کد خبر: ۶۷۷۹
۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵
طالبان دو روز پیش از نوروز اعلام کرد که مانع مردم برای برگزاری جشن‌های نوروزی نمی‌شوند، اما حکومت برنامه تجلیل از نوروز را ندارد چرا که به گفته طالبان "هر مراسمی که در اسلام نیست، را ما تجلیل نمی‌کنیم.

طالبان تعطیل رسمی روز اول سال نو خورشیدی را لغو کرد و اجازه برگزاری مراسم سالانه سنتی نوروز هم در مزار شریف، نداده است.

به گزارش اکوپل نیوز، این در حالی است که تعدادی از مقام‌های دولت پیشین و همچنین برخی از رهبران کشور‌های مختلف پیام‌های نوروزی خود را نشر کردند و گزارش‌هایی از برگزاری جشن‌های نوروزی در برخی از نقاط کشور گزارش شده است.

بنا به گزارش‌ها از افغانستان، امروز کارمندان دولتی به سر کار خود در ادارات رفتند و برای اولین‌بار در دهه‌های اخیر، روز اول ماه حمل/فروردین در افغانستان تعطیل عمومی نبود.

طالبان تعطیلی نوروز را لغو کرد

همچنین برای اولین‌بار امسال مراسم صبح نوروز از جمله برافراشتن پرچمی موسوم به "جهنده بالا" در صحن مسجد کبود، بارگاهی منسوب به حضرت علی(ع)، در "روضه شریف" در مزار شریف، مرکز ولایت بلخ در شمال کشور، برگزار نشده است.

در ویدیو‌هایی که از صحن روضه شریف منتشر شده، خودروی طالبان دیده می‌شود که بازدیدکنندگان را به رعایت مواردی در نحوه زیارت کردن و پوشش اسلامی مورد نظر طالبان تذکر می‌دهد.

اما بر اساس گزارش‌ها در کابل، پایتخت، مراسمی در کارته سخی در غرب پایتخت، برگزار شده است که جمع زیادی در آن شرکت داشتند.

هر سال هزاران بازدید کنننده از سراسر کشور برای شرکت جشن‌های نوروزی به شهر مزار شریف می‌رفتند.

طالبان دو روز پیش از نوروز اعلام کرد که مانع مردم برای برگزاری جشن‌های نوروزی نمی‌شوند، اما حکومت برنامه تجلیل از نوروز را ندارد چرا که به گفته طالبان "هر مراسمی که در اسلام نیست، را ما تجلیل نمی‌کنیم. "

اما، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، در پیامی فرارسیدن نوروز را "جشن عنعنوی" (سنتی) خوانده و تبریک گفته است.

آقای کرزی والدین افغان را تشویق کرده است که با آغاز سال تحصیلی "دختران و پسران‌شان را به مکاتب بفرستند".

عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان که هنوز در کابل به سر می‌برد در پیام نوروزی در توییتر نوشته است که "نوروز، به مثابه یکی از جشن‌های باستانی ریشه در عمق تاریخ و فرهنگ دیرینه این حوزه دارد و سرشار از نماد‌ها و نشانه‌های حیات، زندگی، رویش و باروری است.

با آنهم، مردم در نوروز جشن‌های خود را در خانه‌ها برگزار کرده‌اند و به دید وبازدید‌ها با دوستان و فامیل پرداختند و در برخی ولایت‌ها مانند دایکندی در مرکز این کشور مانند سال‌های گذشته برای تفریح به دشت و تپه‌ها رفته‌اند.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر