کد خبر: ۹۳۶۷
۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
ایالات متحده و ایران بر سر جزییات کلیدی توافق تازه اختلاف دارند و این امکان وجود دارد که برطرف کردن این اختلاف‌ها چندین هفته طول بکشد.

یک مقام مطلع به مذاکرات برای احیای برجام به بلومبرگ گفته است که ایالات متحده و ایران بر سر جزییات کلیدی توافق تازه اختلاف دارند و این امکان وجود دارد که برطرف کردن این اختلاف‌ها چندین هفته طول بکشد.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از یورونیوز، با پاسخ واشنگتن و تهران به پیشنهاد «نهایی» اتحادیه اروپا برای احیای برجام انتظارات برای یک پیشرفت قریب‌الوقوع افزایش یافت. بلومبرگ به نقل از یک مقام بلند پایه اروپایی گفت که دو طرف هرگز تا به این اندازه به توافق نزدیک نبوده‌اند. به نوشته بلومبرگ یکی از مشاوران ارشد دولت جو بایدن نیز نظر مشابه این مقام اروپایی را دارد.

با این حال، طبق این گزارش دو مقام آگاه دیگر که خواستند نامشان فاش نشود گفته‌اند که اختلاف‌ها درباره تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های گذشته هسته‌ای ایران و غرامت‌های مالی مورد نیاز تهران در صورت خروج دولت آینده ایالات متحده از این توافق ادامه دارد.

بلومبرگ: حل اختلاف تهران و واشنگتن بر سر جزییات کلیدی احیای برجام شاید چند هفته طول بکشد

از سوی دیگر مذاکرات برای احیای برجام از سوی شرکت‌ها و بازرگانان نفت و گاز پیگیری می‌شود چراکه جنگ اوکراین و در پی آن کاهش صادرات انرژی روسیه به اروپا باعث افزایش قیمت انرژی در جهان شده است که در پی آن روی هزینه‌های زندگی و تورم تاثیر چشمگیر داشته است.

از سوی دیگر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز گذشته در جریان سفر به الجزایر گفت: «توپ در زمین ایران است.»

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز اذعان داشت که شکاف‌هایی در مذاکرات وجود دارد با این حال از ادامه گفتگو‌ها خبر داد.

ایران نیز روز چهارشنبه گذشته گفت که در حال بررسی پاسخ آمریکا به طرح اتحادیه اروپا است و پس از تکمیل ارزیابی‌ها اظهار نظر خواهد کرد.

بلومبرگ با استناد به منابع خود معتقد است که پرونده پادمانی سه مکان مشکوک به فعالیت هسته‌ای در گذشته یکی از موانع اصلی برای پیشرفت در مذاکرات باشد. این در حالی است که شورای حکام آژانس بین‌المللی هسته‌ای در تاریخ ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) در وین نشست خواهند داشت. طبق نوشته بلومبرگ، ایران می‌خواهد نحوه برخورد شورای حکام با تحقیقات از چند مکان در ایران را با توجه به تحولات اخیر در پرونده هسته‌ای ایران بررسی کند.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر