کد خبر: ۸۸۸۸
۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۹
قرار دادن پا در آب سرد، راه خوبی برای پایین آوردن دمای مرکزی بدن و مجال دادن به اعضای بدن برای ادامه کارشان است. این کار می‌تواند ورم پا و ورم مچ پا را هم کاهش دهد.

گله از سرما در فصل سرد سال تمامی ندارد و وقتی هم تابستان از راه می‌رسد، نوبت شکایت از هوای گرم است. اگرچه گله کردن از هوای گرم باعث خنک شدن دل می‌شود، اما بهتر از آن، این است کاری کنیم واقعا خنک شویم.

به گزارش اکوپل نیوز، گرمای بیش از حد بدن می‌تواند باعث احساس ناخوشی و حتی مرگ شود. برخی افراد، آنانی که بالای ۶۵ سال و زیر پنج سال سن دارند، زنان حامله، کسانی که عارضه‌هایی همچون بیماری قلبی و مسائل سلامت روان دارند و آنانی که در فضای آزاد کار می‌کنند به گرما حساس‌ترند و نیاز دارند در هوای گرم از خود بیشتر محافظت کنند.

تاب آوردن بهتر گرما با عادت دادن خود به آن، در گذر زمان ممکن است.

بهترین راه‌ها برای جلوگیری از گرمازدگی چیست؟

خود را خنک نگه دارید

بر اساس پژوهش‌ها قرار دادن پا در آب سرد، راه خوبی برای پایین آوردن دمای مرکزی بدن و مجال دادن به اعضای بدن برای ادامه کارشان است. این کار می‌تواند ورم پا و ورم مچ پا را هم کاهش دهد.

دوش گرفتن یا حمام با آب ولرم از قرار دادن پا در آب سرد هم بهتر است و حتی مؤثرترین راه برای خنک کردن بدن است.

اما وسوسه نشوید تا در آب سرد و یخ غوطه‌ور شوید چرا که شوک حاصل از چنین درجه سرمایی، می‌تواند خطرناک باشد.

در شرایط کمبود و قحطی آب، ذخیره کردن آب باید انجام شود و دست، پا، گردن و صورت با آن خنک شود.

باد خنک پنکه روی پوست ممکن است به شما حس خوبی بدهد، اما درجه بدنتان را پایین نخواهد آورد.

استفاده از پنکه، مخصوصا در شرایط آب و هوایی گرم و خشک، حتی بدتر است و می‌تواند کم‌آبی بدن و ناخوشی ناشی از گرما را کاهش دهد. بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی، استفاده از پنکه در دمای بالای ۳۵ درجه، احتمال خستگی مفرط ناشی از گرما و گرمازدگی را کاهش نخواهد داد.

بهترین راه‌ها برای جلوگیری از گرمازدگی چیست؟

همچنین مهم است که آب بدن حفظ شود و مواد معدنی که با عرق کردن از دست رفته، به بدن رسانده شوند.

انسان در گرمای هوای بالای ۳۰ درجه، سه تا چهار لیتر در ساعت و تا ۱۰ لیتر در روز عرق می‌کند که این معادل با ۴۰ فنجان چای است. برای مدتی کوتاه، نوشیدنی‌های گرم درجه بدن شما را بالا می‌برد، اما پس از آن باعث عرق کردن شما می‌شود که این خود دمای بدن شما را پایین می‌آورد.

نوشیدنی‌های یخ و خنک هم دمای بدن شما را پایین می‌آورند، اما نوشیدن مایعات گرم همچنان کمی مؤثرتر از نوشیدن مایعات سرد است.

فارغ از درجه دمای نوشیدنی‌تان، تا جایی که می‌توانید مایعات بنوشید.

یکی دیگر از راه‌های پایین آوردن دمای بدن این است که تنی به آب بزنید، اما مواظب شوک سرمایی باشید. ذره‌ذره بدنتان را در آب غوطه‌ور کنید و از توانایی خود در شنا کردن و اینکه شنا در کجا امن است، آگاه باشید.

بسیاری افراد در هوای گرم در آب غرق می‌شوند.

توجه به طراحی شهری برای مقابله با گرما

گرمای هوا به ویژه در شهر‌ها می‌تواند بسیار بد باشد و جزایر گرمایی شهری ایجاد کند. جزایر گرمایی شهری هنگامی ایجاد می‌شوند که فضای یک کلان‌شهر بسیار گرم‌تر از محیط روستایی اطراف آن باشد. درست است که یک راه مقابله با گرمای هوا در شهر، داشتن دستگاه تهویه هواست، اما راه‌های دیگری هم وجود دارد.

دیوار و سقف سبز برای ساختمان‌ها نه تنها زیباست بلکه می‌تواند دیوار ساختمان زیر خود را تا ۱۲ درجه خنک‌تر نگه دارد. دیوار‌های سبز از دیوار‌های معمولی ۳۲ درجه خنک‌ترند و علاوه بر فراهم آوردن عایقی مناسب، تا ۵۹ درصد به کاهش هزینه‌های انرژی هم کمک می‌کنند.

دیوار‌های سبز، خانه را در تابستان خنک نگه می‌دارند و در زمستان به عنوان عایق عمل می‌کنند، آلودگی هوا را کم می‌کنند و مأمنی برای پرندگان می‌شوند که آنان نیز گرما را تاب نمی‌آورند.

محافظت از حیوانات در گرما

قرار دادن ظرف آب در حیاط یا بالکن خانه‌تان را فراموش نکنید. پرندگان در سراسر سال به غذایی که برایشان می‌گذارید نیازمندند، اما این احتیاج در تابستان که خاک به علت گرمای زیاد سفت و سخت می‌شود و یافتن غذا را برای آنان دشوار می‌کند، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

گیاهان هم در گرمای زیاد آزار می‌بینند و باید تحقیق کنید و ببینید که بر حسب نوع گیاه، چه زمانی برای آب دادن به آن‌ها بهتر است.

در گرمای زیاد مواظب حیوان خانگی‌تان هم باشید. نه تنها افراد، بلکه حیوانات را هم در داخل ماشین تنها نگذارید و آن‌ها را صبح یا عصر که زمین خنک‌تر است برای پیاده‌روی ببرید.

فراموش نکنید که محافظت از خود در گرما ممکن است موضوعی پیش پا افتاده به نظر برسد، چون اساس آن عقل سلیم است، اما می‎‌تواند حدفاصل مرگ و زندگی باشد.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر