کد خبر: ۶۲۱۰
۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
روسیه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را که از مسکو خواسته بود حمله به اوکراین را متوقف و تمام نیروهایش را از این کشور خارج کند، وتو کرد.

روسیه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را که از مسکو خواسته بود حمله به اوکراین را متوقف و تمام نیروهایش را از این کشور خارج کند، وتو کرد. با این حال کشور‌های غربی این مساله را یک پیروزی برای نشان دادن انزوای بین‌المللی روسیه خواندند.

به گزارش اکوپل نیوز، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر جمعه هفتم اسفندماه در سومین نشست اضطراری این نهاد در هفته جاری جمع شدند تا به قطعنامه‌ای که تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم کرده بود رای دهند، اما این قطعنامه با وتوی روسیه و رای ممتنع چین مواجه شد.

روسیه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد

امارات متحده عربی و هند نیز از رای مثبت درباره متن پیش‌نویس ایالات متحده خودداری کردند، اما ۱۱ عضو باقی‌مانده شورا رای مثبت دادند.

آمریکا و سایر حامیان این قطعنامه می‌دانستند که این این قطعنامه تصویب نخواهد شد، اما استدلال می‌کردند که این قطعنامه انزوای بین‌المللی روسیه را برجسته می‌کند.

شکست این قطعنامه راه را برای حامیان هموار می‌کند تا خواستار رای‌گیری سریع درباره اقدام مشابه در مجمع عمومی سازمان ملل شوند، چرا که در مجمع عمومی با ۱۹۳ عضو هیچ حق وتویی وجود ندارد.

اما هنوز جدول زمانی برای رای‌گیری احتمالی در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام نشده است.

رای ممتنع چین تنها چند هفته پس از آن صورت می‌گیرد که پکن و مسکو شراکت «بدون محدودیت» را اعلام و از یکدیگر درباره بن‌بست در اوکراین و تایوان با وعده همکاری بیشتر علیه غرب حمایت کردند.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، پس از وتوی روسیه گفت: «علیرغم اینکه یک عضو دائمی غیرمسئول شورای امنیت از قدرتش برای حمله به همسایه خود و براندازی سازمان ملل و نظام بین‌المللی ما استفاده می‌کند، ما پشت اوکراین و مردم آن متحد ایستاده‌ایم.»

به گفته دیپلمات‌ها، رای‌گیری در سازمان ملل برای مذاکرات لحظه آخری توسط ایالات متحده و دیگر نماینده‌ها جهت کسب رای ممتنع چین، دو ساعت به تعویق افتاد. روسیه به همراه ایالات متحده، چین، فرانسه و بریتانیا دارای حق وتوی شورای امنیت سازمان ملل است.

باربارا وودوارد، نماینده بریتانیا در سازمان ملل، پس از رای‌گیری به اعضای شورای امنیت گفت: «اشتباه نکنید. روسیه منزوی است. این کشور حامی‌ای برای حمله به اوکراین ندارد.»

پیش نویس قطعنامه شورای امنیت خواستار آن بود که روسیه «فورا استفاده از زور علیه اوکراین را متوقف کند» و «کامل و بدون قید و شرط تمام نیرو‌های نظامی خود را از خاک اوکراین در داخل مرز‌های به رسمیت شناخته‌شده بین‌المللی خارج کند.»

این پیش‌نویس همچنین از روسیه خواسته بود که به رسمیت شناختن دو منطقه جدایی‌طلب در شرق اوکراین را لغو کند.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر