کد خبر: ۹۴۹۵
۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸
ورود مواد مخدر به کشور موضوعی سیاسی است؛ استکبار جهانی که در تلاش است ملت‌های محروم به استقلال واقعی نرسند.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و ستاد مبارزه با مواد مخدر به منظور تحقق سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر و همکاری متقابل برای ارتقا سطح سلامت و کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در سطح جامعه تفاهم‌نامه‌ای منعقد کردند.

به گزارش اکوپل نیوز؛ نشست تخصصی «پیشگیری از اعتیاد- مشارکت‌های مردمی- اشتغال بهبود یافتگان» با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد.

اصغر جهانگیر در این نشست گفت: ما در گذشته همکاری‌های اثربخش و جهادی با ستاد مبارزه با مواد مخدر داشته‌ایم و آن مربوط به زمانی است که اینجانب مسئولیت سازمان زندان‌ها را به عهده داشتم. با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر بیش از ۱۰ هزار معتاد متجاهر را از خیابان‌ها جمع‌آوری و نگهداری کردیم که تجربه بسیار موفقی بود اگر چه در مسیر مشکلاتی وجود داشت، اما در عین حال مشکلات نتوانست جلوی این اقدامات مشترک را بگیرد.

معاون قوه قضاییه: ورود مواد مخدر به کشور موضوعی سیاسی است

وی ادامه داد: در راستای پیشگیری از جرائم به صورت کلی و همچنین پیشگیری در عرصه کاهش عرضه مواد مخدر در تمام مراحل اعم از تولید تا توزیع و همچنین پیشگیری در مرحله تقاضا که به مصرف‌کنندگان تفننی یا معتادان دائمی برمی‌گردد، جلسات و صحبت‌های متعددی را با ستاد مبارزه با مواد مخدر داشتیم.

جهانگیر افزود: شاهد هستیم در طول این سال‌ها ستاد مبارزه با مواد مخدر و سایر دستگاه‌های مرتبط در این زمینه خدمات ارزشمندی به مردم داده‌اند، اما ممکن است مردم در جریان همه اقدامات نباشند و این سوال برایشان پیش بیاید که با توجه به آمار بالای اعتیاد در جامعه اثربخشی این فعالیت‌ها درکجاست؟ که در پاسخ باید گفت، موضوع مبارزه با مواد مخدر یک پدیده، مسئله، مشکل و معضل داخلی نیست بلکه یک پدیده و مشکل در سطح جهان است به طوری که همه ملت‌ها و دولت‌ها به نوعی با آن درگیر هستند.

وی تصریح کرد: ما در راه مبارزه با مواد مخدر با چهار جریان عمده در این حوزه روبه‌رو هستیم که یکی از آن‌ها تجارت پرسود مواد مخدر است که در طول ۵۰ سال گذشته به عنوان یکی از ۵ تجارت پرسود دنیا مورد توجه افراد، باند‌ها و شبکه‌هایی بوده است که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

جهانگیر با اشاره به لزوم ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان تاکید کرد: لازم است که به شریان‌های اصلی در داخل و خارج از کشور در این رابطه ضربه زده شود و این کار با مجاهدت دائمی سلحشوران امنیتی، انتظامی، اجرایی و قضائی ما به وقوع پیوسته است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود: همچنین ما با یک جریان دیگری روبه‌رو هستیم که کمتر کشوری با آن مواجه است و آن جریان سیاسی بودن موضوع ورود مواد مخدر به کشور است؛ استکبار جهانی که در تلاش است ملت‌های محروم به استقلال واقعی نرسند از دهه‌های پیش به واسطه مسائل سیاسی جریان‌هایی را طراحی کردند که همچنان کانال‌های تولید، توزیع و عرضه مواد مخدر در این کشور‌ها وجود داشته باشد تا از این طریق، کشور‌ها از نیروی جوان، آماده، فعال و مولد تهی شده و در نتیجه با وابستگی به این کشورها، جهانخواران به اهداف پلید خود برسند. امروزه بر کسی پوشیده نیست که جریان‌های صهیونیستی یکی از مهمترین باند‌های توزیع مواد مخدر در سطح دنیا هستند.

وی تاکید کرد: پرداختن به این جریان‌های سیاسی و بین‌المللی تولید و عرضه مواد مخدر، روان‌گردان‌ها و قرص‌های مربوطه با دست خالی و بودجه‌های محدود امکان‌پذیر نیست و اگر امروز اثر مجاهدت‌های بزرگ را در این زمینه می‌بینیم ناشی از رشادت‌های غیورمردانی است که در این عرصه به شهادت رسیدند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به جریان دیگری به نام جریان‌های اجتماعی مواد مخدر یادآور شد: وقتی در یک جامعه موضوع مواد مخدر گسترش پیدا می‌کند باید بدانیم که مواد مخدر رابطه علت و معلولی با بسیاری از آسیب‌ها و جرائم دیگری پیدا می‌کند، یعنی گاهی اوقات علت بسیاری از آسیب‌ها و جرائم از جمله بیکاری، بیماری، طلاق، سرقت و ... به دلیل اعتیاد است و گاهی بالعکس، یعنی بیکاری منجر به اعتیاد می‌شود؛ لذا با یک چرخه آسیب‌ها و جرائم روبه‌رو می‌شویم که پرداختن به آن با پیچیدگی همراه است.

وی با بیان اینکه مهمترین نهاد اجتماعی در یک جامعه ارزش‌محور، نهاد خانواده است گفت: در هر جامعه‌ای که خانواده از پویایی و انسجام لازم برخوردار نباشد لاجرم دچار آسیب‌هایی از جمله بی‌خانمانی، بداخلاقی، خشونت، خودکشی، دیگرکشی و فروپاشی می‌شود و جریان اجتماعی مواد مخدر به سرعت در خانواده تاثیرگذار است؛ چه کسانی که معتاد شده و از چرخه کار خارج می‌شوند و چه بر سایر اعضای خانواده تاثیر منفی می‌گذارد.

وی به جریان فرهنگی اعتیاد نیز اشاره کرد و افزود: باید مراقب باشیم که خرده‌فرهنگ‌های مواد مخدر جای فرهنگ حاکم بر جامعه ما را نگیرد؛ یکی از مهمترین خرده‌فرهنگ‌هایی که با مواد مخدر همراه است اهمال‌کاری، تنبلی، افسردگی، خمودگی و بی‌تفاوتی به همه امور که دنیا را آب ببرد معتاد را خواب می‌برد است بنابراین باید مراقب باشیم که جریان‌های حوزه فرهنگی ناشی از مواد مخدر به نوعی توسعه پیدا نکند که فرهنگ مسلط جامعه شود و این جامعه از درون تهی خواهد شد.

وی ادامه داد: مجموعه ستاد مبارزه با مواد مخدر و همه دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی در طول ۴۰ سال پس از انقلاب همواره تلاش کردند با شناسایی این جریان‌ها با آن برخورد کنند.

جهانگیر ادامه داد: در حوزه کاهش عرضه چه در مبادی مرزی و چه در حوزه درون شهری و جاده‌ها فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد، اما هنوز علی‌رغم این اقدامات بزرگ نسبت به وضع موجود راضی نیستیم و باید آسیب‌های این حوزه را رصد کنیم. اولین اقدام ما می‌تواند این باشد که از طریق مهندسی معکوس درخصوص باند‌هایی که دستگیر می‌شوند و در زندان هستند، شگرد‌های این باند‌ها را از مبدا تا مقصد شناسایی و با آن برخورد کنیم.

وی گفت: همکاری مستمر معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم با ستاد مبارزه با مواد مخدر از طریق معاونت‌های پیشگیری دادگستری سراسر کشور می‌تواند انجام شود.

جهانگیر با اشاره به دارو‌های مخدری که در جامع توزیع می‌شود تصریح کرد: ما براساس آمار ۸ هزار مرکز توزیع دارو مخدر داریم که در زمینه درمان فعالیت می‌کنند؛ علی‌رغم اقداماتی که می‌شود نشتی‌هایی نیز وجود دارد.

امروزه بخشی از دارو‌های مخدر در بازار سیاه دیده می‌شود و این باعث توسعه گرایش به مواد مخدر از طریق دارو‌های مخدر می‌شود. ما باید دنبال کنیم این نشتی از کجاست آیا این نشتی از مراکز ترک اعتیاد است یا از انبار‌های نگهداری این مواد یا از جریان توزیع دارو‌های مخدر در جامعه و یا داروی تقلبی؟ این کار باعث می‌شود جوانان و نوجوانان از طریق این دارو‌ها با مواد مخدر آشنا شوند.

وی تصریح کرد: سامانه سجام در معاونت اجتماعی راه‌اندازی شده تا اطلاعات مردم را جمع‌آوری کند و با ارائه این اطلاعات به مراکز ذی‌ربط کمک می‌شود تا با این موضوعات مقابله شود.

جهانگیر بیان کرد: موضوع دیگری که به صورت آسیب مطرح شده و این است که امروزه دارو‌های مخدر تولید داخل، بیش از نیاز مراکز ترک اعتیاد است و گفته شده که تا ۵۰ درصد بیش از نیاز مراکز ترک اعتیاد تولید می‌شود؛ اگر این موضوع صحت داشته باشد باید در تولید این دارو‌ها بازنگری شود تا در بازار سیاه و به صورت غیرقانونی فروخته نشود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ادامه داد: معاونت پیشگیری از وقوع جرم اعلام آمادگی می‌کند که با همه توان هم در زمینه اطلاع‌رسانی در زمینه مواد مخدر و هم در زمینه کشف باند‌های مواد مخدر چه از طریق دستگاه قضایی و چه از طریق سمن‌ها همکاری کند.

همچنین در این نشست تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و ستاد مبارزه با مواد مخدر توسط اصغر جهانگیر و اسکندر مومنی امضا شد.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر