- وزیر کشور: ۵ میلیون مهاجر افغانستانی داریم/حمله به زیرساختهای موشکی صحت ندارد
- آتش سوزی در انبار سازمان هواپیمایی کشوری مستقر در محوطه شرکت فرودگاهها
- چطور نه بگوییم و قدرت نه نگفتن داشته باشیم؟
- خواص آب نارنج چیست؟
- اجاره آدمکشهای ۲ میلیاردی برای قتل یک رئیس بانک در تهران
- انفجار در خرم آباد صحت ندارد
- باشگاه پرسپولیس: انتشار ویدیویی از فردی با لباس نظامی، نمایشی بیش نیست + فیلم
- گوشت قرمز طی یک سال ۳۸ درصد گران شد
- اپلیکیشن ۷۸۰ هک شد
- مهدی طارمی در پورتو ماندنی شد!
- قرعهکشی مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا؛ میلان، پاریسنژرمن، دورتموند و نیوکاسل در گروه مرگ
- آیا نوشیدن الکل باعث میشود دیگران در نگاه ما «جذابتر» به نظر برسند؟
- وزارت بهداشت آمریکا خواستار تسهیل قوانین فدرال مصرف ماریجوآنا شد
- سخنگوی قوه قضاییه: کیفرخواست در خصوص عملکرد مدیران سازمان بورس صادر شد
- کشف اختلاس ۲۹ هزار میلیارد ریالی در یکی از بانکهای دولتی تهران
- ابراهیم رئیسی: آمدهایم که مشکل مردم را به گردن گرفته و حل کنیم/میز مذاکره را ترک نکردیم
رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به طراحی سامانه عملیات هوشمند در جمعیت هلال احمر گفت: با استفاده از این سامانه در هنگام وقوع حوادث، ۴۶ لایه اطلاعاتی فعال شده و نزدیکترین تیمهای ارزیاب، اعضای خانه هلال، مراکز امدادی و پایگاههای امداد و نجات به منطقه اعزام میشوند.
به گزارش اکوپل نیوز به نقل از جمعیت هلال احمر؛ مهدی ولی پور با اشاره به طراحی سامانه عملیات هوشمند گفت: بر اساس اعلام رئیس فدراسیون بین المللی جمعیتهای صلیب سرخ و هلال احمر، جمعیت هلال احمر ایران یکی از آمادهترین جمعیتهای جهان در میان ۱۹۲ جمعیت ملی عضو فدراسیون است.
وی افزود: آمادگی هلال احمر ایران به دلیل حضور جوانان، امدادگران و نجاتگران داوطلبی است که برای تسکین آلام، درد و رنج مردم در کنار نیروهای کادر هستند و با پشتوانه لجستیک عملیاتی و توانمندیهای شرکتهای دانش بنیان و همچنین استفاده از سیستمهای نوین نرم افزاری تلاش دارند تا در کمترین زمان ممکن، حوادث را ارزیابی و خدمات لازم را ارائه کنند.
ضرورت تهیه بانک اطلاعاتی از حوادث و سوانح
رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: براساس قوانینی نظیر قانون مدیریت بحران کشور و سند بین المللی سندای و به منظور تهیه بانک اطلاعاتی از حوادث و سوانح به وقوع پیوسته، طبقه بندی مخاطرات در کشور و همچنین تسهیل در برنامهریزیهای بلند مدت، این سامانه در جمعیت هلال احمر ایران طراحی و رونمایی شده است.
ولی پور گفت: سامانه عملیات هوشمند در بستر شبکه امن یکپارچه و داخلی جمعیت با هدف کمک به تصمیم سازی مدیریتی در پاسخگویی به حوادث و سوانح در هلال احمر به بهره برداری رسیده و دارای ویژگیهای منحصر به فردی نظیر فراوانی ۴۶ لایه اطلاعاتی از اماکن، دستگاههای همکار و محیطهای جغرافیایی، ارتباط آنلاین با موسسه ژئوفیزیک دانشکاه تهران و سازمان هواشناسی کشور بوده و امکان گزارشگیری در زمان کوتاه برای تصمیم سازی را دارا است.
نیازسنجی حوادث به صورت هوشمند
رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به مزایای این سامانه خاطرنشان کرد: با وارد کردن مختصات جغرافیایی منطقه تحت تاثیر در حوادث و سوانح طبیعی نظیر زلزله یا سیل، میتوان به اطلاعات خانوار و جمعیت منطقه حادثه دیده به تفکیک مرد و زن دسترسی پیدا کرد. سپس با فعال سازی لایههای اطلاعاتی، نزدیکترین خانه هلال، مرکز امدادی و پایگاه امداد و نجات نمایش داده شده و بلافاصله تیمهای ارزیاب امدادی به محدوده تحت تاثیر اعزام خواهند شد.
ولی پور ادامه داد: همچنین با توجه به موقعیت مکانی و گزارشهای تیمهای ارزیاب اعزامی، برآوردی از نیازهای عملیاتی نظیر نیروهای مورد نیاز، تجهیزاتی همچون آمبولانس، چادر، پتو و اقلام زیستی را برای محدوده تحت تاثیر مشخص کرده تا در صورت نیاز به منطقه اعزام و ارسال شوند.
همچنین با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امکان اینکه در زمان تماس افراد آسیب دیده با شماره ملی ندای امداد (۱۱۲)، موقعیت مکانی حادثه دیده بر روی نقشه مشخص شود ایجاد شده و اپراتورهای مرکز پاسخگویی اضطراری پس از ثبت اطلاعات اولیه، از طریق نرم افزار هوشمند، نزدیکترین پایگاه عملیاتی و پشتیبان را مشخص میکنند.
ارسال پیام هشدار به امدادگران
این مقام مسئول در هلال احمر تصریح کرد: برای اعلام گزارش حادثه به تیمها و نیروهای متخصص و آماده در پایگاه، یک پیام صوتی ارسال میشود که پس از دریافت آن بر روی تلفن همراه نجاتگران و تعیین محل اعزام بر روی نقشه، عملیات امداد و نجات آغاز میشود.
ولی پور با اشاره به قابلیتهای سامانه عملیات هوشمند گفت: این نرم افزار با داشتن ۱۰ زیرسامانه امکان مدیریت هوشمند عملیاتها را در اختیار مراکز EOC هلال احمر قرار میدهد تا در کمترین زمان ممکن، بهترین خدمات به آسیب دیدگان ارائه شود و با توسعه این نرم افزارها میتوان نسبت به مدیریت انواع حوادث توسط سازمانهای همکار اقدام کرد.
این زیرسامانهها شامل مدیریت حوادث و سوانح، مدیریت اطلاعات مکانی، مدیریت کشیک اضطراری، مدیریت امدادگران و نجاتگران، مدیریت دیسپچ و ارتباطات، فراخوان نیروها و تیمهای عملیاتی، مدیریت شماره ملی امداد و نجات ۱۱۲، مدیریت تیمهای امدادی، مدیریت امداد هوایی و عملیات نگار هستند.