کد خبر: ۴۹۵۱
۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۲
معترضان اطراف کاخ ریاست جمهوری و دفتر شهردار را به آتش کشیده و چندین ساختمان دولتی را در آلماتی و نیز فرودگاه شهر اصلی این کشور به تصرف خود درآوردند.

معترضان در قزاقستان همزمان با تشدید اعتراضات به فرودگاه شهر اصلی این کشور، آلماتی یورش بردند و کارکنان فرودگاه مجبور به فرار شدند. پرواز‌های ورودی و خروجی فرودگاه هم متوقف شده است.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از بی بی سی، معترضان اطراف کاخ ریاست جمهوری و دفتر شهردار را به آتش کشیده و چندین ساختمان دولتی را در آلماتی به تصرف خود درآوردند.

قزاقستان؛ شهرداری، فرودگاه آلماتی و ساختمان‌های دولتی به آتش کشیده شد

همزمان قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهور قزاقستان از یک ائتلاف نظامی منطقه‌ای به رهبری روسیه برای کمک به سرکوب اعتراضات سراسر در این کشور درخواست کمک کرده است.

او در دومین سخنرانی که از تلویزیون این کشور پخش شد، بار دیگر معترضان را "تروریست‌هایی" توصیف کرد که به گفته او در خارج از کشور آموزش دیده‌اند.

دولت دسترسی به اینترنت و تلفن را قطع کرده است.

همزمان با تشدید درگیری‌ها در قزاقستان، کاخ سفید خواستار آرامش و خویشتنداری در این کشور شده است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، اتهام روسیه مبنی بر تحریک معترضان از سوی آمریکا را "نادرست" خواند.

خبرگزاری دولتی بلاروس هم گفته که الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری این کشور با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره تحولات قزاقستان گفتگو کرده است.

قزاقستان؛ شهرداری، فرودگاه آلماتی و ساختمان‌های دولتی به آتش کشیده شد

گزارش‌ها حاکی از پیوستن تعدادی از نیرو‌های امنیتی به تظاهرکنندگان است.

وضعیت فوق العاده در سراسر کشور اعلام شده است.

وزارت کشور قزاقستان گفته که ۸ نیروی پلیس و گارد ملی این کشور در درگیری‌ها کشته شده‌اند.

این اعتراضات به رغم تهدید قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهور به انجام اقداماتی سخت همچنان ادامه دارد.

قزاقستان؛ شهرداری، فرودگاه آلماتی و ساختمان‌های دولتی به آتش کشیده شد

پیشتر، کابینه قزاقستان استعفا کرد و رئیس جمهور در سخنانی که تلویزیون این کشور پخش شد معترضان را "آشوبگر و توطئه‌گر" نامید.

آقای توقایف در سال ۲۰۱۹ و با کناره‌گیری نور سلطان نظربایف از سمت ریاست جمهوری جانشین او شد.

آقای نظربایف از زمان استقلال قزاقستان رئیس جمهوری این کشور بود ودوره زمامداری او با حکومت خودکامه و کیش شخصیت همراه بود.

با تغییر رئیس جمهوری هم تحول چندانی در اوضاع سیاسی قزاقستان روی نداده است.

اگرچه تظاهرات کنونی در اعتراض به تصمیم دولت به افزایش بهای سوخت آغاز شده، اما به نقل از تحلیلگران گفته شده که گسترش آن به شهر‌های مختلف نشان می‌دهد که این تصمیم صرفا جرقه‌ای بوده که نارضایتی چند ساله مردم را شعله ور کرده است.

به گفته آنان، سه دهه حکومت خودکامه با نقض آزادی مردم و سرکوب منتقدان، باعث گسترش فساد و بی‌کفایتی شده و نتیجه آن سرانجام خود را به صورت این اعتراضات بروز داده است.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر