کد خبر: ۳۸۶۰
۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰
افرادی که از کمبود ویتامین D رنج می‌برند، اغلب از خستگی و ضعف عمومی شکایت دارند که توانایی آن‌ها را در انجام کار‌های روزانه محدود می‌کند.

عملکرد مطلوب اندام‌های بدن انسان به وجود سطح کافی از ویتامین D بستگی دارد که می‌توان این ماده مغذی را از طریق نوع غذای مصرفی، مکمل‌ها و قرار گرفتن در معرض نور خورشید تامین کرد.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایسنا، قرار گرفتن در معرض آفتاب یکی از بهترین و طبیعی‌ترین روش‌ها برای افزایش سطح ویتامین D در بدن است.

اغلب اوقات فواید ویتامین‌ها و مواد معدنی نادیده گرفته می‌شود و زمانی کمبود این مواد در بدن جدی گرفته می‌شود که یک تغییر شدید در بدن مشاهده یا فرد دچار ناراحتی و درد خاصی شود. ویتامین D همچنین نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان‌ها، کاهش اضطراب و تقویت وضعیت کلی سیستم ایمنی دارد.

کمبود ویتامین D چه مشکلاتی برای بدن ایجاد می‌کند؟

نقش ویتامین D

سطح کافی از ویتامین D به تنظیم جذب کلسیم و فسفر در بدن کمک می‌کند، عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد، با عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف مقابله کرده و همچنین رشد و تکامل طبیعی استخوان‌ها و دندان‌ها را تسهیل می‌کند. علاوه بر این، ویتامین D به کاهش استرس و اضطراب کمک کرده و خلق و خو را متعادل می‌کند.

همچنین طبق بررسی ها، وجود سطح کافی از این ویتامین می‌تواند در کاهش وزن نقش داشته باشد.

سطح پایین ویتامین D موجب بروز مشکلات جسمی می‌شود

در حالی که فواید ویتامین D گسترده است، برخی مشکلات جسمی ممکن است از کمبود این ویتامین D ایجاد شود. بخصوص در طول فصل زمستان که به دلیل شرایط آب و هوایی ممکن است دریافت نور کافی خورشید دشوار باشد. علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که علائم نشان دهنده کمبود این ویتامین، واضح و آشکار نباشد.

روزنامه "تایمز آو ایندیا" در این مقاله به دو مورد از نشانه‌های کمبود ویتامین D اشاره کرده که باید نسبت به آن‌ها دقت داشت.

خستگی و ضعف: افرادی که از کمبود ویتامین D رنج می‌برند، اغلب از خستگی و ضعف عمومی شکایت دارند که توانایی آن‌ها را در انجام کار‌های روزانه محدود می‌کند.

درد استخوانی: وقتی صحبت از ویتامین D به میان می‌آید، از آن به عنوان درمان «راشیتیسم» یاد می‌کنند؛ اختلالی که منجر به ضعیفی و نرمی استخوان در کودکان می‌شود. از نظر علمی، ویتامین D به جذب کلسیم و فسفر کمک می‌کند که به نوبه خود در شکل گیری و تقویت استخوان‌ها نقش دارند.

در بزرگسالان، ضعیفی و نرمی استخوان‌ها ممکن است با عارضه‌ای به نام استئومالاسی (نرمی استخوان) همراه باشد که می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین مزبور باشد.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر