کد خبر: ۶۰۳۳
۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴
مردم می‌توانند با شماره ۱۳۶ یا ورود به سامانه سازمان بازرسی کل کشور موارد فساد را اطلاع دهند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به راه اندازی سامانه گزارشگران در این سازمان گفت: در این مدت ۴۹ هزار گزارش مربوط به موارد فساد دریافت کرده ایم.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از صدا و سیما، ذبیح الله خداییان افزود: بحث گزارشگران فساد در قانون آمده است و آن‌ها باید در چارچوب مشخص کارشان را انجام دهند.

وی گفت: کسانی که در چارچوب، موارد فساد را گزارش دهند افزون بر رسیدگی به این گزارش ها، هیچ مشکلی نیز برای گزارشگران ایجاد نمی‌شود و کسی متوجه نمی‌شود چه کسی گزارش داده است.

خداییان افزود: حدود ۱۵۰۰ نفر گزارشگر در سامانه گزارشگران سازمان بازرسی کل کشور به صورت اینترنتی نام نویسی کرده اند که حدود ۷۰۰ نفر شناسه گرفته اند.

وی گفت: در مدت راه اندازی این سامانه، حدود ۹۲ هزار گزارش برای ما ارسال شده که ۴۲ هزار و ۹۰۰ گزارش مربوط به شکایات مردمی است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: مردم می‌توانند با شماره ۱۳۶ یا ورود به سامانه سازمان بازرسی کل کشور موارد فساد را به ما اطلاع دهند.

رئیس سازمان بازرسی: ۴۹ هزار گزارش مربوط به فساد دریافت کرده ایم

خداییان گفت: بحث مبارزه با فساد از همان ابتدا بر عهده حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گذاشته شد و اکنون نیز با جدیت این مسأله را پیگیری می‌کند و پرونده به پرونده مسائل را بررسی و تأکید کرده است که با محکومان بدون تبعیض و بدون توجه به دانه درشتی آن‌ها یا ارتباطاتشان با افراد برخورد شود.

وی افزود: اکنون محاکمه‌های شرکت کروز به صورت علنی از صدا و سیما و مطبوعات پخش می‌شود. روند محاکمه متهمان شهرداری لواسان که تعداد آن‌ها زیاد است و متهمان شهرداری شهریار نیز این روند را دارند.

خداییان گفت: در زمینه فساد اقتصادی پرونده‌های زیادی تشکیل شده که در دادسرای عمومی و انقلاب تهران و دادگستری تهران با مسئولیت معاون اول قوه قضائیه در حال بررسی است.

وی افزود: مجتمع ویژه اقتصادی نیز به این امور رسیدگی می‌کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: برخورد با مفاسد اقتصادی مقطعی نیست و ادامه دارد و اکنون شدت بیشتری یافته است.

خداییان با بیان این که به دلیل اقتصاد دولتی، ما نیاز به خصوصی سازی داریم افزود: البته خصوصی سازی باید در چارچوب قانون و شفاف باشد و به کسانی که اهلیت دارند واگذار شود.

وی گفت: برخی خصوصی سازی ها، اختصاصی سازی شده و افراد اهلیت کار را نداشته اند.

خداییان افزود: به عنوان نمونه شرکتی در رشت به افرادی که خانه دار بودند واگذار شد که هدف آن‌ها فعال نگه داشتن آن شرکت نبود.

وی گفت: برخی کارخانه‌ها در قالب خصوصی سازی به کمترین مبلغ به افرادی داده شد که آن‌ها با آهن قراضه‌های کف کارخانه‌ها اقساط تسهیلاتی که برای خرید آن کارخانه دریافت کرده بودند پرداختند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: البته حتی اگر کارخانه‌ای به کمترین مبلغ واگذار شود، اما فرد اهلیت داشته باشد و شرکت و تولید را گسترش دهد باز هم خوب است.

خداییان گفت: درباره خصوصی سازی ها، واگذاری کشت و صنعت مغان، هفت تپه، نیروگاه برق شاهرود و ... را ابطال کردیم، البته کشور در این زمینه متحمل ضرر شد.

وی افزود: کسانی که خصوصی سازی انجام می‌دهند باید با دقت و شفافیت کار را به سرانجام برسانند تا با ابطال خصوصی سازی‌ها روبرو نشویم.

خداییان گفت: بر خصوصی سازی‌ها نظارت می‌کنیم و نظارت مان را بر خصوصی سازی باشگاه استقلال و پرسپولیس را افزایش می‌دهیم.

وی افزود: به سازمان خصوصی سازی در رابطه با خصوصی سازی‌ها کمک می‌کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره وضع معدن سنگ آهن خواف گفت: بخش کوه و اصل معدن در اختیار دولت و شرکت ایمیدرو است، اما در دشت پایین دست قطعاتی از سنگ‌ها به وسیله سیلاب و فرسایش برده شده است که ۲۸ معدن در آنجا به وسیله بخش خصوصی فعال است.

خداییان افزود: یکی از معادن؛ معدن ققنوس بوده است که صاحب آن دو معدن دیگر نیز در منطقه دارد.

وی با بیان این که برخی از معادن در منطقه خواف تخلفات بسیاری دارند و پس از بهره برداری، زمین را تسطیح نکرده و همین طور رها کرده اند گفت: سازمان منابع طبیعی باید به بهره برداران کمک کند تا پس از بهره برداری، زمین تسطیح شود و قابلیت عبور و مرور وجود داشته باشد.

خداییان افزود: معدن ققنوس ۱۵ سال مجوز بهره برداری داشته است و اکنون مدت آن تمام شده و شورای معادن استان مجوز بهره بردار را تمدید نکرده و اعلام کرده است برای واگذاری مجدد این معدن باید مزایده برگزار شود.

وی گفت: بهره بردار معدن در دیوان عدالت اداری شکایت کرده و این دیوان دستور توقف بهره برداری از معدن را صادر کرده است در حالی که با پایان یافتن مجوز بهره برداری از معدن باید دوباره مزایده برگزار شود و شخص بهره بردار می‌تواند در آن مزایده شرکت کند و برنده شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این که شورای عالی معادن موضوع را بررسی خواهد کرد افزود: مسئولان منطقه بیکار شدن ۳۰۰ نفر از کارگران این معدن را تکذیب کرده اند.

خداییان گفت: شرکت دولتی آماده است کارگرانی که گفته می‌شود بیکار شده اند به کار گیرد، البته بهره بردار این معدن دو معدن دیگر نیز در آن منطقه دارد.

وی افزود: شرکت دولتی بهره بردار از معدن اصلی با کمبود ماشین آلات روبروست و اگر ماشین آلات برای آن تأمین شود ظرفیت بهره برداری از معدن دو برابر افزایش می‌یابد.

خداییان گفت: در هشت ماه گذشته ۴۰ دستگاه ماشین آلات برای این معدن تهیه شده که ۲۵ درصد ظرفیت تولید آن را افزایش داده است.

وی با بیان این که مسئولان شرکت دولتی گله داشتند که نمی‌توانند ماشین آلات وارد کنند افزود: با یک انفجار ۲۶۰ هزار تن سنگ آهن در این معدن آماده برداشت می‌شود، اما ماشین آلات کم دارند و وزارت صمت مشکل آن‌ها را حل کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: این سازمان حل مشکل راه، تسطیح اراضی و کمبود ماشین آلات را در منطقه معدن سنگ آهن خواف پیگیری می‌کند.

خداییان درباره وضع خودرو در کشور نیز گفت: مردم حق دارند از وضع خودرو ناراضی باشند.

وی افزود: در حالی که مردم برای خرید خودرو پول پیش می‌دهند و در نوبت می‌مانند، اما ده‌ها هزار خودرو در پارکینگ‌های خودروسازان وجود دارد که توجیهی برای آن نیست.

خداییان گفت: دیده می‌شود به محض افزایش قیمت خودرو بسیاری از خودرو‌های پارک شده در این پارکینگ‌ها به سرعت در اختیار مردم قرار می‌گیرد و پارکینگ‌ها خلوت می‌شود.

وی افزود: این نشان می‌دهد سیاستی پشت مسأله وجود دارد که عده‌ای می‌خواهند به صورت عمدی خودرو‌ها را گرانتر بفروشند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: برخی خودروسازان نیز دلیل تراکم خودرو‌ها در پارکینگ‌ها را کمبود قطعه بیان می‌کنند.

خداییان افزود: در جنگ اقتصادی هستیم و مدیران ما باید مدیران شرایط جنگی باشند و بتوانند با توجه به تحریم‌ها قطعات را تأمین کنند.

وی با بیان این که در این زمینه کوتاهی‌هایی انجام شده است گفت: با ورود سازمان بازرسی کل کشور به مسأله و کمک دولت، مسئولان ایران خودرو و سایپا تغییر کردند.

خداییان افزود: بر اساس آماری که به ما داده اند ۱۷۰ هزار خودروی پارک شده در پارکینگ خودروسازان به ۱۲۵ هزار خودرو کاهش یافته است.

وی گفت: خودروسازان برنامه‌ای ارائه کرده اند که در مدت مشخص این خودرو‌ها را نیز در اختیار مردم قرار دهند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره عملکرد خودروساز‌ها و تولید کنندگان لوازم خانگی، همه مسئولان باید پیگیری کنند تا دغدغه رهبر معظم انقلاب در این زمینه رفع شود.

خداییان گفت: در کشور هم در کیفیت خودرو و هم در خدمات پس از فروش مشکل وجود دارد، البته وزارت صمت، سازمان حمایت از مصرف کننده و سازمان استاندارد بر قطعه سازی و ساخت خودرو نظارت دارند.

وی افزود: سازمان بازرسی کل کشور فقط بر بخش شرکت‌های دولتی نظارت می‌کند، اما نمی‌تواند به بخش خصوصی قطعه سازی ورود کند.

خداییان درباره تصادف بهبهان نیز گفت: این مسأله را پیگیری کردیم و مشخص شد برخی خودرو‌ها کیسه هوا نداشتند، برخی به دلیل نوع تصادف؛ کیسه هوای آن‌ها باز نشده بود و در برخی موارد نیز کیسه هوا بسته مانده بود.

وی افزود: قطعه الکترونیکی مربوط به کیسه هوا را به شرکت‌های سازنده ارسال کرده ایم که دلایل باز نشدن کیسه هوا مشخص شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: منتظر نتیجه این بررسی‌ها هستیم و اگر خودروساز مقصر باشد باید پاسخ دهد.

خداییان افزود: در بسیاری از تصادفات، کارشناسان راهنمایی و رانندگی خطای راننده را دلیل تصادف اعلام می‌کنند در حالی که عوامل مختلفی ممکن است در بروز این حادثه مؤثر باشند، مانند استاندارد نبودن سیستم ترمز، حادثه خیز بودن جاده‌ها یا علائم راهنمایی و رانندگی.

وی گفت: اگر کارشناسان به همه عوامل تصادف‌ها توجه کنند محکوم شدن وزارت راه و شهرسازی در تصادف‌ها موجب می‌شود نقاط حادثه خیز جاده‌ها اصلاح شود یا اگر خودروساز محکوم شود به اصلاح آن نقص اقدام می‌کند.

خداییان افزود: البته در قانون پیش بینی شده که همه عوامل تصادفات باید بررسی شوند.

وی با بیان این که بازار سرمایه مطمئن‌ترین بازار سرمایه گذاری است و چرخ اقتصاد را می‌گرداند گفت: متأسفانه در کشور ما این بخش به جای ایجاد اعتماد در مردم، موجب بدبینی آن‌ها به بازار سرمایه شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: روند نوسانات در دو سه سال اخیر سازمان بورس مشخص می‌کند این بازار به درستی اداره نشده است.

خداییان گفت: از دی ۹۷ تا دی ۹۸ بورس رشد ۱۲۷ درصدی داشت، اما از دی ۹۸ تا ۱۹ مرداد ۹۹ رشد ۴۷۸ درصدی را تجربه کرد که در جهان چنین رشد‌های حبابی وجود ندارد.

وی افزود: از ۲۰ مرداد ۹۹ تا پایان خرداد ۱۴۰۰ بیش از ۴۵ درصد افت شاخص کل در بورس داشتیم.

خداییان گفت: زمانی که رشد بازار سرمایه حدود ۵۰۰ درصد بود بسیاری از کارشناسان به دولت درباره غیرطبیعی بودن رشد بازار و مدیریت آن هشدار دادند.

وی افزود: متأسفانه برخی مسئولان دولت گذشته به هشداری سازمان بازرسی کل کشور داد توجه نکردند و به جای مدیریت بازار سرمایه، مردم را تشویق به سرمایه گذاری می‌کردند که نتیجه آن متضرر شدن مردم بود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این که آن زمان به وزیر اقتصاد و سازمان بورس هشدار دادیم، اما توجه نکردند گفت: ۲۳ آسیب در بورس به وسیله سازمان بازرسی کل کشور شناسایی شده و به وزیر اقتصاد ارائه شده است.

خداییان افزود: اگر به پیشنهاد‌های سازمان بازرسی کل کشور عمل نشود این پیشنهاد‌ها ضمانت اجرایی کیفری دارد.

وی گفت: در پی هشدار‌هایی که به مسئولان سابق بورس دادیم، یکی از مسئولان وزارت اقتصاد محکوم شده، البته محکومیت وی بدوی است.

خداییان افزود: به دلیل خسارتی که به مردم وارد شد، این شخص به حبس و انفصال از خدمات دولتی محکوم شده است.

وی گفت: پرونده تخلف اعضای هیأت مدیره سابق بورس برای بررسی به شورای عالی بورس ارائه کرده ایم و برای آن‌ها پرونده کیفری تشکیل شده که در حال تکمیل برای ارسال به مرجع قضایی است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: در بررسی‌های دقیق‌تر مشخص شد یکصد شخص حقوقی که بیشتر شرکت‌های دولتی یا بانک‌ها بودند در ورود و خروج آن‌ها به بورس سؤال وجود دارد.

خداییان گفت: یکی از شرکت‌ها حدود ۲۵ میلیارد تومان وارد بورس کرده و یک باره آن را خارج کرده است.

وی افزود: افراد حقیقی نیز وجود دارند که میزان سرمایه وارد و خارج شده آن‌ها به بورس جای بحث دارد که آیا پول شویی است یا مسائل دیگر.

خداییان گفت: گزارش تخلف در بورس به قوه قضائیه ارسال می‌شود و باید ریشه این مسائل مشخص شود.

وی افزود: درباره سوء استفاده از اطلاعات محرمانه و تعارض منافع در بازار سرمایه مرحله به مرحله گزارش می‌دهیم.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر