کد خبر: ۹۲۵۶
۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
عباس کیارستمی تا آن اندازه که در دنیا معروف شد فیلمساز برجسته‌ای نبود، فرانسوی‌ها او را برجسته کردند.

بنیان‌گذار سبک موج نو در شعر معاصر ایران گفت: عباس کیارستمی تا آن اندازه که در دنیا معروف شد فیلمساز برجسته‌ای نبود، فرانسوی‌ها او را برجسته کردند همچنان که زمانی جری لوئیس (کمدین و کارگردان آمریکایی) برایشان برجسته بود و زمانی آلفرد هیچکاک (کارگردان آمریکایی) را برجسته کردند.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایرنا، احمدرضا احمدی در توضیح علت برجسته شدن سینما به رغم وامداری‌اش از ادبیات بیان کرد: در ادبیات، مسائلی مثل جایزه، پول و شهرت وجود ندارد. یعنی همان چیز‌هایی که در سینما وجود دارد و از این منظر سینما صدمه بزرگی به ادبیات زده است؛ براین اساس آن‌قدر که عباس کیارستمی در دنیا مطرح شد احمد شاملو مطرح نشد.

عباس کیارستمی فیلمساز برجسته‌ای نبود/ سینما در ایران قلابی است چرا که پایه ندارد

وی ادامه داد: کیارستمی تا آن اندازه که در دنیا معروف شد، فیلمساز برجسته‌ای نبود. فرانسوی‌ها او را برجسته کردند؛ همچنان که زمانی جری لوئیس (کمدین و کارگردان آمریکایی) برایشان برجسته بود و زمانی آلفرد هیچکاک (کارگردان آمریکایی) را برجسته کردند.

سرانجام ادبیات به سینما می‌رسد

مولف کتاب میوه‌ها طعم تکراری دارند (نشر ثالث ۱۳۹۳) با تاکید بر مولفه مهم دیگری که به واسطه آن سینما از بدو تولد بر ادبیات سیطره یافته است، گفت: موضوع دیگر این است که سینما زبان بین‌المللی است و جوانان به دنبال آن می‌روند که خیلی زود مشهور شوند.

به رغم تمام این عدم توازن‌ها، اما ادبیات میدان وسیع تری برای عمل دارد و بخت نسل جدید برای درخشش در ادبیات و شعر این است که برای شاعر دو صفحه کاغذ و یک قلم کافی است، ولی سینما کار گرانی است. سرانجام زمانی این‌ها مساوی خواهند شد. یعنی توجه به ادبیات هم افزایش خواهد یافت.

سینما در ایران قلابی است چرا که پایه ندارد

بنیان‌گذار سبک موج نو در دهه ۱۳۴۰ خورشیدی در توضیح این مطلب که هر هنر برای به عرش رسیدن باید از دل آن جامعه بیرون آمده باشد، گفت: سینما در ایران قلابی است. چرا که پایه ندارد و مال ما نیست؛ هنر اصلی ما فرش و شعر است.

غربی‌ها دوربین را اختراع کردند و کار تصویر در مملکت و فرهنگشان سابقه داشت، ضمن این که تئاتری قوی داشتند و سینما سال‌ها تحت‌تأثیر این تئاتر بود. در نتیجه وضعیت سینما در این کشور‌ها هنری بود که قدم به قدم شکل گرفت.

وی ادامه داد: در بین آثار تصویری در ایران، مستند را قبول دارم و آثار ابراهیم گلستان را در فیلم داستانی و مستند بسیار می‌پسندم.

احمدی با تاکید بر تخصص متفاوت ملت‌ها در عرصه سینما خاطرنشان کرد: فرانسوی‌ها در فیلم کوتاه بسیار خوب هستند، اما لزوماً در ساخت فیلم بلند موفقیتی ندارند، همچنان که آمریکا در ساخت فیلم بلند موفق است. مستند‌ها در ایران فیلم‌هایی قابل قبول و موفق بوده اند چرا که کوچک و قابل جمع‌شدن هستند و در کشور ما آن‌قدر موضوعات مهم وجود دارد که سوژه فیلم مستند بی‌پایان است.

داشته‌های نسل امروز قابل انکار نیست

نامزد دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن (۱۳۸۸) در پاسخ به این پرسش که چرا در نسل‌های بعد از وی صاحبان سبک یا بدعت گذارانی نبوده‌اند، گفت: پیدا می‌شود نباید ناامید بود؛ نسل شما به موضوعاتی اشراف و تسلط دارد که نسل ما نداشت.

سینما، تلویزیون، برقراری ارتباط لحظه‌ای و حجم فراوان ترجمه به فارسی چیز‌هایی است که در زمان ما نبود. در زمان ما فقط تعداد محدودی مترجم و ترجمه بود مثلاً به‌آذین (محمود اعتمادزاده - ۱۲۹۳-۱۳۸۵ - نویسنده، مترجم و فعال سیاسی).

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر