- برق همه استانها روزی دو ساعت قطع میشود
- پایان شمارش آرا؛ ترامپ ۳۱۲ رای الکترال را کسب کرد
- حراج گردنبند الماسنشان آخرین ملکه فرانسه + عکس
- استعفای ۴۰۰ نفر از پزشکان سازمان پزشکی قانونی طی ۶ سال
- دادگاه صلح به چه پروندههایی رسیدگی میکند؟
- جواد یساری: عاشق خوانندگی هستم چه کار کنم؟ جرمم چیست؟
- حملات آمریکا و بریتانیا به تاسیسات نظامی حوثیهای یمن
- مدیرعامل ایران خودرو: خودرو ریرا آبروی صنعت خودرو کشور است
- ۶۰ درصد تهرانیها فعالیت فیزیکی کافی ندارند
- اطلاعیه شرکت توانیر قطعی برق امسال
- طالبان افغانستان: زنان اجازه دارند با یکدیگر صحبت کنند
- معاون وزیر بهداشت: تصادف سومین عامل مرگ و میر ایرانی هاست
- واردات کتاب "آیات شیطانی" به هند آزاد شد
- عباس عراقچی: ایران دنبال سلاحهای هستهای نیست، تمام!
- قطر از میانجیگری میان حماس و اسرائیل کنار کشید
- مجوز شماره گذاری خودروهای یورو چهار ایران خودرو دیزل صادر شد
یک کارشناس صنعت خودرو ضمن تشریح جزئیات طرح آزادسازی واردات خودرو، گفت: در صورت اجرای صحیح این طرح و کاهش التهابات، میتوان قیمتگذاری دستوری را از بازار خودرو برداشت.
به گزارش اکوپل نیوز به نقل از مهر، رسول سلیمانی در مورد تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو با محوریت آزادسازی واردات، اظهار داشت: هدف اصلی این طرح این است که بدون ایجاد فشار ارزی و بدون تحتالشعاع قرار دادن تولید داخل امکان واردات خودرو فراهم و به این ترتیب سبب کاهش التهاب بازار شود.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: در حال حاضر خودروهای خارجی ۴ برابر قیمت واقعی خود و خودروهای دست دوم خارجی نیز تا ۹ برابر اختلاف با قیمت واقعی به فروش میرسند. مخصوصاً خودروهای کشنده (سنگین) بازار بسیار ملتهبی دارند. خودرویی که ۱۰ هزار دلار قیمت دارد باید ۲۵۰ میلیون تومان فروخته شود، اما الان یک میلیارد تومان است.
وی در مورد اینکه این طرح چگونه از صدمه وارد شدن به صنعت خودرو جلوگیری میکند، گفت: در طرح مقرر شده به ازای هر یک خودرویی که وارد میشود، خودروهای فرسوده اسقاط شوند. این اسقاط هم بستگی به حجم موتور و و دیگر ویژگیهای خودروی وارداتی دارد که معمولاً به ازای هر یک سواری بین یک تا ۶ خودرو اسقاط میشود. پس به تولید داخل صدمهای نمیزند.
طرح، فشار ارزی جدیدی ایجاد نمیکند
سلیمانی افزود: همچنین مقرر شده تأمین ارز برای واردات خودرو از محل صادرات خودرو یا قطعات یا کالاهای مرتبط بدنه خودرو انجام شود که موجب رونق صنعت خودرو و اشتغال میشود. در این طرح قید شده نباید فشار ارزی جدیدی ایجاد شود و ارز مورد نیاز برای واردات از محل ارزهای بلوکه شده یا ارزی که بانک مرکزی منشأ آن را ردیابی میکند تأمین شود.
وی ادامه داد: بنابراین این طرح نه فشار به بازار ارز ایجاد میکند و نه صنعت داخلی را تحتالشعاع قرار میدهد.
سلیمانی گفت: شاید این طرح در شورای نگهبان رد شود که برای جلوگیری از رد آن، باید طرح به طور کامل در شورای نگهبان توضیح داده شود؛ چراکه شورا با تأیید این طرح میتواند التهابات را در بازار کاهش دهد.
وی تصریح کرد: همچنین بر اساس مفاد طرح، ورود خودروهای خارجی دست دوم که قیمتشان نزدیک به قیمت خودروهای داخلی است میتواند در کاهش قیمت خودروهای داخلی مؤثر باشد.
بازگشت قیمتها به حالت عادی
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: در صورتی که این طرح درست اجرا شود، میتواند قیمت خودروهای خارجی و داخلی را به شرایط عادی برگرداند. به بازار خودروهای حمل بار و کشنده نیز بسیار کمک میکند، زیرا این خودروها بسیار قدیمی هستند و مصرف سوختشان دو برابر خودروهای جدید است.
سلیمانی افزود: همچنین در صورتی که خودروهای رده بالا ارزان شوند سیگنالهایی به خودروهای رده پایینتر میدهند و موجب کاهش قیمت آنها نیز میشوند. در واقع مثل یک زنجیره روی هم اثر میگذارند.
لغو قیمت گذاری دستوری در صورت اجرای صحیح طرح
وی با اشاره به جو روانی علیه تصویب این طرح، گفت: دارندگان خودروهای خارجی و داخلی که خودروها را در انبار نگه داشتهاند نیز به تدریج شروع به فروختن میکنند و خود به خود بازار از التهاب خارج میشود.
سلیمانی با بیان اینکه این طرح تا یک ماه آینده در شورای نگهبان تعیین تکلیف میشود، اظهار داشت: این طرح میتواند در عمل برای خودروسازان داخلی مفید باشد، زیرا در صورت کاهش التهابات، قیمت گذاری دستوری نیز از خودروسازی برداشته میشود. زیرا قیمتی که تعیین میشود حاشیه سود را به شدت کم کرده و زیان انباشته را افزایش داده است.
گفتنی است؛ ورود خودروهای خارجی از سال ۹۷ همزمان با تشدید تحریمها و کمبود منابع ارزی در کشور به استناد مصوبه دولت ممنوع شد و حالا بعد از ۳ سال از این اتفاق، پایین بودن عرضه خودرو از سوی خودروسازان داخلی در مقایسه با نیاز کشور و ممنوعیت واردات باعث شده تا بازار خودرو التهابات قیمتی سنگینی را شاهد باشد.