- بازگشت به جوانی ستارههای فیلم «فارست گامپ»
- جنیفر لوپز: پورتوریکو «جزیره زباله» نیست
- فرزند «الکساندرا داداریو» به دنیا آمد
- چرا ایرانیها تمایل به سرمایهگذاری در فلزات گرانبها دارند؟
- قیمت طلا ممکن است به مرز ۳ هزار دلار برسد
- رهبر انقلاب: مقابله با استکبار یک فریضه است
- راههای مقابله با افسردگی در زمستان چیست؟
- انقلاب در ارتباطات فضایی با دستیابی به ارتباط لیزری
- علی لاریجانی: مسأله نفوذ در ایران جدی است
- انسانها چه موقع بوسیدن یکدیگر را آغاز کردند؟
- سربازان کره شمالی با «یونیفورمهای روسیه» آماده جنگ با اوکراین هستند
- رهبر انقلاب: پشت رژیم صهیونیستی را یک جبههی شرارت پُر کرده است
- پیام حسن یزدانی به دیوید تیلور
- با حکم پزشکیان؛ زاکانی نماینده ویژه در حوزه آسیبهای اجتماعی ماند
- آیت الله مکارم شیرازی: افزایش قیمت بنزین باعث گرانی میشود
- وزیر کار: دستمزد کارگران معدن زغالسنگ تغییر میکند
سروصدای زیاد و مداوم بر سلامت انسان تأثیری مخرب دارد. سازمان جهانی بهداشت برای نخستین بار مرزی برای تحمل انسان در برابر سروصدا تعیین کرده است. این نهاد توصیه میکند قوانینی برای رعایت این مرز در نظر گرفته شود.
به گزارش اکوپل نیوز به نقل از دویچه وله، کسانی که در نزدیکی خیابان یا بزرگراهی پررفت و آمد زندگی میکنند، به خوبی با سروصدای تردد خودروها آشنا هستند. به صدای رفتوآمد خودروها به ویژه ماشینهای سنگین مانند کامیونها، صدای ترمز آنها یا صدای ویراژ موتورسیکلتها نمیتوان عادت کرد.
سازمان جهانی بهداشت برای نخستین بار مرزی برای میزان آلودگی صوتی قابلتحمل برای انسان تعیین کرده است. بر اساس این مرز، میزان متوسط سروصدای خیابان در طول روز نباید بیشتر از ۵۳ دسیبل باشد.
برای مقایسه: گفتگو با صدای آرام حجم صدایی معادل ۳۰ دسیبل و صدای موزیک آرام رادیو ۵۰ دسیبل دارد. سشوار ۷۰ و یک ارهبرقی ۱۰۰ دسیبل صدا تولید میکند. تحقیق پژوهشگران پیشتر ثابت کرده بود که هر چه این میزان بالاتر میرود، ترشح هورمونهایی که برای مقابله با استرس در بدن تولید میشود، بیشتر میشود.
سازمان جهانی بهداشت میگوید مرز قابلتحمل برای وسایل حملونقل ریلی مانند قطار یا تراموای شهری در طول روز نباید بیشتر از ۵۵ دسیبل و برای خطوط هوایی بیشتر از ۴۵ دسیبل باشد. این مرزها برای طول شب ۴۵ دسیبل برای رفتوآمد در خیابانها، ۴۴ دسیبل برای حمل و نقل ریلی و ۴۰ دسیبل برای خطوط هوایی است.
با افزایش سروصدا سرعت یادگیری کمتر میشود. به عنوان مثال با افزایش هر ۱۰ دسیبل حجم صدا، یادگیری خواندن در میان کودکان یک ماه کندتر میشود. اگر این میزان ۲۰ دسیبل باشد، این یادگیری ۲ ماه عقب میافتد.
سروصدا با ایجاد استرس، افزایش فشار خون و اختلال در خواب، تهدیدی جدی برای سلامت قلب و عروق به شمار میرود. تحمل پیوسته صدایی با شدت ۵۵ دسیبل آزاردهنده است و خواب فرد را به هم میریزد.
این نمودار سازمان جهانی بهداشت میزان صدای تولیدشده در شرایط مختلف را نشان میدهد. شنیدن صدایی بالاتر از مرز ۵۰ دسیبل به فاکتوری تبدیل میشود که بدن را در شرایط هشیاری قرار میدهد. قرار گرفتن در معرض صدایی بالاتر از این حد آنهم به طور پیوسته، امکان بازگشت به سطح آرامش را از بدن سلب میکند و برای سلامت انسان زیان دارد.
سازمان جهانی بهداشت دستورالعملهایی تهیه کرده که به سیاستمداران کمک میکند راهکارهایی برای حفاظت بهتر از شهروندان در نظر گیرند. این سازمان توصیه میکند با ایجاد راهکارهایی قانونی در ساخت و سازهای شهرها و نیروگاهها به مرز تحمل صوتی انسان توجه شود.
مشکل آلودگی صوتی و پیامدهای آن تنها به شهرهای بزرگ محدود نمیشود. توربینهای بادی نیز سر وصدای زیادی دارند.
سازمان جهانی بهداشت میگوید میزان صدای این نیروگاهها در طول روز نباید بیش از ۴۵ دسیبل باشد. این سازمان برای ساعات شب هنوز مرز مشخصی توصیه نکرده است؛ اما روشن است که این مرز از مرز تعیینشده برای روز کمتر خواهد بود.
سازمان جهانی بهداشت تأکید کرده که تحمل سروصدای بالا در زمان فراغت هم مضر است. به عنوان مثال شنیدن موزیک با صدای بلند یا استفاده پیوسته از هدفون برای شنیدن رادیو یا موزیک برای سلامت انسان مضر است. این نهاد توصیه میکند مرز سالانه آلودگی صوتی در تمام موارد به کمتر از ۷۰ دسیبل محدود شود.