کد خبر: ۵۹۷۳
۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۷
کیاکلا یا سیمرغ جدید شهر محل تولد بنده است، شبهه‌ای مبنی بر تبانی بنده با یکی از اعضای شرکت «میزان سنجش سیمرغ آریا» و اینکه گفته شود با من نسبت فامیلی دارد درست نیست.

در برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته مشخص شد که محل ثبت شرکت تازه تاسیس طرف قرارداد نظارتی سازمان تعاون روستایی با محل تولد مدیرعامل سازمان یکی است.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از صدا و سیما؛ اسماعیل قادری‌ فر مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی پس از پخش گزارشی درباره ابهامات مربوط به شرکت ناظر بر خرید‌های سازمان تعاون روستایی با نام میزان سنجش سیمرغ آریا در گفتگوی ویژه خبری گفت: کیاکلا یا سیمرغ جدید شهر محل تولد بنده است، اما برای شرکتی که در کیاکلا ثبت شده و در سامانه ستاد ایران مراحل قانونی خود را طی کرده است، شبهه‌ای مبنی بر تبانی بنده با یکی از اعضای شرکت و اینکه گفته شود با من نسبت فامیلی دارد درست نیست.

وی همچنین درباره اینکه در مناقصه مربوط به انتخاب ناظر تنها یک شرکت حضور داشته است افزود: قرارداد‌ها ناظر کیفی دارد و بر اساس فراخوان در مطبوعات و رسانه‌ها به عنوان آگهی مناقصه و طبق قانون انجام می‌شود و هرگونه معامله دولت با بخش خصوصی باید از طریق سامانه ستاد ایران باشد و در این مناقصه یک یا دو شرکت، حضور داشته‌اند.

اسماعیل قادری فر: با شرکت «میزان سنجش سیمرغ آریا» تبانی نکرده‌ام

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: این فراخوان به موقع بود و شرکت‌های متقاضی بازرسی آمادگی خود را اعلام کرده‌اند.

قادری‌ فر افزود: موسسان این شرکت هیچ نسبتی با هم ندارند و از همه دستگاه‌های نظارتی، دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور و بازرسی نهاد ریاست جمهوری می‌خواهم به این موضوع ورود و حساب‌های شخصی بنده را در ۲۳ سال خدمت بررسی کنند.

وی با بیان اینکه مبلغ نظارتی این شرکت به ازای هر کیلوگرم میوه ۶۵ تومان در سراسر کشور است افزود: تاکنون حدود ۲۲ هزار تن سیب و ۲۹ هزار تن پرتقال خریداری شده است.

قادری فر گفت: شرکت میزان سنجش سیمرغ آریا از طریق سامانه وارد و برای آن کمیسیون تشکیل و مبلغ آن نیز در سامانه ثبت شده است.

وی افزود: از کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خواسته‌ام موضوع این قرارداد را بررسی کند و در نامه‌ای به رئیس رسانه ملی گزارش مفصلی با همه مستندات در این زمینه ارائه کرده‌ام.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: از دستگاه‌های نظارتی می‌خواهم که روابط خانواده و بستگانم را با این شرکت بررسی کنند.

اسماعیل قادری‌فر گفت: برای خرید سیب و پرتقال شب عید از باغداران فرایند کشف قیمت انجام شده است و در ۲۰ اسفندماه به قیمت ثابت می‌رسیم.

وی افزود: بر اساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی در ۲۹ آبان نحوه خرید و ذخیره سازی و توزیع میوه شب عید مشخص و سازمان مرکزی تعاون روستایی موظف شد زیر نظر کمیته راهبردی با حضور معاونان وزارت کشاورزی، نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور و سازمان حمایت از مصرف کننده خرید میوه شب عید را به عنوان مجری انجام دهد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: بر اساس این مصوبه از پنج استان تولید کننده سیب و سه استان شمالی برای پرتقال در نامه‌های مستند درخواست کردیم که میانگین قیمت‌ها را به ما اعلام کنند.

قادری‌فر افزود: استان‌ها و کارگروه‌های تنظیم بازار میانگین قیمت‌ها را فرستادند و این قیمت‌ها بر اساس جدولی که تنظیم شد به تایید هر استان رسید.

وی ادامه داد: بر اساس این جدول قیمت پرتقال روی درخت بر اساس کیفیت میوه در مازندران حدود هفت هزار و ۵۰۰ و در استان گیلان و گلستان هشت هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد و به قیمت پایه میوه بر اساس سود باغدار رسیدیم.

قادری فر افزود: قیمت ۱۳ هزار و ۹۰۰ و ۱۴ هزار و ۵۰۰ برای سیب قیمت تمام شده میوه برای اسفندماه و با در نظر گرفتن فرایند‌های شستشو، واکس و بسته‌بندی است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه اجازه رها شدگی در بازار را نمی‌دهیم گفت: از ۲۰ اسفند تا ۱۵ فروردین زمان توزیع ماست و حداکثر قیمت حدود ۱۰ درصد بیشتر از قیمت تمام شده به دلیل هزینه حمل مویرگی به مراکز پخش است، بنابراین پرتقال بین ۱۵ و نیم تا ۱۶ هزار تومان و سیب نیز به همین قیمت به دست مصرف کننده می‌رسد.

مدیرعامل سازمان میوه و تره بار با اشاره به خرید بالاتر از نرخ بازار توسط سازمان تعاون روستایی گفت: اگر سازمان مرکزی تعاون روستایی پرتقال را در شب عید به قیمت ۱۶ هزار تومان توزیع کند، ۲۰ تا ۳۰ درصد از میادین میوه و تره بار بالاتر است.

قادری فر افزود: امروز در میدان میوه و تره بار تهران پرتقال درجه یک حدود ۱۴ هزار تومان و سیب درجه یک از ۱۲ هزار و ۲۰۰ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه ما در پی تجارت، درآمد و سودآوری نیستیم و باید بازار را کنترل کنیم گفت: اگر میادین در شب عید پرتقال را ۵ هزار تومان توزیع کردند من میوه‌ام را صادر می‌کنم و وارد بازار نخواهم کرد و پولی که برای خرید آن دریافت کرده‌ام به بانک برمی‌گردد.

علیرضا متبهری عضو هیات مدیره میدان مرکزی میوه و تره بار نیز در این برنامه با تشکر از نهاد‌های نظارتی برای ورود به برنامه ذخیره سازی افزود: ۱۶، ۱۷ سال است که می‌گوییم ذخیره‌سازی میوه شب عید به نفع مردم نیست.

وی گفت: می‌گویند میوه شب عید را از باغداران کیلویی هشت هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کرده‌ایم و سپس مخارج دیگر را برای آن محاسبه می‌کنند در حالی که باید صادقانه صحبت کنیم، زیرا سازمان مرکزی تعاون روستایی پرتقال را روی درخت و از کشاورز نخریده بلکه بسته بندی و آماده شده خریده است.

متبهری گفت: اگر شستشو، واکس و بسته بندی را برای میوه‌ها حساب کنیم در نهایت کیلویی هزار و ۲۰۰ تومان تمام می‌شود.

عضو هیات مدیره میدان مرکزی میوه و تره‌بار افزود: سازمان مرکزی تعاون روستایی زمانی که کف میدان قیمت پرتقال هشت هزار تومان بود آن را در شمال بیش از ۱۳ هزار تومان خریداری کرد و بازار را به هم ریخت.

وی گفت: اعلام می‌کنند برای کشف قیمت با همه مشورت کرده‌اند پس چرا با ما مشورت نکرده‌اند.

متبهری افزود: می‌گویند پرتقال را از باغدار هشت هزار تومان خریده‌ایم پس چطور قیمت تمام شده آن بیش از ۱۳ هزار تومان محاسبه شده است.

عضو هیات مدیره میدان مرکزی میوه و تره بار خطاب به مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: شما روی کل دلال‌ها را سفید کرده‌اید و نباید دولت را قاطی کار‌های خود کنید.

وی با بیان اینکه امسال نامه نوشته‌ایم که ذخیره سازی نکنید گفت: پولی که سازمان مرکزی تعاون روستایی پرداخت کرد به هیچ عنوان در جیب باغدار نرفت.

عضو هیات مدیره میدان مرکزی میوه و تره بار خطاب به قادری فر افزود: شما از کیفیت سخن نگویید، زیرا در چند سال اخیر بدون استثنا پرتقال نامرغوب خریده‌اید و شب عید از هر ۱۰۰ پرتقال ۸۰ پرتقال لک زده بوده که آن را دور ریختیم.

وی افزود: شما سیب را از غرب ایران خریده‌اید و در سردخانه‌های دماوند به عنوان سیب دماوند ذخیره کردید و می‌خواهید آن را با نام سیب دماوند به مردم بفروشید.

متبهری گفت: در تاریخ عقد قرارداد سازمان مرکزی تعاون روستایی برای خرید میوه از باغداران در ۱۳ دی ماه بنده سیب را کیلویی هفت و نیم تا هشت هزار تومان می‌فروختم، اما شنیدم کسی سیب را ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان به تعاون روستایی فروخته و میوه آن به میدان نیامده است.

عضو هیات مدیره میدان مرکزی میوه و تره بار افزود: آن زمانی که قیمت پرتقال در کف میدان هشت هزار تومان بود سازمان مرکزی تعاون روستایی در شمال پرتقال را بیش از ۱۳ هزار تومان خرید.

ایوب فصاحت مدیرعامل سازمان میوه و تره بار شهرداری تهران نیز در این برنامه گفت: قیمتی که در قرارداد‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی برای خرید شب عید دیده شده است باید متعادل‌تر و با دقت بیشتری در نظر گرفته می‌شد.

وی افزود: اگر پرتقال به وسیله سازمان مرکزی تعاون روستایی در شب عید ۱۶ هزار تومان توزیع شود ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به میادین میوه و تره بار بالاتر است، زیرا اکنون با همان کیفیت سیب قرمز ۱۲ هزار و ۲۰۰، سیب زرد ۱۴ هزار و ۲۰۰ و پرتقال تامسون ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان است.

فصاحت گفت: امسال سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن پرتقال در کشور تولید شد که با احتساب نارنگی و دیگر مرکبات بیش از پنج و نیم میلیون تن تولید مرکبات است. چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تن نیز سیب در کشور تولید شد باید برنامه‌ریزی مان با توجه به وضع تولید که بسیار عالی است انجام شود.

وی گفت: قیمتی که در نرخ نامه‌های میادین میوه و تره بار در آبان و آذر داشتیم همان قیمتی است که مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام کرد.

مدیرعامل سازمان میوه و تره بار شهرداری تهران افزود: در همان تاریخ پرتقال را کیلویی ۱۰ هزار تومان در میادین عرضه می‌کردیم که معمولاً یک و نیم تا دو هزار تومان زیر این قیمت خریداری می‌شود.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر