کد خبر: ۱۰۶۱۳
۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
۳۰ دقیقه چرت کوتاه در طول روز می‌تواند از مغز شما در برابر ابتلا به زوال عقل با افزایش سن محافظت کند.

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که چرت کوتاه در طول روز می‌تواند از مغز شما در برابر ابتلا به زوال عقل با افزایش سن محافظت کند. محققان دریافتند این موضوع با اندازه مغز در ارتباط است.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از یورونیوز؛ پیش‌تر مطالعاتی نشان داده بود که چرت‌های دراز مدت می‌توانند به عنوان علائم اولیه بیماری آلزایمر در نظر گرفته شوند. اما تحقیقات دیگری نشان داد که چرت‌های کوتاه می‌توانند باعث افزایش توانایی یادگیری افراد شوند و اکنون محققان می‌گویند به شواهدی دست یافتند که چرت زدن می‌تواند به جلوگیری از کوچک شدن مغز کمک کند.

۳۰ دقیقه چرت روزانه می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد

نکته قابل توجه این است که اگرچه افزایش سن در مبتلایان به مشکلات شناختی و بیماری زوال عصبی باعث افزایش سرعت روند کوچک شدن مغز می‌شود، اما برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این موضوع ممکن است با مشکلات خواب مرتبط باشد.

محققان خاطرنشان کردند: «ما در جریان این مطالعات رابطه‌ای میان چرت زدن معمول روزانه و حجم کلی مغز یافتیم. این رابطه ممکن است نشان دهنده این موضوع باشد که چرت زدن منظم می‌تواند با جبران خواب نامناسب، باعث محافظت از افراد در برابر بیماری زوال عصبی شود.»

محققان کالج دانشگاهی لندن و دانشگاه جمهوری اروگوئه در مجله «سلامت خواب» از چگونگی استفاده از داده‌های جمع آوری‌شده از ۵۰۰ هزار نفر در سنین بین ۴۰ و ۶۹ سال در بانک اطلاعات پزشکی بریتانیا برای این مطالعه نوشتند.

این تیم داده‌های مربوط به ۳۵ هزار و ۸۰ نفر را برای بررسی ارتباط ترکیبی از واریانت‌های ژنتیکی که پیش‌تر ارتباطشان با چرت زدن روزانه گزارش شده بود، با حجم مغز، شناخت و دیگر جنبه‌های سلامت مغز مورد مطالعه قرار داد.

با توجه به اینکه این واریانت‌ها در بدو تولد تنظیم می‌شوند و فرض بر این است که به‌طور تصادفی به فعالیت‌های مختلف تخصیص داده شده‌اند، محققان می‌توانند تأثیر چرت زدن بر مغز را با تأثیر عوامل مرتبط با سبک زندگی مثل سیگار کشیدن و فعالیت بدنی بسنجند. زیرا این عوامل می‌توانند بر عادات چرت زدن و سلامت مغز افراد تأثیر گذار باشند.

۳۰ دقیقه چرت روزانه می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد

در حقیقت در ابتدای مطالعه به نظر می‌رسید افرادی که چرت میان‌روز را به ندرت تجربه می‌کنند در مجموع حجم مغز بزرگتری دارند. اما تیم تحقیقاتی با در نظر گرفتن استعداد ژنتیکی برای چرت زدن رابطه معکوسی یافت که نشان می‌دهد یافته‌های اولیه ممکن است ناشی از عوامل دیگری باشند که رابطه بین چرت زدن و اندازه مغز را مختل کرده‌اند.

در نتیجه اگرچه هیچ ارتباطی با عملکرد شناختی مانند زمان واکنش با چرت زدن پیدا نشد، اما تیم محققان موفق شد به ارتباطی بین استعداد ژنتیکی به چرت زدن روزانه و حجم بیشتر مغز معادل با ۲.۶ تا ۶.۵ سال پیری کمتر، دست یابد.

ویکتوریا گارفیلد، محقق کالج دانشگاهی لندن گفت: «چرت زدن روزانه کوتاه مدت می‌تواند به حفظ حجم مغز کمک کند و این به صورت بالقوه می‌تواند عاملی برای پیشگیری از زوال عقل محسوب شود.»

وی تاکید کرد که مطالعات پیشین نشان داده‌اند که چرت زدن تا ۳۰ دقیقه در روز سودمند است.

خانم گارفیلد همچنین افزود که عوامل بسیاری دیگری هم می‌توانند منجر به زوال عقل و همچنین کم‌شدن حجم مغز شوند.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر