- وزیر کشور: ۵ میلیون مهاجر افغانستانی داریم/حمله به زیرساختهای موشکی صحت ندارد
- آتش سوزی در انبار سازمان هواپیمایی کشوری مستقر در محوطه شرکت فرودگاهها
- چطور نه بگوییم و قدرت نه نگفتن داشته باشیم؟
- خواص آب نارنج چیست؟
- اجاره آدمکشهای ۲ میلیاردی برای قتل یک رئیس بانک در تهران
- انفجار در خرم آباد صحت ندارد
- باشگاه پرسپولیس: انتشار ویدیویی از فردی با لباس نظامی، نمایشی بیش نیست + فیلم
- گوشت قرمز طی یک سال ۳۸ درصد گران شد
- اپلیکیشن ۷۸۰ هک شد
- مهدی طارمی در پورتو ماندنی شد!
- قرعهکشی مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا؛ میلان، پاریسنژرمن، دورتموند و نیوکاسل در گروه مرگ
- آیا نوشیدن الکل باعث میشود دیگران در نگاه ما «جذابتر» به نظر برسند؟
- وزارت بهداشت آمریکا خواستار تسهیل قوانین فدرال مصرف ماریجوآنا شد
- سخنگوی قوه قضاییه: کیفرخواست در خصوص عملکرد مدیران سازمان بورس صادر شد
- کشف اختلاس ۲۹ هزار میلیارد ریالی در یکی از بانکهای دولتی تهران
- ابراهیم رئیسی: آمدهایم که مشکل مردم را به گردن گرفته و حل کنیم/میز مذاکره را ترک نکردیم
عضو کمیسون عمران مجلس گفت: بودجه راه و شهرسازی نسبت به سال گذشته نه تنها افزایش نیافته بلکه با توجه به تورم موجود نسبت به سال قبل در عملکرد ۴۰ الی ۴۵ درصد کاهش نیز داشته است.
به گزارش اکوپل نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مجتبی یوسفی عضو کمیسون عمران مجلس با اشاره به اهمیت طرح نهضت ملی مسکن که یکی از برنامههای دولت سیزدهم طی ۴ سال است، اظهار داشت: قانون جهش تولید مسکن یکی از قوانین خوب در حوزه مسکن است. هرچند که قوانین گذشته هم قوانین خوبی بودند، ولی این قانون به دلیل توجه به پیش بینی و تامین منابع مالی، حمایت از فعالان و انبوهسازان حوزه مسکن، تلفیق و مالیات بر خانههای خالی و لوکس از قوانین مترقی در حوزه مسکن است. این به آن دلیل است که این قانون مشکلات مسکن را به صورت یک بسته کامل در نظر گرفته است.
یوسفی در ادامه گفت: حمایت از انبوهسازان و گرفتن مالیات از خانههای خالی و لوکس، جریمه سوداگران مسکن به این معنا که توامان هم مسکن ساخته شود و هم از سوی دیگر اگر کسی به مسکن به عنوان یک کالای تجاری و واسطهگری نگاه میکند جرایمی برای او در نظر گرفته شود.
همه این موارد در صندوق ملی زمین و مسکن پیشبینی شده است که همه منابع در حوزه مسکن از مالیاتها تا بازگشت سود تسهیلات و اقساط مسکن مهر قرار است در این صندوق جمع شود. مدیریت این صندوق بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و هیئت امنایی مشخص شده که دو نفر از نمایندگان مجلس هم به عنوان عضو ناظر در شورای عالی مسکن از طرف کمیسیون عمران در این صندوق حضور خواهند داشت.
عضو هیات رئیسه مجلس گفت: در تبصره ۱۶ و بخشی از تبصره ۱۸ بودجه سال گذشته، ۱۶ میلیارد تومان در حوزه مسکن پیشبینی شد که بناست هر سال افزایش پیدا کند.
با این حال امسال با توجه به قانون جهش تولید مسکن که در آن صندوق ملی زمین و مسکن پیش بینی شده و طبق قانون بناست سود تسهیلات و اقساط صندوق مهر و همه مالیاتهای اخذ شده در این صندوق جمع شود، متاسفانه در بودجه ۱۴۰۱ این مورد پیش بینی نشده است. اگر این بودجه پیش بینی نشود هم قانون به درستی اجرا نخواهد شد هم اینکه ممکن است در مسیر ساخت مسکن در طرح جهش تولید مسکن موانعی ایجاد شود.
یوسفی با اشاره به تعداد زیاد پروژههای نیمه تمام در کشور گفت: در حوزههای عمرانی حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان براساس محاسبات سال ۹۸ پروژه نیمه تمام داریم که اینها به جز کریدورهای جدید است. نوسازی و بهسازی در حمل و نقل نیازمند برنامهریزی جدی است و متاسفانه با این اعتبارات کم و قطره چکانی ۵۰ الی ۷۰ سال طول میکشد تا این پروژهها به سرانجام برسد.
وی با اشاره به اهمیت راه اندازی کریدورهای جدید در کشور افزود: حوزه حمل ونقل و به تبع آن کریدورهای جدید و لجستیک محل درآمد بسیاری از کشورهایی است که در حوزه GDP و تولید ناخالص ملی سهم بسزایی دارند. به خصوص کشورهایی که نفت ندارند و به همین دلیل باید نسبت به راهانداری کریدورها و لجستیک و توسعه راههای ارتباطی بیش از گدشته پرداخته شود.
عضو کمیسون عمران مجلس افزود: باید بخشی از منابع کشور، از جمله نفت را به سمت حوزههای زیر ساختی ببریم. مجلس سعی خواهد کرد در برنامه هفتم توسعه حتما این موضوع را پیش بینی کند، البته پیش از این بنا بوده ۱۰ درصد از بودجه مرتبط با نفت را در حوزه ریلی سرمایه گذاری کنیم که متاسفانه تاکنون این امر محقق نشده است.
باید تلاش شود که این اقدامات بزودی انجام بگیرد چرا که در غیر این صورت هم ظرفیت منطقهای را از دست میدهیم و هم اینکه با وضع فعلی دچار مشکل خواهیم شد.
یوسفی در پاسخ به سوالی درخصوص بودجه وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۱ و اینکه آیا افزایش انجام گرفته میتواند به نهایی شدن طرحها و پروژههای مدنظر ختم شود، اظهار داشت: بودجه راه و شهرسازی سال آینده تقریبا همان مقداری است که سال گذشته تعیین شده بود.
بیشتر بودجه راه و شهرسازی اوراق است که اکثرا بلندمدت و معمولا دو الی سه ساله هستند. با توجه به شرایط نقد شدن این اوراق اگر با تورم هم حساب کنیم، بودجه سال ۱۴۰۱ وزارت راه و شهرسازی نسبت به سال گذشته نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه با توجه به تورم موجود نسبت به سال ۱۴۰۰ درعمل ۴۰ الی ۴۵ درصد کاهش نیزداشته است.