کد خبر: ۱۰۵۹۶
۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
پژوهشگران می‌گویند ممکن است تورین برای حیوانات همان «اکسیر حیات‌بخش» باشد، اما نتیجه افزایش سطح آن در انسان هنوز آزمایش نشده است.

دانشمندان می‌گویند مصرف تورین باعث افزایش عمر و سلامت در طیف وسیعی از گونه‌های جانوری می‌شود. این ماده در گوشت و ماهی یافت می‌شود و به عنوان مکمل غذایی هم در دسترس قرار دارد.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از بی بی سی؛ با افزایش سن، میزان تورین در گونه‌های مختلف جانوران از جمله انسان کاهش می‌یابد.

آزمایش روی حیوانات میانسال نشان داده است که اگر مقدار تورین در آن‌ها به سطح تورین در دوره جوانی افزایش یابد، عمر آن‌ها تا ۱۰ درصد بالا می‌رود و از سلامت بدنی و مغزی بهتری برخوردار می‌شوند.

پژوهشگران می‌گویند ممکن است تورین برای حیوانات همان «اکسیر حیات‌بخش» باشد، اما نتیجه افزایش سطح آن در انسان هنوز آزمایش نشده است.

گوشت بخورید تا بیشتر عمر کنید

به این ترتیب، این گروه پژوهش که در دانشگاه کلمبیا در نیویورک متمرکز است از توصیه به خرید قرص‌های مکمل و نوشیدنی‌های انرژی‌زای حاوی این ماده خودداری کرده است.

با این حال، نتیجه این تحقیقات روی حیوانات جدیدترین پیشرفت در یافتن روش‌های مقابله با پیری است.

این پژوهش با تجزیه و تحلیل مولکول‌های موجود در خون گونه‌های مختلف حیوانی آغاز شد با این هدف که تفاوت ترکیبات خون بین افراد پیر و جوان شناخته شود.

دکتر ویجی یاداو، از اعضای گروه پژوهشی، گفته است که «مشخص شده که یکی از [مولکول‌هایی]که با افزایش سن به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد، تورین است به نحوی که در حیوانات مسن، سطح آن تا ۸۰ درصد کمتر از افراد جوان است.»

تورین تقریبا در گیاهان یافت نمی‌شود بلکه یا باید ناشی از مصرف پروتئین حیوانی در مواد غذایی باشد یا بدن جانور آن را بسازد.

این تیم پژوهشی در طول ۱۱ سال گذشته کوشیده است تا نقش این ماده در افزایش سن را کشف کند.

«بهبود حافظه»

در یکی از آزمایش‌ها، به موش‌های ۱۴ ماهه - سن معادل حدود چهل سالگی در انسان - دوز روزانه تورین خورانده شد.

نتایج منتشر شده در نشریه ساینس Science نشان می‌دهد که در این گروه، عمر موش‌های نر ۱۰ درصد و سن موش‌های ماده ۱۲ درصد افزایش یافت و به نظر می‌رسد که هر دو از شرایط جسمی و سلامت بیشتری برخوردار شدند.

گوشت بخورید تا بیشتر عمر کنید

دکتر یداو گفته است: «در تمام بررسی‌های ما، موش‌هایی که مکمل تورین دریافت کرده بودند سالم‌تر و جوان‌تر به نظر می‌رسیدند.»

وی افزوده است: «این گروه از موش‌ها کمتر دچار چاقی شدند، انرژی بیشتری داشتند، تراکم استخوان در آن‌ها بیشتر بود، حافظه بهتری داشتند و سیستم ایمنی بدنشان جوان‌تر ماند.»

خوراندن تورین به کرم‌ها هم طول عمر آن‌ها را بین ۱۰ تا ۲۳ درصد افزایش داد.

در آزمایش دیگری، به میمون‌های رزوس ۱۵ ساله یک دوره شش ماهه تورین داده شد. این دوره بسیار کوتاه‌تر از آن است بتواند باعث افزایش امید به زندگی شود، اما بازهم پژوهشگران دریافتند که وزن بدن آنها، تراکم استخوان، سطح قند خون و سیستم ایمنی این گروه بهتر از دیگران بود.

پروفسور هنینگ واکرهاگه از دانشگاه فنی مونیخ در این تحقیق شرکت کرده است می‌گوید: «به خودم گفتم این نتیجه انقدر خوب است که باور کردنش آسان نیست، یعنی تورین به نوعی موتورخانه پیری را از کار می‌اندازد.».

گوشت بخورید تا بیشتر عمر کنید

اما این تحقیقات هنوز به بسیاری از سوالات عمده پاسخ نداده است:

آیا در انسان هم ممکن است نتایج مشابهی به دست آید؟

اگر تورین برای سلامت انقدر مفید است به چه دلیل با افزایش سن کاهش می‌یابد؟

این ماده چگونه باعث کند شدن روند پیری می‌شود؟

آیا مصرف تورین خطراتی هم دارد؟

پژوهشگران تحقیقاتی را روی ۱۲۰۰۰ نفر انجام دادند و نتیجه گرفتند که کسانی که تورین بیشتری در خونشان وجود دارد در مجموع از سلامت بهتری برخوردارند.

به گفته آنان، اگر یافته‌های به دست آمده از آزمایش روی موش‌ها در مورد انسان هم مصداق داشته باشد، آنگاه تورین سن آدم‌ها را بین هفت تا هشت سال افزایش می‌دهد.

اما قبل از توصیه تجویز تورین برای انسان، لازم است آزمایش بالینی مناسبی صورت گیرد. در چنین آزمایشی، به گروهی از افراد تورین و به گروه دیگری دارونما داده می‌شود و پس از مدتی، روی هر دو گروه آزمایش صورت می‌گیرد تا تفاوت احتمالی بین آن‌ها مشخص شود و نشان دهد که آیا مصرف تورین فایده‌ای داشته یا نه.

در عین حال، تفاوت در بیولوژی انسان ممکن است مانع از تاثیری مشابه حیوانات در انسان شود یا ممکن است کاهش تورین در نتیجه افزایش سن نتیجه روند تکاملی باشد.

شواهدی که تا کنون به دست آمده - از جمله با بررسی وضعیت سلامت مصرف‌کنندگان نوشیدنی‌های انرژی‌زا که برای چند دهه است که در دسترس قرار دارد - حاکی از آن است که مصرف تورین خطرناک نیست.

رژیم غذایی سالم

اگرچه تورین در رژیم غذایی اکثر مردم وجود دارد، اما کسب دوز مورد استفاده در آزمایش‌ها - معادل ۳ - ۶ گرم در روز برای هر انسان - از رژیم غذایی روزانه دشوار است.

دکتر یداو از بیم تاثیر منفی مصرف بی‌رویه این ماده، از تایید اینکه آیا خود او مکمل‌های تورین مصرف می‌کند یا نه خودداری کرد.

او گفت: «بهتر است منتظر بمانیم تا آزمایش‌های بالینی تکمیل شود و بعد به مردم توصیه کنیم که مثلا بروید و از فروشگاه‌ها مکمل تورین بخرید.»

پروفسور واکرهاگه هم می‌گوید به جای عجله برای خرید مکمل تورین، راه‌های اثبات شده دیگری هم برای طولانی‌تر کردن عمر وجود دارد.

او می‌گوید: «اگر می‌خواهید زندگی طولانی، سالم و بانشاط داشته باشید، یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید که یکی از مهمترین عوامل است و بعد البته باید ورزش بکنید.»

گزارش ساینس حاکی از آن است که تورین در کاهش پیری سلولی نقش دارد. در نتیجه پیری سلولی، تقسیم یاخته‌ای کاهش می‌یابد.

همچنین به نظر می‌رسد که این ماده باعث بهبود و ادامه فعالیت موثرتر میتوکندری‌ها می‌شود که به کارخانه‌های تولید انرژی بدن شهرت دارند.

اما چگونگی این تاثیرات همچنان ناشناخته است.

جوزف مک‌گان و جوزف باوئر، از پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا، درباره این یافته‌ها گفته‌اند: «تمرکز فرد بر افزایش تورین در رژیم غذایی باعث می‌شود رژیم غذایی نامناسب‌تری را انتخاب کند، زیرا رژیم غذایی مفید باید شامل مواد گیاهی فراوان هم باشد که به نوبه خود عوامل سلامت‌زا و باعث طول عمر هستند.»

بنابراین مانند هر مداخله غیرطبیعی در شرایط زندگی با هدف بهبود سلامت و طول عمر، استفاده از تورین هم باید با احتیاط همراه باشد.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر