کد خبر: ۴۷۹۷
۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۸
خرزهره که به آن "اولیاندر" نیز گفته می‌شود از ریشه تا گل سمی است. سم "اولیاندرین" موجود در این گیاه می‌تواند باعث حالت تهوع و ضربان نامنظم قلب و حتی مرگ شود.

در طبیعت گیاهانی سمی یافت می‌شوند که ترکیبات شیمیایی خطرناکی در درون آن‌ها نهفته است. برخی از این گیاهان حتی به باغچه‌های منازل نیز راه یافته‌اند.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از دویچه وله، در این گزارش تصویری با سمی‌ترین گیاهان جهان آشنا شوید:

خرزهره

سمی‌ترین گیاهان جهان را بشناسید + عکس

خرزهره که به آن "اولیاندر" نیز گفته می‌شود از ریشه تا گل سمی است. سم "اولیاندرین" موجود در این گیاه می‌تواند باعث حالت تهوع و ضربان نامنظم قلب و حتی مرگ شود. این گیاه گرمسیری دارای گل‌های سرخ و سفید است و درختچه‌های آن به باغچه‌های منازل نیز راه یافته‌اند.

شوکران

سمی‌ترین گیاهان جهان را بشناسید + عکس

تمامی اجزاء این گیاه سمی است. سم سیگواتوکسین که در تمام قسمت‌های گیاه جاری است می‌تواند باعث ایجاد تشنج، رعشه و مرگ شود. نوشیدن جام شوکران توسط سقراط، فیلسوف یونانی قدیمی‌ترین مورد ثبت شده این سم است.

چشم خرچنگی

سمی‌ترین گیاهان جهان را بشناسید + عکس

یک گونه از تیره باقلاییان است و احتمال می‌رود زادگاه آن در هند بوده باشد، ولی اکنون در سراسر مناطق گرمسیری یافت می‌شود. همه بخش‌های این گیاه بخصوص دانه‌های آن سمی است. این گیاه دارای سم آبرین است که حتی مصرف مقدار اندکی از آن عواقب ناگواری درپی دارد.

اقونیطون

سمی‌ترین گیاهان جهان را بشناسید + عکس

سم موجود در ریشه اقونیطون که در آلمان به آن "Eisenhut" گفته می‌شود، به دلیل داشتن مقادیر زیادی از ترکیبات آلکالوئید سود اکونیتین به شدت کشنده است. از سم چندین گونه مختلف از اقونیطون درگذشته برای زهرآگین کردن نوک پیکان‌ها در جنگ‌ها و هنگام شکاراستفاده می‌شد. این گیاه در طب سنتی هم مورد استفاده قرار گرفته است.

سیبچه مرگ

سمی‌ترین گیاهان جهان را بشناسید + عکس

طول درخت مانچینل که به سیب ساحل هم معروف است حتی به پانزده متر هم می‌رسد و میوه آن شبیه سیب است. تمامی اجزای درخت و میوهٔ آن دارای زهر‌های مختلفی است. خوردن میوهٔ این درخت می‌تواند مرگ‌آور باشد. درخت سیبچهٔ مرگ، تحت عنوان خطرناک‌ترین درخت، در کتاب رکورد‌های جهانی گینس ثبت شده‌است.

کرچک

سمی‌ترین گیاهان جهان را بشناسید + عکس

دانه گیاه متمایل به رنگ قهوه‌ای و تا حد زیادی سمی است. ریسین یک پروتئین بسیار سمی است که در دانه‌های کرچک وجود دارد. پوست این دانه‌ها حاوی این سم است که یکی از کشنده‌ترین سموم طبیعی دنیا است. البته روغن کرچک مفید است، مصارف دارویی و غذایی دارد و از آن در محصولات زیبایی نیز استفاده می‌کنند.

درخت خودکشی

سمی‌ترین گیاهان جهان را بشناسید + عکس

اسم درخت خودکشی با نام علمی " Cerbera Odolla" را بخاطر میوه مرگبار بر آن گذاشته‌اند. هر دانه این گیاه دارای سمی قوی با نام سربرین است که می‌تواند به سرعت ضربان قلب را کاهش داده و در نهایت به مرگ بیانجامد.

گل مار سفید

سمی‌ترین گیاهان جهان را بشناسید + عکس

این گیاه سمی در آمریکای شمالی می‌روید و دارای سمی با نام "ترمتول" است که مصرف آن باعث بی‌اشتهایی، بوی دهان، ضعف، گیجی، دل درد، استفراغ، حالت کما و درنهایت مرگ می‌شود. به هیچ عنوان نباید به این گیاه دست زد.

شابیزک

سمی‌ترین گیاهان جهان را بشناسید + عکس

شابیزک میوه‌های تیره رنگ دارد و دارای مادهٔ سمی آتروپین است که به عنوان مخدر به کار می‌رود. شابیزک سمی‌ترین گیاه موجود در نیم‌کره غربی است که مادهٔ سمّی آن در ریشه، برگ، ساقه و میوه آن جمع می‌شود. سم موجود در این گیاه بر روی اعصاب تاثیر می‌گذارد و می‌تواند به فلج شدن منجر شود، همچنین فرد را دچار توهم و هذیان بکند.

تاتوره

سمی‌ترین گیاهان جهان را بشناسید + عکس

تاتوره که با عنوان اسلحه شیطان نیز شناخته می‌شود، از خانواده شابیزک است و در شمال قاره آمریکا می‌روید. خوردن مقدار زیادی از آن به‌خاطر نوع سم‌اش، باعث ایجاد تشنج یا فرورفتن فرد در کما شود. این گیاه دارای سم آتروپین و اسکولوپامین است که توهم زا، افزایش خشونت، نامنظم کردن ضربان قلب، تشنج، حالت خفگی و مرگ ناگهانی را به همراه می‌آورد.

سرخدار

سمی‌ترین گیاهان جهان را بشناسید + عکس

از این درخت در طول تاریخ استفاده‌های گوناگونی شده و از چوب آن تیر و کمان ساخته می‌شد. دانه‌ها و برگ آن سمی هستند و مصرف سرخدار باعث خشکی دهان، سرگیجه، ضعف و نامنظم شدن ضربان قلب و حتی مرگ می‌شود.

گزارش خطا
برچسب ها: گیاهان سمی
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر