کد خبر: ۸۴۱۹
۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
تاکنون ۴۰ درصد از دولت الکترونیک آن‌هم به‌صورت بعضاً ناقص محقق شده که رضایت‌ بخش نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه صف اول شبکه خبر گزارشی از روند راه‌اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و همکاری دستگاه‌ها برای اتصال به این پنجره ارائه کرد و از مردم خواست مطالبه گر اصلی در این حوزه باشند.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور گفت: تاکنون ۴۰ درصد از دولت الکترونیک آن‌هم به‌صورت بعضاً ناقص محقق شده که رضایت‌بخش نیست.

وی با اشاره به رتبه ۸۹ توسعه دولت الکترونیک در دنیا و رتبه ۱۱۸ در میزان مشارکت مردم با استفاده از ابزار‌های دیجیتال، گفت: برنامه داریم تا پایان دولت سیزدهم این دو شاخص را ۳۰ رتبه ارتقا دهیم.

زارع پور با اشاره به اینکه تنها راه حذف امضا‌های طلایی و فساد همین راه است، تصریح کرد: حجم کار انجام‌شده با عقب‌ماندگی‌های گذشته تناسب نداشته است.

وزیر ارتباطات: تاکنون ۴۰ درصد از دولت الکترونیک محقق شده که رضایت‌ بخش نیست

وی دولت هوشمند را حذف تصمیمات انسانی و ارائه خدمات مبتنی بر داده‌ها عنوان کرد و افزود: برای رسیدن به این هدف باید پایگاه‌های داده دستگاه‌ها به هم متصل شوند و به‌جای اینکه روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌ها وقت مردم تلف شود، تصمیمات به‌سرعت بر مبنای اطلاعات واقعی گرفته و خدمات ارائه می‌شود.

وزیر ارتباطات با اشاره به تجربه راه‌اندازی خدمت هوشمند احراز هویت از راه دور درگذشته، گفت: شاه‌بیت دولت هوشمند ارائه خدمات مبتنی بر داده‌ها است و باید مداخلات انسانی به حداقل برسد و با سرعت و کیفیت مناسب در هر ساعت از شبانه‌روز در دسترس مردم باشد.

وی در پاسخ به چرایی عدم اجرای مناسب دولت هوشمند تاکنون نیز افزود: نبود ساختار سازمانی مناسب، عدم آمادگی سازمان‌ها، کمبود نیروی انسانی متخصص، قرار نگرفتن در اولویت مدیران دستگاه‌ها، نگاه سنتی و مقاومت‌های موجود و عدم تعامل دستگاه‌ها برای ارائه داده‌ها به یکدیگر از دلایل کندی توسعه دولت هوشمند است.

زارع پور با اشاره به تأکید رئیس‌جمهوری بر ملی بودن داده‌ها، گفت: رئیس‌جمهوری تأکید کردند که داده‌ها و اطلاعات مردم در دستگاه‌ها متعلق به بیت‌المال و همه دستگاه‌ها است و باید از آن‌ها برای ارائه خدمات بهتر به مردم استفاده شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی کمیته تعامل‌پذیری دولت الکترونیک از سال ۹۷، افزود: این کار حرکت ارزشمندی برای تعامل دستگاه‌ها در این حوزه بود، اما ضمانت اجرایی برای اجرای مصوبات وجود نداشت که برای همین منظور طرحی در مجلس برای جرم انگاری عدم ارائه داده برای دستگاه‌ها در حال پیگیری است که با تصویب آن، این حرکت سرعت بیشتری می‌گیرد.

وزیر ارتباطات با اشاره به راه‌اندازی مرکز ملی تبادل سرویس، گفت: در این مرکز بیش از ۲۰۰ سرویس ارائه می‌شود و در سال گذشته ۳ میلیارد بار از این سرویس‌ها استفاده‌شده است.

وی افزود: این سرویس‌ها از طرف دستگاه‌های دولتی به سایر دستگاه‌های دولتی، کسب‌وکار‌ها و مردم ارائه‌شده است.

زارع پور یکی دیگر از اقدامات این حوزه برای تسریع در اجرای دولت هوشمند را مصوبه شورای فناوری اطلاعات برای اصلاح ساختار مراکز فناوری اطلاعات عنوان کرد و گفت: بر اساس این مصوبه مرکز فناوری اطلاعات و امنیت در بالاترین سطح یک سازمان و زیر نظر مستقیم رئیس دستگاه تشکیل خواهد شد تا مشکل ساختار سازمانی و نیز جذب و نگهداشت نیروی انسانی متخصص برای توسعه دولت هوشمند در دستگاه‌های دولتی حل شود.

وی ایجاد تکلیف قانونی راه‌اندازی پنجره واحد خدمات را یکی دیگر از اقدامات این حوزه اعلام کرد و افزود: بر اساس قانون بودجه سال جاری، تمام دستگاه‌های باید پنجره واحد خدمات خود را تا شهریور سال جاری راه‌اندازی کنند و حداقل یک‌سوم خدمات خود را در این پنجره واحد ارائه کنند.

وزیر ارتباطات تکلیف قانونی وزارت ارتباطات را نیز راه‌اندازی پنجره ملی خدمات تا دی‌ماه سال جاری بیان کرد و گفت: وزارت ارتباطات این تکلیف قانونی خود را ۸ ماه جلوتر در هفته جهانی ارتباطات در اردیبهشت‌ماه به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی کرد و حدود ده دستگاه اصلی از ۱۷۰ دستگاه اصلی و چند دستگاه فرعی به این پنجره متصل شدند و مردم می‌توانند با ارائه اطلاعات فردی و تائید اطلاعات از تمام خدمات ارائه‌شده توسط این دستگاه‌ها استفاده کنند.

وی، سازمان امور مالیاتی، تأمین اجتماعی، وزارت فرهنگ، سازمان بهزیستی، وزارت اقتصاد، کمیته امداد و بنیاد شهید را تعدادی از این دستگاه‌ها اعلام کرد که به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده‌اند.

زارع پور تصریح کرد: ما این کار را زودتر از موعد راه‌اندازی کردیم که نشان دهیم زیرساخت‌ها آماده است و دستگاه‌ها باید تا موعد مقرر به این پنجره متصل شدند و ضمانت اجرای آن پیگیری‌های شخص رئیس‌جمهور و معاون اول محترم رئیس‌جمهور است.

وی همچنین از سازمان صداوسیما خواست موضوع تحقق پنجره واحد خدمات دولت هوشمند را در لیست مطالبه گری خود از مسئولین دستگاه‌ها قرار دهد تا در شهریورماه که موعد قانونی حضور دستگاه‌ها است، شاهد حضور حداکثری آن‌ها در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند باشیم.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر