کد خبر: ۴۴۴۰
۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳
رئیس سازمان برنامه و بودجه:
تورم هم فضای فعالیت اقتصادی هم اقتصاد خانوار را ناامن می‌کند بنابراین بودجه به گونه‌ای تنظیم شده تا تورم را مدیریت و تحت کنترل کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری تشریح جزییات بودجه ۱۴۱۰ در مورد شیوه حذف ارزترجیحی گفت: حمایت دولت به قوت خود باقی است، اما شکل حمایت اصلاح خواهد شد.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از سازمان برنامه و بودجه، سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری تشریح جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: در سال‌های گذشته زیر ساخت‌های بسیار خوبی در کشور توسعه پیدا کرده و سرمایه گذاری‌های بسیاری انجام شده است، اما با وجود نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده و علی رغم امکانات زیرساختی بسیار وضعیت اقتصادی بهبود پیدا نکرده است.

وی با طرح این پرسش که چرا در سال‌های گذشته علی رغم برنامه ریزی برای رشد اقتصادی بالا، تحقق رشد اقتصادی به ندرت اتفاق افتاده است؟ ادامه داد: چرا با وجود چنین امکاناتی در کشور نرخ بیکاری بالا و نرخ بهره وری پایین است؟ این‌ها سوالات اساسی است که برای پاسخ به این سوالات و حل معضلات اقتصادی باید به گونه‌ای حرکت کرد تا برنامه سالانه اهداف مهمی را دنبال کنند و برشی از برنامه ۵ ساله باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اولویت اصلی اقتصاد و بودجه سال آینده در حال حاضر کاهش بیکاری و بهبود وضعیت معیشتی مردم است افزود: حرکت به سمت بهره وری بالا، افزایش نرخ سرمایه گذاری و رشد اقتصادی از اولویت‌های بودجه سال ۱۴۰۱ است.

ص

میرکاظمی با تاکید بر اینکه در بودجه ۱۴۰۱ هر مسئولی در حوزه مرتبط با خود پاسخگو خواهد بود افزود: سال آینده در قبال اختیاری که به مسئولان داده می‌شود انتظار پاسخگویی هم بالاتر خواهد رفت و جهت حرکتی به سمتی خواهد بود که هم اهداف بخشی هم اهداف ملی قابل دسترس و رصد باشد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به جهت گیری بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: بودجه ۱۴۰۱ ساده، قابل فهم، پاسخگو، قابل رصد و ارزیابی خواهد بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه به اهمیت ثبات اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: تلاش می‌شود تا در سال آینده بستر مناسبی ایجاد شود تا بخش خصوصی دغدغه‌ای از بابت نوسانات اقتصادی نداشته باشد.

میرکاظمی درباره اهمیت مهار تورم در بودجه ۱۴۰۱ گفت: تورم هم فضای فعالیت اقتصادی هم اقتصاد خانوار را ناامن می‌کند بنابراین بودجه به گونه‌ای تنظیم شده تا تورم را مدیریت و تحت کنترل کند.

وی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱ بر عدالت در توسعه تاکید شده است تصریح کرد: از ملاک‌های اصلی بودجه ۱۴۰۱ توجه به آمایش سرزمین است لذا در بودجه سال آینده طرح توسعه تا سطح شهرستان تهیه و مشخص شده تا در یک بازه ۴ تا ۵ ساله توسعه متوازن در کشور محقق شود.

رئیس سازمان برنامه از وجود ردیف‌های بیشمار در بودجه سال‌های گذشته انتقاد کرد و گفت: در بیشتر کشور‌های دنیا به سمت کاهش ردیف‌های بودجه حرکت می‌شود، اما در بودجه سال ۱۴۰۰قریب به ۱۲۱۰ ردیف بودجه و ۹۰۰۰ ردیف برنامه وجود دارد که این تعداد ردیف، در بودجه سال ۱۴۰۱ تغییر پیدا کرده است؛

بنابراین گزارش در ادامه نشست دکتر میرکاظمی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره جزییات لایحه بودجه در پاسخ به سوالی مبنی بر دلایل و نحوه حذف ارز ترجیحی در بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: دولت مکلف به اجرای قانون است.

با توجه به اینکه در ۶ ماه اول سال دولت قبل از ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی استفاده کرده بود حتی در ۶ ماه دوم از نظر قانونی اجازه استفاده از این ارز وجود نداشت؛ که اختصاص ارز در نیمسال دوم با اجازه اجازه سران قوا صورت گرفت؛ و هنوز برای اختصاص تا آخر سال نیاز به تصمیم گیری جدید دارد.

وی با اشاره به اینکه در زمان تشکیل دولت سیزدهم ذخائر راهبردی و نهاده ها، و کالا‌های اساسی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد کاهش داشت ادامه داد: به علت خشکسالی تولید محصولات کاهش پیدا کرده و بود و در حالی که در بودجه سال ۱۴۰۰ پیش بینی برای واردات گندم نبود کشور به واردات نیازمند شد از طرفی قیمت جهانی نهاده‌های دامی به شدت افزایش پیدا کرده بود، اما بایستی ذخائر راهبردی تکمیل می‌شد که با درایت صورت گرفته ذخیره احتیاطی تکمیل و سقف راهبردی حفظ شد.

میرکاظمی درباره تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر تورم نیز گفت ارز ۴۲۰۰ تومانی نامعادله اقتصاد در کشور بود: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ممکن است باعث تورم مستقیم و غیر مستقیم شود، ولی بخش قابل توجهی از آن، چون پایه پولی را اصلاح می‌کند قابل جبران است.

وی در مورد شیوه حذف ارزترجیحی نیز گفت: حمایت دولت به قوت خود باقی است، اما شکل حمایت اصلاح خواهد شد.

میرکاظمی در پاسخ به سوالی درباره درصد افزایش مالیات در بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: اخذ مالیات برای سال آینده بین ۴۰ تا ۴۴ درصد رشد دارد، اما به دلیل فرار مالیاتی ظرفیت دریافت مالیات در کشور بیشتر از اعداد فعلی است.

وی در مورد معافیت‌های معالیاتی نیز گفت: بخشودگی مالیاتی برای بخش تولید همچنان وجود دارد و مالیات از صنف‌هایی که از کرونا آسیب دیده اند کم خواهد شد.

بودجه به گونه‌ای تنظیم شده تا تورم را مدیریت و تحت کنترل کند

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی درباره حذف یارانه ثروتمندان گفت: در سال گذشته از ۶۰ میلیون نفری که یارانه می‌گیرند حدود ۲۲ میلیون نفر گردش مالی یک میلیارد تومانی داشته اند البته ممکن است بخشی از این گردش حساب به دلیل بر ثروتمند بودن این افراد نباشد، ولی دلیلی ندارد افرادی با این میزان گردش حساب یارانه معیشتی دریافت کنند.

میرکاظمی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر مذاکرات هسته‌ای در تدوین لایحه بودجه نیز گفت: در حالی که در ۸ سال گذشته برجام به نتیجه رسیده بود، اما تحریم بیشتر و شدیدتر شد لذا صلاح نیست فعال اقتصادی بیشتر از این معطل باشد.

معاون رئیس جمهور افزود: اقتصاد کشور نباید به نتیجه مذاکرات گره زده شود لذا بودجه امسال و برنامه اقتصاد مبتنی بر روند فعلی است، اما اگر گشایشی شد از آن استفاده خواهد شد.

معاون رئیس جمهور خاطر نشان کرد: تسویه اوراق در سال آینده حدود ۱۷۵ هزار میلیارد تومان و ۲۵ هزارمیلیارد بدهی‌هایی که باید بازپرداخت شود و ۲۰۰ همت هم برای صندوق‌های کشوری و لشکری پرداخت می‌شود لذا از ۱۳۷۲ همت انتشار اوراق که در بودجه ۱۴۰۱لحاظ شده ۴۰۰ همت امکان دخل و تصرف برای ما وجود ندارد و باید پرداخت شود.

وی با اشاره به ثبات پایه پولی، افزود: سیاستگذاری کلان اقتصادی دولت در سال آینده این است که پایه پولی بالا نرود وثبات پایه پولی خط قرمز ما است و رئیس جمهور هم بر این مهم تاکید دارد لذا استقراض از بانک مرکزی و برداشت از بانک خط قرمز ماست.

میرکاظمی تاکید کرد: به هر دلیلی درامد‌های بودجه اتفاق نیفتد برای تراز اقتصاد کشور امکان انتشار اوراق بیشتر وجود دارد، ولی در زمان کنونی سقف انتشار اوراق ۱۳۷۲همت در نظر گرفته شده است از مجلس شورای اسلامی هم انتظار می‌رود در این راستا دولت را همراهی کند تا سقف از این بالاتر نرود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به سوال خبرنگاران مبنی براینکه حذف ارز ترجیحی باعث بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود یادآور شد: ممکن قیمت مرغ و تخم مرغ بالاتر برود لذا مابه التفاوت افزایش قیمت‌ها به صورت منابع ریالی تا پنج دهک در اختیار مردم قرار می‌گیرد (منابع ریالی بین ۹۰ هزار تومان تا ۱۲۰ هزار تومان در نوسان خواهد بود) تا قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند و دهک‌هایی که درامد بالاتر دارند هزینه بیشتر خواهند داشت دلیل اصلی این کارهم این است که سرانه مصرف این دهک بالاتر است.

میرکاظمی درباره سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی ردیف‌های بودجه به نفع گروه‌های خاصی است تصریح کرد: در بودجه ۱۴۰۱ جهت گیری صورت نگرفته و به نفع هیچ گروه و دستگاهی بودجه تدوین نشده است و برخی ردیف‌ها با هم تجمیع شده و تعدا دستگاه‌ها کاهش پیدا کرده است تا پاسخگویی در برابر منابع دریافتی داشته باشند.

وی درباره افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری، گفت: در سنوات قبل آقای روحانی هیج جا نمی‌رفت و حتی وزاری خود را با تاخیر می‌دید، ولی آقای ئیس جمهور در دولت سیزدهم هر جمعه سفر استانی و دیدار دارند و این افزایش بودجه نه برای خرج نهاد بلکه برای تامین منابع پروژه‌ها و نیاز‌های ضروری مردم پرداخت می‌شود همچنین برخی ستاد‌ها از جمله ستاد قاچاق کالا و ستاد مبارزه با مواد مخدر زیر مجموعه نهاد قرار گرفته است و دلیل افزایش ۱۵درصدی بودجه نهاد این است.

میرکاظمی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در دولت‌های قبل نیرو‌های مسلح نفت می‌فروختند، افزود: در دولت‌های قبل و بودجه امسال هم امکان فروش نفت توسط نیروی مسلح برای تقویت بنیه دفاعی وجود دارد و تقویت بنیه دفاعی وظیفه کشور است. استفاده از ظرفیت نیروی مسلح برای فروش نفت تداوم دارد.

وی درباره رشد اقتصادی در بودجه ۱۴۰۱ تصریح کرد: رشد اقتصادی ۸ درصد در همه بخش‌ها محاسبه شده است بخش کشاورزی ۸ درصد، بخش صنعت ۱۲ درصد و میزان رشد بخش خدمات و استان‌ها تا سطح شهرستان محاسبه شده و آمار دقیق شهرستانی تا یک ماه آینده توسط مرکز امار مشخص می‌شود.

میرکاظمی تاکید کرد: از طریق صندوق پیشرفت و عدالت حدود ۱۷۵ همت برای تحقق رشد اقتصادی در استان‌ها تا سطح شهرستان در نظر گرفته شده، لذا ظرفیت‌های فراوانی که در استان‌ها و شهرستان‌ها در بخش خدمات، هتلداری و رستوران وجود دارد فعال می‌شود همچنین خیلی از صنایع بخاطر مشکل مالی نیمه تعطیل شده اند از ان‌ها حمایت می‌شود و در بخش کشاورزی نیز با سیاستگذاری الگوی کشت و راندمان در هکتار افزایش بهره وری محقق می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: در استان‌ها فروش دارایی و مازاد مالیات در صندوق‌ها برای توسعه استان‌ها ذخیره می‌شود و حمایت از بخش خصوصی و عملیاتی شدن پروژه‌ها استفاده می‌شود؛ لذا زمینه‌های لازم برای پشتیبانی و حمایت مالی در نظر گرفته شده است.

میرکاظمی درباره یارانه معیشتی گفت: منابع یارانه معیشت بدون تغییر در بودجه ۱۴۰۱ لحاظ شده و سال آینده نیز تداوم دارد.

رئیس سازمان برنامه بودجه درباره افزایش دو ساله سن بازنشستگی گفت: فردی که بازنشسته می‌شود از صندوق حقوق دریافت می‌کند و بیش ۹۵ درصد بودجه این صندوق را دولت پرداخت می‌کند و دولت علاوه بر پرداخت پاداش پایان خدمت حقوق ماهانه را نیز پرداخت می‌کند همچنین تعداد کسانی هم که بازنشست می‌شود بویژه در آموزش و پرورش زیر ۵۰ سال هستند که تازه اول ثمردهی آن‌ها است لذا این اجازه داده شده با موافقت خود فرد ۲ سال به سن بازنشستگی اضافه شود تا کسری‌هایی که برخی از دستگاه‌ها دارند جبران شود.

میرکاظمی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه سیاستگذاری سازمان برنامه و بودجه درباره مهار تورم چقدر می‌تواند موفق باشد، اضافه کرد: ریشه تورم کسری بودجه و استقراض از بانک مرکزی است لذا سیاستگذاری‌ها در دولت سیزدهم برعدم استقراض از بانک مرکزی و جلوگیری از اضافه برداشت از بانک‌ها همچنین کاهش ۱۵ درصد هزینه‌ها و افزایش ۱۰ درصد حقوق و افزایش تملک دارایی طراحی شده است و چنین تصمیماتی منجر به مهار تورم خواهد شد.

وی اضافه کرد: حمایت از صادرات در استان‌ها تا سطح شهرستان‌ها از اولویت‌های سازمان است و همچنین نقش سفرا در کشور‌های هدف برای صادرات کالا و خدمات باید پررنگ شود.

میرکاظمی درباره عوارض خروج از کشور بیان کرد: درباره عوارض خروج از کشور پیشنهاداتی در دولت مطرح است که از جمله آن تعیین درصدی از قیمت بلیت است، ولی هنوز این پیشنهاد بررسی و تایید نشده است.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر