کد خبر: ۷۵۰۱
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
حمله پلنگ به مامورین انتظامی و تیراندازی به سمت آن و همچنین شدت جراحات وارده سبب تلف شدن حیوان شد.

یک قلاده پلنگ در قائم شهر پس از زخمی کردن دو مامور نیروی انتظامی و بعد از زنده گیری برا ثر شدت جراحات وارده شده تلف شد.

به گزارش اکوپل نیوز، عطالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه یک قلاده پلنگ ۴تا۵ ساله به مناطق شهری قائم شهر ورود و موجب اضطراب و نگرانی شهروندان شده بود، گفت: حوالی ساعت ۵ صبح امروز ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ یک قلاده پلنگ در خیابان ساری شهر قائم شهر مشاهده شد و بلافاصله به نیروی انتظامی و محیط زیست اطلاع رسانی شده و ماموران بلافاصله در محل مستقر شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: این قلاده پلنگ همچنین در ساختمان بانک صادرات مشاهده و پس ازمدتی به کوچه و خانه باغ متروکه ورود پیدا کرده و متاسفانه علی رغم اطلاع رسانی که توسط نیروی انتظامی صورت گرفته، جمعیت زیادی در منطقه حضور پیدا کردند.

این مقام مسئول بیان کرد: ازدحام بسیار زیاد جمعیت درمنطقه باعث استرس شدید این قلاده پلنگ شده بود و احتمال هرگونه حرکت وحشی از این حیوان انتظار می‌رفت.

توضیحات محیط زیست مازندران درباره کشته شدن «پلنگ» در قائم شهر

عطاالله کاویان اظهار کرد: نیرو‌های محیط زیست، انتظامی و هلال احمر و آتش نشانی با تمام تلاش این قلاده پلنگ را از مرکز شهر به سمت اطراف شهر هدایت کرده تا به دامن طبیعت برگردانند، اما ازدحام جمعیت سبب استرس بیشتر این حیوان و فرار آن شده بود.

وی اضافه کرد: بلافاصله تصمیماتی برای بیهوش کردن حیوان انجام گرفته و با توجه به اینکه فرآیند بیهوشی کار کاملا تخصصی است و باید دارت و یا تفنگ بیهوشی و زنده گیری، با دوز مناسب و نحوه شلیک توسط افراد متخصص انجام گیرد، هماهنگی لازم جهت حضور و عمل زنده گیری با دامپزشک معتمد این اداره کل صورت گرفت.

کاویان در ادامه گفت: درحد فاصله اعزام نیرو‌ها برای عملیات بیهوشی، پلنگ به دو نفر از ماموران نیروی انتظامی حمله و آنان را زخمی کرد و از خانه باغ خارج و به سمت کوچه تنگی که جمعیت بسیار زیادی در آنجا حضور داشتند، رفت که این رفتار، احتمال آسیب رساندن به جمعیت را بسیار بالا برد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه جان انسان‌ها بسیار مهم است و ما در قبال جان انسان‌ها وظایفی برعهده داریم، گفت: وقتی پلنگ درحد فاصله ۱و نیم تا ۲متری نیرو‌های امدادی بوده و با توجه به قانون مجازات اسلامی ماده ۱۵۲ و ۱۵۶ اجازه حفظ جان را می‌دهد، به سمت پلنگ تیراندازی و پلنگ مجدداً به مخفی گاه خود برگشت.

وی ادامه داد: نیرو‌های محیط زیست با حضور دامپزشک معتمد اقدام به عملیات زنده گیری این قلاده پلنگ با شلیک دارت نموده و حیوان نیز پس از بیهوشی به مرکز پناهگاه حیات وحش سمسکنده انتقال یافت.

توضیحات محیط زیست مازندران درباره کشته شدن «پلنگ» در قائم شهر

کاویان اضافه کرد: حمله پلنگ به مامورین انتظامی و تیراندازی به سمت آن و همچنین شدت جراحات وارده سبب تلف شدن حیوان شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تاکید کرد: حفظ جان مردم در اولویت اول نیرو‌های حفاظت محیط زیست بوده و خوشبختانه به هیچ یک از شهروندان و جمعیت حاضر آسیبی وارد نشده است.

عطاالله کاویان در پایان افزود: دلایل ورود پلنگ به سکونتگاه مسکونی را از جمله تغییرات و تجاوزات که توسط انسان‌ها در محیط زیست اتفاق افتاده و باعث شده زنجیره غذایی حیوانات آسیب دیده و به دنبال طعمه که ممکن است یک سگ یا گربه باشد به شهر و سکونتگاه ورود پیدا کنند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل ورود پلنگ به مناطق شهری، ممکن است ابتلا به بیماری هاری باشد و باعث ورود به سکونتگاه‌های انسان باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در پایان قاچاق حیات وحش را نیز یکی از دلایل وجود این گونه حیات وحش در شهر عنوان کرد و افزود: متاسفانه بعضی از ا ممکن است این گونه‌های وحشی ار در مناطق محدوده سکونتگاه خودشان به اسارت نگهداری کنند که ممکن است فرار کرده باشد.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر