- عباس عراقچی: خوش بینی ممکن است موجه باشد، اما فقط با احتیاط زیاد
- اعلام جرم علیه دو مدیر رسانه به دلیل اظهارات سخیف درباره مذاکرات هستهای
- بیشترین درخواست پناهندگی مربوط به کدام کشور اروپایی است؟
- شلیک ۹ گلگوله به یک نوجوان اوتیسمی توسط پلیس آیداهو
- شاغلان کدام کشور اروپایی درآمد کمتری دارند؟
- کوچکترین ضربان ساز قلب جهان ساخته شد
- عباس عراقچی: عجله ای برای ارتباط با دولت سوریه نداریم
- حضور در لیست سیاه FATF عامل افشای اطلاعات کشور است
- علی شمخانی: ایران برای توافق متوازن آمده، نه تسلیم
- مرگ تلخ ۲ قاضی کهگیلویه و بویراحمدی در یک تصادف
- احمد خاتمی: امکان مذاکره بر سر غنی سازی، فعالیتهای موشکی و حضور منطقهای ایران وجود ندارد
- چین سفارش هواپیماهای بوئینگ را متوقف کرد
- بانک سپه هک نشده بلکه داده ها سرقت شده است
- فرمانده نیروی زمینی ارتش: دشمن شرارتی در سر داشته باشد ارتش سر را از بدن او جدا می کند
- حسین مرعشی: مطمئن باشید ایران لیبی نمیشود/ ایران رهبری هوشمندی دارد
- محمد اسلامی: آژانس بین المللی انرژی اتمی بی طرف باشد
چرا عراق میلگردهای ایران را پس فرستاد؟
رئیس سازمان ملی استاندارد درباره وضعیت صادرات خودرو به عراق گفت: استاندارد خودرو در ایران استاندارد ۸۵ گانه اروپا و در عراق استاندارد کشورهای حوزه خلیج فارس است که مقرر شده ما استانداردهای ۸۵ گانه را به عراق اعلام کنیم تا آنها با استانداردهای خود تطبیق دهند و بعد از آن برای صادرات خودرو به عراق مشکلی نخواهد بود.
به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایسنا، غلامرضا شریعتی در پاسخ به اینکه چند درصد از استانداردهای کشور منطبق با استانداردهای بینالمللی است، اظهار کرد: هیچ کدام از استانداردهای ما در تضاد با استانداردهای جهانی نیست. استانداردهای تدوین شده در کشور یا برگرفته از استانداردهای بین المللی یا ترجمه آنها یا بسته به شرایط و فرهنگ کشور پژوهش محور است و با ارزیابیهای ریسک با احتیاط بیشتری برخورد شده که منجر به آسیب به سلامتی جامعه نشود.
وی با بیان اینکه استانداردهای اجتماعی نیز باید متناسب با فرهنگ کشور بومی شود، گفت: حدود ۲۰ درصد استانداردها پژوهش محور ۳۵ تا ۴۰ درصد تلفیقی از چند استاندارد و ۳۰ تا ۴۰ درصد ترجمه یکی از استانداردهای مورد قبول کمیتههای ملی است.
به گفته این مسئول کالاهای صادراتی در کشور مقصد مشکل خاصی به لحاظ استاندارد ندارند، اما برخی از کشورها از جمله برمه، میانمار و ... بعضا تقاضای کالاهای پایینتر از استانداردهای ملی ایران را دارند که در صورت تایید اتاق بازرگانی، مجوز آن صادر میشود.
ماجرای برگشت میلگرد صادراتی از عراق
وی در ادامه درباره حواشی استاندارد کالاهای صادراتی به عراق نیز تصریح کرد: میلگردهای صادراتی به عراق بازگردانده نشد. قرار بود از اول اکتبر بازگردانده شود، اما ۲۹ سپتامبر جلسات مشترکی برگزار و مقرر شد فرصت دو ماهه به ایران داده شود تا کالا متناسب با درخواست آنها صادر شود.
البته مشکل میلگردها این نبود که عراق استاندارد ایران را نپذیرد یا کالا بی کیفیت باشد. با توجه به اینکه ایران یک کشور زلزله خیز است، استاندارد میلگرد در کشور سختگیرانه و بر گرفته و تلفیقی از استاندارد آمریکا، انگلیس و ایزو است. عراق اعلام کرده بود نمیتواند این استانداردها را با هم تلفیق و آزمایش کند و میلگرد باید یکی از این سه استاندارد را برای آنها داشته باشد.
شریعتی همچنین درباره وضعیت صادرات خودرو به عراق گفت: استاندارد خودرو در ایران استاندارد ۸۵ گانه اروپا و در عراق استاندارد کشورهای حوزه خلیج فارس است. استاندارد ایران در رابطه با ایمنی و آلایندگی سختگیرانهتر و از طرف دیگر برخی از موارد هم در استاندارد عراق سختگیرانهتر است؛ بنابراین مقرر شد ما استانداردهای ۸۵ گانه را به عراق اعلام کنیم تا آنها با استانداردهای خود تطبیق دهند و بعد از آن برای صادرات خودرو به عراق مشکلی نخواهد بود.
۱۴ اکتبر برابر با ۲۲ مهر، روز جهانی استاندارد است و امسال شعار "چشم انداز مشترک برای جهانی بهتر" برای این روز انتخاب شده است.
پراید از چرخه تولید خارج شد
رئیس سازمان ملی استاندارد کشور همچنین در یک برنامه تلویزیونی در خصوص پارهای از تمهیداتِ بازار خودرو و چگونگی نظارت بر کیفیت بازار لبنیات توضیحاتی ارائه داد.
غلامرضا شریعتی رئیس سازمان ملی استاندارد کشور بیان کرد: برای نزدیک شدن استاندارد کشور به استاندارد ۸۵ گانه اروپا در بحث ایمنی و آلایندگی، تدابیری اتخاذ شد و خودروهایی برای نزدیک شدن به این معیار از چرخه تولید خارج شدند که پراید به لحاظ فقدان امنیت و ایمنی لازم در حال حاضر ازچرخه تولید خارج شده است و البته پژو ۴۰۵ نیز به این شرایط نزدیک است و سرنوشتی مشابه پراید دارد.
وی افزود: به منظور تضمین ایمنی لازم جلسات چالشی زیادی با خودروسازان برگزار شد و توافقاتی صورت گرفت و تأکید شد خودروسازان مواردی را در بحث ایمنی قطعهها رعایت کنند و کد ردیابی ارائه دهند تا از این طریق کیفیت خودروها رصد شود.
شریعتی با تأکید بر ضرورت رعایت استانداردها، گفت: تلاش ما این است با تعامل و جلسات مشترک و دفاع از حقوق مصرف کننده، بحث ۸۵ گانه استاندارد خودرو کاملاً محقق شود.
وی خاطرنشان کرد: انتظار ما از دولت این است که اداره خودرو به اداره کل خودرو تبدیل شود تا با قویتر شدن تشکیلات به استاندارد بازار خودرو کمک بیشتری کنیم.
رئیس سازمان ملی استاندارد در خصوص چگونگی ارزیابی کیفیت لبنیات و برخورد با کم فروشیهای این نوشیدنی مغذی گفت: همه کارخانجاتی که استاندارد اجباری دارند در بحث مدیریت کنترل کیفیت و تأیید کالا و آنالیز آزمایشگاهی نیز فعالند و همه بخشها چند وجهی ملزم به تست محصول و ثبت نتایج هستند.
وی گفت: بازرسی دورهای و بازدید از کارخانهها به صورت رندوم و تست محصولات از دیگر اقدامات این سازمان در بحث کنترل و نظارت بازار لبنیات است.
شریعتی همچنین در خصوص جمعآوری یک کارخانه لبنی که استاندارها را رعایت نکرد، گفت: سال گذشته یک کارخانه مشکل میکروبی داشت و پس از ارزیابی و بررسیهایی که صورت گرفت مسأله دار بودن این کارخانه محرز شد که به سرعت با این موضوع برخورد شد.
وی افزود: در بحث استاندارد آیتمهایی وجود دارد که تامین کننده نسبی سلامت است؛ برخی از کارخانهها مجهز به استاندارد کارخانهای و سازمانی هستند و استاندار آنان از استاندارد ملی بالاتر و معتبرتر است و قانون اجازه داده که تولیدات را به لحاظ کیفیت رنکینگ کنیم تا مردم دغدغهای در بحث استاندارد کالاها نداشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: استاندارد سازمانی جهانی برای تسهیل تجارت و تضمین کیفیت کالاست و رعایت این اصل منجر به تسهیل شرایط کشورها در امر تجارت میشود.
رئیس سازمان ملی استاندارد بیان کرد: تدوین استاندارد، ارزیابی، انطباق، تایید صلاحیت و اعتبار و اوزان و مقیاسهای کالاها از اهم وظایف سازمان ملی استاندارد است و اخیرا بحث اعطای نشان «حلال» به عنوان تنها مرجع اعطا کننده نشان حلال هم به سازمان استاندارد اعطا شد و ایران عضو سازمان استاندارد کشورهای اسلامی شده است.