کد خبر: ۶۱۰
۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۳
حداقل نرخ مالیاتی شرکت‌های چند ملیتی در کشور‌های مختلف جهان ۱۵ درصد خواهد شد.

وزرای دارایی گروه ۲۰ (G ۲۰) روز شنبه اصلاحیه مالیاتِ شرکت‌های چند ملیتی را با هدف عادلانه کردن پرداخت‌های مالیاتی این شرکت‌ها و پایان دادن به بهشت‌های مالیاتی تا سال ۲۰۲۳ تصویب کردند.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از یورونیوز، گروه ۲۰ شامل کشور‌های آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، ژاپن، هند، اندونزی، ایتالیا، مکزیک، روسیه، آفریقای جنوبی، عربستان سعودی، کره جنوبی، ترکیه، بریتانیا، ایالات متحده، اسپانیا به عنوان میهمان دائمی و اتحادیه اروپا، ۶۰ درصد جمعیت جهان، افزون بر ۸۰ درصد تولید ناخالص داخلی جهان و ۷۵ درصد تجارت جهانی را در اختیار دارند.

چارچوب اصلاح مالیاتی مدنظر گروه ۲۰، اخیرا مورد توافق ۱۳۱ کشور جهان نیز قرار گرفته و انتظار می‌رود در جریان نشست اکتبر سران گروه ۲۰ نهایی و وارد مرحله اجرا شود.

مالیات شرکت

بر این اساس، حداقل نرخ مالیاتی شرکت‌های چند ملیتی در کشور‌های مختلف جهان ۱۵ درصد خواهد شد. سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی (OECD) پیش‌بینی کرده که وضع نرخ حداقلی ۱۵ درصد، در مجموع ۱۵۰ میلیارد دلار درآمد مالیاتی جدید برای کشور‌های جهان ایجاد کند.

شرکت‌های چند ملیتی (MNC) با وجود آن که در یک کشور مشخص ثبت شده و دفتر مرکزی آن‌ها نیز در آن کشور مستقر شده‌اند، فعالیت تولیدی و تجاری مختلفی در سایر کشور ها‌ی جهان دارند.

برآورد‌ها نشان می‌دهد که ۶۰ درصد سود و درآمد شرکت‌های چند ملیتی با هدف کاهش رقم مالیات پرداختی به کشور‌هایی منتقل می‌شود که این شرکت‌ها کمترین فعالیت تولیدی و تجاری را در آن‌ها دارند.

شرکت‌های چند ملیتی سود و درآمد مشمول مالیات خود را در قالب پرداخت‌های بزرگ‌نمایی شده به حق ثبت و مالکیت معنوی اختراعات و نرم افزار‌ها به شرکت‌های وابسته‌ای که در کشور‌های دارای نرخ پایین مالیاتی منتقل می‌کنند؛

کشور‌هایی که برای جذب منابع مالی شرکت‌های چند ملیتی و میزبانی شرکت‌های وابسته به آن‌ها وارد رقابتِ کاهش نرخ‌های مالیاتی شده‌اند.

بر همین اساس، اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی به عنوان اصلی‌ترین حامیان وضع نرخ حداقل مالیات بر سود و درآمد شرکت‌های چند ملیتی، امیدوارند که با جلب همکاری بهشت‌های مالیاتی، بتوانند به این رقابت بی‌پایان برای کوچاندن سرمایه‌ها خاتمه دهند و این شرکت‌ها را به پرداخت مالیاتی عادلانه وادار کنند.

این مصوبه مالیاتی در گام نخست در مورد ۱۰۰ شرکت بزرگ‌تر چند ملیتی اعمال خواهد شد؛ شرکت‌هایی که غول‌های فناوری یعنی گوگل، آمازون، فیسبوک و اپل در صدر آن‌ها قرار دارند.

در میان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، ایرلند بیش از سایرین طی سال‌های اخیر مرتکب تعیین نرخ‌های پایین مالیاتی برای جذب میلیارد‌ها یورو سرمایه‌گذاری شرکت‌های چند ملیتی خارجی به ویژه گوگل و اپل شده است.

همچنین امارات عربی متحده، بحرین، جزایر باهاما و جزایر کیمن نیز از گریزگاه‌های مالیاتی مهم برای شرکت‌های چند ملیتی محسوب می‌شود.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر