- محمد بن سلمان: جامعه جهانی مانع حمله اسرائیل به خاک ایران شود
- عباس عراقچی: خوش بینی ممکن است موجه باشد، اما فقط با احتیاط زیاد
- اعلام جرم علیه دو مدیر رسانه به دلیل اظهارات سخیف درباره مذاکرات هستهای
- بیشترین درخواست پناهندگی مربوط به کدام کشور اروپایی است؟
- شلیک ۹ گلگوله به یک نوجوان اوتیسمی توسط پلیس آیداهو
- شاغلان کدام کشور اروپایی درآمد کمتری دارند؟
- کوچکترین ضربان ساز قلب جهان ساخته شد
- عباس عراقچی: عجله ای برای ارتباط با دولت سوریه نداریم
- حضور در لیست سیاه FATF عامل افشای اطلاعات کشور است
- علی شمخانی: ایران برای توافق متوازن آمده، نه تسلیم
- مرگ تلخ ۲ قاضی کهگیلویه و بویراحمدی در یک تصادف
- احمد خاتمی: امکان مذاکره بر سر غنی سازی، فعالیتهای موشکی و حضور منطقهای ایران وجود ندارد
- چین سفارش هواپیماهای بوئینگ را متوقف کرد
- بانک سپه هک نشده بلکه داده ها سرقت شده است
- فرمانده نیروی زمینی ارتش: دشمن شرارتی در سر داشته باشد ارتش سر را از بدن او جدا می کند
- حسین مرعشی: مطمئن باشید ایران لیبی نمیشود/ ایران رهبری هوشمندی دارد
خودروسازها فرافکنی نکنند و خودرو ایمن تولید کنند/ ۳۲ درصد از کل وسایل نقلیه فرسوده است
رئیس پلیس راهور انتظامی گفت: در ۹ ماهه سال گذشته تعداد جان باختگان تصادفات رانندگی ۱۱۷۷۴ نفر بوده که نسبت به سال جاری با افزایش ۱۱/۷ درصدی یعنی ۱۳۸۰ نفر مواجه بوده ایم.
به گزارش اکوپل نیوز به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار سید کمال هادیانفر به وضعیت تصادفات اشاره کرد و اظهار داشت: در ۹ ماهه سال گذشته تعداد جان باختگان تصادفات رانندگی ۱۱۷۷۴ نفر بوده که نسبت به سال جاری که آمار فوتیهای حاصل از تصادفات ۱۳۱۵۴ نفر بوده است با افزایش ۱۱/۷ درصدی یعنی ۱۳۸۰ نفر مواجه بوده ایم.
وی با بیان اینکه میزان تردد در سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش داشته است، ادامه داد: بیشترین تصادفات مربوط به خودروهای سواری و در وهله بعدی متعلق به موتور سیکلت است؛ همچنین ناوگان عمومی یک درصد و ناوگان عمومی بار ۶ درصد تصادفات را به خود اختصاص داده اند.
سردار هادیانفر با بیان اینکه بیش از ۹۴ درصد از حمل و نقل کشور در حوزه زمینی اتفاق میافتد، تصریح کرد: مدیریت ترافیک ۳۸ میلیون وسیله نقلیه و ۴۴ میلیون دارنده گواهینامه برعهده پلیس است.
وی با اشاره به اینکه ۳۴ درصد حوادث و ۷۳ درصد جان باختگان حوادث رانندگی در جادهها به وقوع میپیوندد، افزود: کشور پهنه وسیعی دارد و با وجود هفت هزار گشت و ۴۶۰۰ دوربین در محورهای مواصلاتی شاید نتوانیم به خوبی مدیریت کنیم بنابراین نیازمند افزایش تجهیزات هستیم.
سردار هادیانفر گفت: ۳۳ دستگاه به طور مستقیم و غیرمستقیم در حوزه ایمنی و کاهش تصادفات نقش داشته و ۷ دستگاه در این زمینه نقش اصلی دارند؛ ۳۳ درصد وزارت راه، ۱۹ درصدپلیس، ۱۵ درصد وزارت صمت،۱۲ درصد صدا و سیما، ۱۱ درصد وزارت بهداشت و ۱۰ درصد وزارت کشور در حوزه شهرداریها نقش و وظیفه دارند.
وی ادامه داد: در سال ۹۹، بیش از ۱۵ هزار نفر جان خود را در جادهها و شهرها از دست دادند، اما نسبت به سال ۹۸ شاهد کاهش بسیار خوبی بودیم و امیدوارم در سال ۱۴۰۰ نیز شاهد افزایش جان باختگان نباشیم.
رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: تقریبا ۳۷ میلیون وسیله سبک و سنگین در کشور داریم که ۱۲ میلیون موتورسیکلت هستند و ۳۲ درصد از کل وسایل نقلیه فرسوده است که باعث افزایش تصادفات میشود چراکه روند اسقاط روند نامطلوبی است و آنچه اسقاط شده به صورت سوری بوده و حواله باطل شده به جای اینکه وسیله از چرخه خارج شود.
هادیانفر افزود: بیش از ۵.۴ میلیارد تردد در جادههای کشور داشتیم که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش داشته است و بیشترین ترددها مربوط به تهران، مازندران، البرز، گیلان و فارس بوده است؛ در حوزه تردد وسایل نقلیه سنگین در محورهای تهران، مرکزی، قم، فارس، خراسان رضوی بیشترین تردد را داشته ایم که نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته اند همچنین در سرعت غیرمجاز ۳۵ درصد افزایش، سبقت غیرمجاز ۱۴ درصد کاهش، عدم رعایت طولی ۲۱ درصد افزایش داشته که روند تصادفات را تحت تاثیر خود قرار میدهد.
وی با بیان اینکه عمدهترین علت تصادف ۳۸ درصد عدم توجه به جلو است، ادامه داد: تقریبا ۵۱ درصد از فوتیها در سر صحنه اتفاق میافتد.۶ درصد حین انتقال و ۴۳ درصد در مراکز درمانی که غالباً به دلیل ضربه مغزی و خونریزی مغزی است چراکه در اکثر شهرستانها بخش تروما و رسیدگی به تصادفات وجود ندارد.
هادیان فر گفت: ۲۷ درصد تصادفات واژگونی خودروها است که ۸۵ درصد در جادهها اتفاق میافتد و ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق میافتد.
وی با بیان اینکه بیشترین جان باختگان در شهریور و مهرماه بوده است، اظهار داشت: تقریبا ۱۵۰۲ نفر در ۳۹۰۰ نقطه حادثه خیز جان خود را از دست داده اند.
رئیس پلیس راهور انتظامی گفت: ناوگان عمومی بیش از ۸۰ درصد فرسودگی دارد که در تصادفات نقش مهمی دارند چراکه بحث تولید خودروی با کیفیت نیز از عوامل مهم در پیشگیری از تصادفات است.
سردار هادیانفر با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد از راههای اصلی و فرعی دو طرفه است و موانع جدا کننده ندارد و بیشترین آمار تصادفات و کشتهها در این مسیرها اتفاق میافتد ادامه داد: باید مسیرهای اصلی دو طرفه شود؛ همچنین متناسب نبودن امکانات امداد و نجات نیز از عوامل تاثیرگذار در تلفات جادهای است.
وی درباره برخورد با تخلفات گفت: با ۲۰ تخلف حادثه ساز ۱۰ درصد افزایش برخورد داشتهایم و در مجموع ۸ درصد در برخورد با کل تخلفات افزایش داشته ایم.
سردار هادیانفر به موضوع دیون معوقه دولتی و وصول جرایم پرداخت و افزود: در سال ۹۹ کل جرایم غیرکرونایی ۷۱ درصد وصول شده و در سال ۱۴۰۰، ۷ درصد بیشتر جرایم وصول شده است. تمام این جرایم وصول شده به خزانه دولت واریز شده و پلیس راهور هیچ درآمدی از میزان جرایم ندارد.
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه یک میلیون و ۳۷۰ هزار خودرو جرایم بیش از یک میلیون تومان دارند، گفت: این خودروها مشمول توقیف وسیله شده و در صورت عدم پرداخت جریمه در ترددهایشان دچار مشکل میشوند. آنچه که ما به همکاران توصیه کردهایم که خودروهایی که دارای جریمه بیش از یک میلیون هستند اگر به همراه خانواده هستند ارفاقی قایل شوند، اما به مردم توصیه میکنیم جرایم را از طریق بانکهای معتبر، خودپردازها و سایت راهور ۱۲۰ و پلیس+۱۰ پرداخت کرده و از اپلیکیشنها برای پرداخت استفاده نکنند چرا که آنها از رسوب پولها استفاده میکنند.
وی اعلام کرد: امسال ۷۱۲ هزار خودرو نوشماره شده و برای سه میلیون و ۱۸۴ هزار دستگاه نقل و انتقال صورت گرفته است و ۱۹ هزار دستگاه اسقاط شده که این گزارش نادرست است و باید توسط وزارت صمت کنترل شود.
سردار هادیانفر گفت: یک میلیون و ۴۲۰ هزار گواهینامه صادر شده که افزایش ۲۴ درصدی در صدور گواهینامه داشته ایم. پلیس راهور تا به امروز بیش از ۴۸ میلیون خدمت به مردم ارائه داده که ۶۰ درصد از کل خدمات انتظامی بوده است.
وی ادامه داد: در ابتدای طرح ترخیص موتورسیکلتها ۵۰۲ هزار دستگاه در پارکینگ بودند که همچنان ۲۹۹ هزار دستگاه همچنان باقی مانده که ۶۲ درصد موتورسیکلتهای باقی مانده در سن اسقاط هستند و ۱۷ درصد در تصادفات فوتی و جرحی نقش داشته و پرونده مفتوحه دارند و ۶ درصد نقص مدارک دارند.
رئیس پلیس راهور انتظامی در خصوص اظهارات خودروسازان مبنی بر داشتن زاویه مناسب در تصادفات برای باز شدن ایربگها گفت: فکر میکنم خودروسازان مزاح میکنند؛ اصلاً کیسه هوای طرف راننده تابع سوئیچ نیست.
سردار هادیانفر همچنین به تغییرات در کارت وسایل نقلیه اشاره و اظهار داشت: کارت قبلی خودرو دارای یک چیپ بود که اطلاعات در آن نگهداری میشد که بارکد سهبعدی جایگزین آن خواهد شد.
رئیس پلیس راهور انتظامی تصریح کرد: در سال جاری ۲۰۵ هزار فقره تصادف به وقوع پیوست که ۱۰ هزار و ۹۱۲ فقره فوتی و ۱۹۴ هزار و ۹۶۵ فقره جرحی بود.
هادیانفر با بیان اینکه پلیس به ازای هر ۳۷ میلیون وسیله نقلیه نمیتواند یک مراقب بگذارد در واکنش به موضوع تعیین سهم تقصیر در تصادفات اظهار داشت: در تصادفات در وهله نخست راننده، مسئول حفظ جان سرنشینان است، دوم بحث ایمنی وسیله نقلیه مطرح میشود و تعیین سهم دستگاهها نیز با کروکی توسط کارشناسان تعیین میشود.
وی با اشاره به حادثه تصادف زنجیرهای در بهبهان، اعلام کرد: در آن حادثه مِه به صورت ناگهانی حادث شد، در خصوص انسداد جاده ما تابع آنچه هستیم که سازمان هواشناسی به ما اعلام میکند، ما کارشناس هواشناسی نیستیم و متناسب با آنچه توسط هواشناسی اعلام میکند اقدام به انسداد جاده میکنیم.
سردار هادیانفر در رابطه با اینکه آیا در تصادفات برای پلیس سهم تقصیر تعیین میشود یانه، گفت: اگر زمانی حادثهای روی دهد که پلیس قصور کرده باشد هم پلیس، هم راهور و هم سازمان قضائی برخورد خواهد کرد، به طور مثال در تصادف بهبهان سه گروه اعزام شد، گروه نخست برای بررسی اقدامات پلیس راه استان به آنجا اعزام شدند و خوشبختانه هیچ قصوری نداشتند و رئیس پلیس راه استان، از چهار صبح در آنجا مستقر بود.
رئیس پلیس راهور انتظامی با بیان اینکه پلیس مسئول تصادف نبوده بلکه مسئولیت رسیدگی به تصادفات را برعهده دارد، اعلام کرد: اگر تصادف رخ داد، پلیس فرمانده رسیدگی به آن تصادف است، قانونگذار نیز به منظور سهم تقصیر در تصادفات به پلیس اجازه داده است که ما این کار را انجام میدهیم؛ در مواجهه با تصادفات غالباً با یک آهنپاره روبه رو میشویم وبرای همین از خودروسازان میخواهیم که خودروی ایمن تولید کرده و دست مردم دهند، چرا در بهبهان باید سه پراید و یک سمند آتش بگیرد، این خودروها تی. ان. تی نداشتند که منفجر شوند.
وی در ادامه به اظهارات خودروسازان مبنی بر داشتن زاویه مناسب در تصادف برای بازشدن ایربگها اشاره و اظهار داشت: گمان میکنم خودروسازها مزاح کرده که میگویند مردم با زاویه مناسب تصادف کنند، خواهش میکنم خودروسازها فرافکنی نکنند، باید اشتباه خود را قبول کرده و قول بدهند خودروی ایمن تولید کنند. سوال این است که سازمان استاندارد چند بار در خط تولید رفته و تست تصادف را شاهد بوده است؟ چرا فرافکنی میکنید؟ اگر بخواهیم کروکی ۱۱ ساله را تحلیل کنیم و بگوییم در تصادفات رخ داده چند کیسه هوا باز شده و نشده که خیلی به ضرر خودروسازها خواهد شد. اصلا کیسه هوا راننده تابع سوئیچ نیست، چرا بی خود فرافکنی میکنید.
سردار هادیانفر درخصوص باز نشدن ایربگ خودروها در تصادفات خاطرنشان کرد: ابلاغ کردم هر جا در تصادفات ایربگ باز نشد، خودروساز را به مقام قضائی معرفی کنند تا مردم و بیمهها خسارت بگیرند.