کد خبر: ۶۱۶۶
۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
مدیر سد زاینده رود:
هم اکنون ۹۰ درصد حجم زاینده‌رود خالی است که با افزایش ورودی آب به سد مشکلی برای تأمین آب شرب نخواهیم داشت.

مدیر سد زاینده رود گفت: افزایش ۳۲ درصدی بارندگی‌ها نسبت سال گذشته باعث رشد ورودی به سد شده است، اما با این وجود تنها ۱۰ درصد گنجایش این سد آب دارد.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایرنا، سید مجتبی موسوی نایینی با بیان اینکه میزان بارندگی‌ها نسبت به بلند مدت ۱۴ درصد کاهش داشته است، افزود: هم اینک ورودی آب به سد زاینده‌رود برابر ۲۳ و ۹ دهم و خروجی ۱۱ متر مکعب در ثانیه است.

وی بیان داشت: هم اکنون حجم سد زاینده رود ۱۲۴.۵ میلیون درحالی که ظرفیت آن یک هزار و ۲۳۹ میلیون متر مکعب است.

۹۰ درصد گنجایش سد زاینده رود خالی است

مدیر سد زاینده رود گفت: هم اکنون ۹۰ درصد حجم زاینده‌رود خالی است که با افزایش ورودی آب به سد مشکلی برای تأمین آب شرب نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: تا این زمان ورودی سد کمتر از انتظار است و تامین و پایداری آب در رودخانه زاینده‌رود منوط به کنترل مصارف است.

موسوی نایینی مصرف صنایع را کمتر از چهار میلیون مترمکعب در ماه تخمین زد و ادامه داد: به دنبال افزایش گرمای هوا، شاهد افزایش مصرف آب خواهیم بود که با کنترل مصارف می‌توان به مدیریت هرچه بهتر آب و پایداری جریان دست یافت.

سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سد‌های مرکز کشور و تامین کننده آب شرب، محیط‌ زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

زاینده رود که نقشی اصلی و مؤثر در پایداری محیط‌ زیست، تأمین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه‌های اخیر به دلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین‌دست در فصول گرم به‌ویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر