کد خبر: ۳۹۹۷
۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
آرمان بلند ما در این بخش این است که بتوانیم گاز را از تهران حذف کنیم و شهر بر مدار برق اداره شود، کما اینکه بسیاری از کشور‌های جهان این انرژی دوبل را ندارند.

علیرضا زاکانی گفت: ایده آلی را در تهران به عنوان یک کلان پروژه دنبال می‌کنیم و در بحث خطرات زلزله به سمت و سویی می‌رویم تا مشکلات را کاهش دهیم. آرمان بلند ما در این بخش این است که بتوانیم گاز را از تهران حذف کنیم و شهر بر مدار برق اداره شود، کما اینکه بسیاری از کشور‌های جهان این انرژی دوبل را ندارند.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران در دیدار با محمدحسن متولی زاده، مدیرعامل شرکت توانیر گفت: بنده در دو نوبت با وزیر نیرو جلسه داشتم و در خصوص نقص روشنایی شهر و ایجاد مطلوبیت در استفاده از روشنایی و کاهش مصرف آن صحبت کردیم.

ایده آلی را در تهران به عنوان یک کلان پروژه دنبال می‌کنیم و در بحث خطرات زلزله به سمت و سویی می‌رویم تا مشکلات را کاهش دهیم. آرمان بلند ما در این بخش این است که بتوانیم گاز را از تهران حذف کنیم و شهر بر مدار برق اداره شود، کما اینکه بسیاری از کشور‌های جهان این انرژی دوبل را ندارند.

شهردار تهران افزود: در ایده‌های مطرح شده راندمان تبدل گاز به برق برای شهر از بعد محیط زیستی و آلایندگی، مصرف و ایمنی موثر و مفید فایده خواهد بود.

بر همین اساس باید در لکه گذاری‌هایی که انجام می‌دهیم تا بافت شهری نوسازی شود این ایده را پیاده کنیم و امکانی فراهم کنیم که این شبکه آنجا ارائه خدمت کند، البته این مساله در بلند مدت و بیش از ۴ سال تعریف می‌شود.

علیرضا زاکانی: اداره شهر بر مدار برق آرمان بلندما است

زاکانی ادامه داد: برای اجرای برنامه ها، هیات مشترکی را تشکیل می‌دهیم تا تفاهم نامه‌ای منعقد و مسائل را را تعیین تکلیف کنیم. اولین موضوع مطرح شده در جلسه درباره روشنایی بود که هم می‌تواند برای تردد در شهر و هم از بعد صرفه جویی شرایط مناسبی را فراهم کند.

او اضافه کرد: در این بخش ما می‌توانیم برای تعویض روشنایی درباره پارک‌ها و ساختمان‌های شهرداری پیش قدم شویم. درباره میزان نیاز ما برای تعویض کار کارشناسی صورت بگیرد و این مسیر اتفاق بیفتد.

همچنین تعویض ۳۷۰ هزار شعله چراغی که در شهر وجود دارد باید در دو تا سه سال در کار‌های میان مدت فشرده شود و حتی با سرعت بیشتری این کار را انجام داد و سه سال را به نصف کاهش داد.

شهردار تهران عنوان کرد: می‌توان به ساختمان‌های ادارات در زمینه روشنایی شان، الگوی مصرف داد تا با تبلیغ و رایزنی دستگاه‌ها پای این کار بیایند و حتی این موضوع را به یک آیتمی در ساختمان سازی و تبدیل به یک فرهنگ عمومی در رابطه با پارامتر‌های صرفه جویی کنیم.

زاکانی بیان کرد: ناظر به پست‌های مجموعه وزارت نیرو، نوسازی آن‌ها می‌تواند منجر به ارائه تسهیلات و خدمت، امنیت و صرفه جویی و بهره وری از امکانات برای شهر شود. ۵۲۰ هکتار زمین‌هایی داریم که زیر دکل‌های فشار قوی قرار دارد و این مسأله نیز باید در این کارگروه تعیین تکلیف شود تا ایمنی بالا رود و مشکل حریم برای ساکنان حل شود.

او گفت: در این کارگروه‌ها صرفه جویی‌ها را در ۱۰۰۰ پله برقی دنبال کنید. همچنین بحث اطلاعات مکانی مهم است چرا که در تهران در امکان برهم گذاری اطلاعات و ارائه تسهیلات برای مردم کمتر دقت کردیم و طول کشیدن صدور پروانه هم با این مسأله مرتبط است و این مساله را در تفاهم نامه عملیاتی کنید.

شهردار تهران افزود: بخش فناوری ما کاملا مهیا است. در تهران بیشترین امکانات دیتایی در اختیار شهرداری است که اگر به اپراتور‌ها و دستگاه‌ها متصل شود امکان این وجود دارد که شبکه ملی اطلاعات را در تهران پیاده کنیم.

قرارداد خرید ۵۰ اتوبوس برقی نهایی شد

زاکانی ادامه داد: بحث دیگر در زمینه هوشمندسازی و ایجاد زمینه بهره‌مندی از امکانات سوخت‌های غیر فسیلی است. در این زمینه اولین قرارداد را برای خرید ۵۰ اتوبوس برقی برای استفاده در خیابان جمهوری را بستیم.

همچنین باید در خصوص وضعیت اتوبوس در تهران بعد از جبران مافات فعلی و نوسازی و بازسازی اتوبوس‌ها به سمت اتوبوس‌های برقی برویم. همچنین باید به سمت خودرو‌های هیبریدی در شهر برویم.

او اضافه کرد: در بحث موتور‌های برقی مذاکراتی با شرکت‌های سازنده انجام دادیم و پیشنهاد دادیم که اگر این موتور‌ها یک اتاقک داشته باشند می‌توانند جنبه ایمنی بالاتر را داشته باشند و سرنشین را اضافه کند و هم آلودگی هوا از طرف موتور سیکلت‌ها برطرف شود.

۳ تا ۴ میلیون موتور سیکلت در شهر وجود دارد که کارگروهی تشکیل دادیم تا هم هویت موتور با صاحبش مشخص و هم با سیستم کنترل عبور، تبدیل موتور‌های کاربراتوری به برقی را دنبال کنیم.

شهردار تهران بیان کرد: این کارگروه مستمر باشد تا صرفه جویی ایمنی و توجه به مسائل زیست محیطی را باهم داشته باشیم. تیم مشترک با معاونت‌های مختلف به صورت دوره‌ای جلسه و پیوست‌های کارشناسی داشته باشند تا با عملیاتی کردن آن بتوان چهره شهر را تغییر داد.

همچنین برای این کار‌ها پیوست فرهنگی و پیوست انتقال به فضای عمومی را در نظر بگیرید. باید با یک زمانبندی مشخص اقدامات را انجام دهیم تا به یک الگوی شایسته در شهر تبدیل شود.

همکاری توانیر و شهرداری در توسعه شبکه ها، نوسازی پست‌های برق و روشنایی‌ها

محمدحسن متولی زاده مدیرعامل شرکت توانیر، در دیدار با علیرضا زاکانی شهردار تهران گفت: ۴۰ درصد از کل برق کشور در سیستم سرمایشی استفاده می‌شود و باید اقداماتی در جهت صرفه جویی در این بخش انجام دهیم.

همچنین یکی دیگر از بحث‌ها درباره روشنایی است که اقدامات ما در این حوزه باعث می‌شود هم شهر زیبا شود و هم مصرف انرژی کاهش پیداکند و اگر شهرداری تهران وارد این عرصه شود الگوی سایر شهر‌ها خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توانیر افزود: بحث شبکه‌های فرسوده در هسته مرکزی شهر تهران بسیار مهم است و در بخش زمین و امکانات در این موضوع فرصت‌های خوبی داریم که باید همکاری فی مابین انجام شود. همچنین یکی از مهمترین موارد آلاینده مربوط به مجموعه‌های متحرک از جمله موتور سیکلت است که باید شرایط استفاده از موتور‌های برقی را فراهم کنیم و این یک فرصت مناسبی است.

در ادامه یکی از معاونین شرکت توانیر توضیح داد: همکاری صنعت برق و شهرداری تهران مسبوق به یک سابقه طولانی است. شهر تهران ویژه است و درباره حریم، احداث و توسعه شبکه‌ها با توجه به میزان مصرف نیاز به همکاری ویژه‌ای با شهرداری تهران داریم.

او افزود: یکی از پیشنهادات این است که در مکان‌های مناسبی که پست‌های قدیمی واقع شدند زمین‌هایی وجود دارد که پست‌ها می‌تواند با سیستم جدید جابجا و سه چهارم زمین‌ها آزاد شود. برداشت ما این است که درباره این زمین‌ها با شهرداری بهتر می‌شود کار کرد تا منافع بین شهرداری و صنعت برق تامین شود. ۱۲ هزار پست توزیعی داریم که عمدتا در محله‌های تجاری قرار دارد و ۱۲۳ پست قابل نوسازی.

آرش کردی، مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران گغت: در کریمخان و پونک پست‌های فرسوده و قدیمی داریم و باید زمینه‌ای فراهم شود تا هیات مشترکی بین شهرداری و صنعت برق برای مشخص شدن وضعیت این زمین‌ها که بعضا می‌تواند کاربری تجاری هم داشته باشد تشکیل و یک تفاهم و قرارداد انجام شود.

او اضافه کرد: خطوط هوایی در تهران وجود دارد که این خطوط حرائمی دارند و به دلیل مسائل زیست محیطی و مبلمان شهری، شهرداری تقاضای جابجایی آن‌ها را دارد.

در واقع بحث آزادسازی حرایم در این خطوط مطرح است و مناطق مشترکی داریم که جای کار دارد. همچنین در نقاطی که که پروژه‌های ما مزاحم است این آمادگی را داریم تا براساس تفاهم آن‌ها جمع آوری کنیم.

کامبیز ناظریان، سرپرست شرکت توزیع برق تهران نیز در ادامه توضیح داد: مصرف ۵۵۰۰ مگاواتی در انتطار شهر تهران است که برنامه ریزی برای ۱۰۰۰ مگاوات مدیریت مصرف را انجام دادیم.

یکی از بخش‌ها به جز هوشمند سازی لوازم، استفاده از روش‌های جدید در سیستم‌های سرمایشی است. همچنین استفاده از مولد‌های خود تامین سازمان‌ها و ادارات نیز بسیار مهم است.

او با بیان اینکه ۳۷۰ هزار شعله چراغ و ۱۰ هزار کیلومتر مسیر روشنایی در شهر داریم، گفت: برای تبدیل لامپ‌های گازی به لامپ‌های ال‌ای دی و کم مصرف برنامه ریزی کردیم که اگر این ۳۷۰ هزار چراغ تعویض شود تا ۲۰۰ میلیون کیلو وات ساعت در سال صرفه جویی انجام می‌شود و اگر سرمایه گذار این کار را انجام دهد می‌تواند تا سه سال بازگشت سرمایه نیز داشته باشد.

همچنین در بحث روشنایی مربوط به ادارات و نهاد‌های عمومی نیز با انجام تغییرات در روشنایی آن‌ها می‌توان ۲۴۰ میلیون کیلو وات ساعت صرفه جویی کرد.

معاون شرکت توانیر افزود: تعویض ۱۰ هزار چراغ در جنوب تهران را شروع کردیم که عمر مفید این لامپ‌ها ۷ برابر لامپ‌های موجود است و این تعویض‌ها ظرف دو تا سه سال انجام خواهد شد. این تعویض‌ها می‌تواند در تونل‌های داخل شهر، پارک‌ها و ساختمان‌های شهرداری انجام شودو برای این کار آمادگی داریم.

همچنین آمادگی داریم هوشمندسازی و استفاده از خودرو‌ها و موتور‌های برقی جلساتی برگزار کنیم تا از فرصت‌های آن استفاده کنیم.

جلال بهرامی، معاون خدمات شهری و محیط زیست در این جلسه گفت: در تفاهم نامه بین شرکت توانیر و سازمان پسماند که در مرداد ماه امضا شد موضوعاتی از جمله هوشمندسازی و توسعه دولت الکترونیک، زیر ساخت تامین برق وسایط نقلیه، بهبود انرژی ساختمان‌ها و اینترنت اشیا مطرح شده است.

فصل‌های دیگر آن مربوط به امورات اجرایی، مشارکت در جمع‌آوری خطوط فشار قوی، ارائه نقشه تجهیزات مربوط به پست‌های برق و بهینه سازی برای نوسازی تجهیزات است.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران افزود: باید شرایط اجرای این تفاهم نامه را تسهیل کنیم. در گذشته که پروژه‌های شهری شتاب خوبی را گرفته بودند اقدامات مربوط به تاسیسات برقی را اجرا کردیم، اما این موارد تحویل برق نشده و همچنان نگهداری آن در اختیار ما است.

همچنین در بحث مبادله اطلاعات مکانی که در پروژه‌ها اثر گذار است و می‌توان معارضات را به وسیله آن شناسایی کرد، همکاری خواهیم داشت.

بهرامی عنوان کرد: در بحث‌های مشارکتی و برقی کردن موتور و نوسازی پست‌های برق در صورت نیاز می‌توانیم یک قرارداد مشارکتی را منفک از این تفاهم نامه منعقد و فرمولی را برای آن تهیه کنیم.

در بعضی از مناطق خطوط برق‌های فشار قوی در حرائم داریم که ساکنان آن اجازه نوسازی و بازسازی ندارند و همچنین در این حریم‌ها فضای سبزی داریم که قابلیت بهره برداری ندارد و اگر توافق مشارکتی را انجام دهیم، رضایتمندی شهروندان را در پی خواهد داشت.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر