده نهاد خانواده است که در دنیای غرب این نهاد از دست رفته است، اما در کشور ما که نهاد خانواده گره گشاست، همچنان یک ویژگی مهم و مثبت محسوب می‌شود.

۱۴.۳ درصد جمعیت مازندران سالمندند

در ادامه، دکتر سید عباس موسوی، رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در این نشست جمعیت استان را سه میلیون و ۳۸۴ هزار و ۲۸۴ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۴۹ هزار و ۲۶۳ نفر کودکان زیر پنج سال و ۳۹۲ هزار و ۵۶۵ نفر جمعیت سالمند هستند.

وی با بیان اینکه ۱۴.۳ درصد جمعیت استان مازندران سالمند هستند، افزود: در استان مازندران ۱۰۱ مرکز جامع خدمات سلامت شهری، ۲۰۷ مرکز جامع خدمات سلامت روستایی و هزار و ۱۳۶ خانه بهداشت وجود دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه ثبت ولادت‌ها روند نگران کننده‌ای داشته است، ادامه داد: میانگین سن ازدواج پسران از ۲۴ سالگی و دختران از ۱۸ سالگی در سال ۱۳۷۵ به ترتیب به ۲۷ و ۲۳ سالگی در سال ۱۳۹۸ رسیده است.

دکتر موسوی تاکید کرد: با توجه به افزایش میانگین سن ازدواج که حدوداً سالانه یک سال به این اعداد اضافه می‌شود و محدود شدن زمان فرزندآوری مشکلات جامعه رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه میزان ازدواج ثبت شده در استان از ۳۵ هزار و ۹۸۷ مورد در سال ۱۳۸۸ به ۲۱ هزار و ۴۳۱ مورد در سال ۱۳۹۹ رسیده است، افزود: میزان طلاق ثبت شده در استان از هزار و ۲۵ در سال ۱۳۵۷ به ۹ هزار و ۷۹۷ مورد در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید براینکه میزان موالید ثبت شده نیز در این استان روند کاهشی داشته است، بیان کرد: میزان موالید از ۵۲ هزار و ۵۱۰ مورد در سال ۱۳۵۷ به ۳۰ هزار و ۱۷۵ مورد در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

گزارش خطا
برچسب ها: جمعیت
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر