کد خبر: ۶۱۸۵
۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵
برای اوکراین دفاع از هزاران کیلومتر از مرزهایش - از بلاروس در شمال تا کریمه در جنوب - سخت خواهد بود. اگر اوکراین را به شکل یک صفحه ساعت در نظر بگیرید، روس‌ها می‌توانند از ساعت ۱۰ تا ۷ حمله کنند.

اکنون که حمله روسیه آغاز شده است، برای اوکراین دفاع از خود تا چه اندازه سخت خواهد بود؟ با سرمایه‌گذاری قابل توجه ولادیمیر پوتین در نیرو‌های مسلح روسیه و مدرنیزه کردن آن‌ها، اوکراین از حیث عددی و تسلیحاتی یکسره مغلوب روسیه است.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از بی بی سی، دکتر جک واتلینگ، از مؤسسه خدمات متحد سلطنتی، می‌گوید: "فکر می‌کنم اوکراینی‌ها در موقعیت بسیار دشواری قرار دارند. " او به تازگی از اوکراین بازگشته است و می‌گوید که رهبران نظامی این کشور اکنون با "انتخاب‌های بسیار سختی" روبرو هستند.

مقامات غربی تخمین می‌زنند که روسیه ۱۹۰ هزار سرباز در مرز اوکراین دارد که بسیار بیشتر از کل ارتش منظم ۱۲۵۶۰۰ نفری اوکراین است.

نیرو‌های روسی همین حالا هم از چند جهت از مرز عبور کرده‌اند.

برای اوکراین دفاع از هزاران کیلومتر از مرزهایش - از بلاروس در شمال تا کریمه در جنوب - سخت خواهد بود. اگر اوکراین را به شکل یک صفحه ساعت در نظر بگیرید، روس‌ها می‌توانند از ساعت ۱۰ تا ۷ حمله کنند.

بن بَری، از مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (آی‌آی‌اس‌اس) و سرتیپ سابق ارتش بریتانیا می‌گوید این "موقعیت بسیار دشواری برای کسی است که در مقام مدافع باشد".

جک واتلینگ از مؤسسه خدمات متحد سلطنتی (آریواس‌آی) می‌گوید علاوه بر آن، اوکراین از جهت‌های مختلف تهدید می‌شود و نیرو‌های آن‌ها "به شکل کم تعدادی توزیع شده‌اند".

برتری هوایی روسیه

اما تفاوت واقعی بین نیرو‌های روسیه و اوکراین در آسمان است.

آقای واتلینگ می‌گوید اوکراین در مقایسه با ۳۰۰ هواپیمای جنگی روسیه، ۱۰۵ فروند هواپیما در مرز دارد. او پیش بینی می‌کند که روس‌ها "بسیار سریع برتری هوایی را به دست خواهند آورد".

سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته روسیه، مانند موشک‌های اس-۴۰۰ نیز به نیرو‌های این کشور برتری می‌دهد. در مقابل، اوکراین پدافند هوایی قدیمی‌تر و محدودتری دارد.

آقای واتلینگ اسرائیل را مثال می‌زند که می‌تواند از چندین جهت از خود دفاع کند. اما می‌افزاید که اسرائیل تنها به دلیل برتری‌اش در آسمان توانسته است این کار را انجام دهد. این چیزی است که اوکراین اصلاً ندارد.

بن بری می‌گوید مسکو نسخه مخصوص به خود را با توپخانه هوایی، موشکی و راکت‌های دوربرد مشترک ساخته است.

این به روس‌ها اجازه می‌دهد تا از دور به مراکز فرماندهی و کنترل، انبار‌های مهمات، نیروی هوایی و پدافند هوایی اوکراین حمله کنند.

به نظر می‌رسد که این کار همین حالا هم با حملات موشکی کروز به اهدافی در نزدیکی پایتخت، کی‌یف آغاز شده است.

آقای واتلینگ می‌گوید روس‌ها زرادخانه بسیار مهمی از تسلیحات و قابلیت‌های مدرن دارند که اوکراین پاسخی برای آن‌ها ندارد - مانند سامانه‌های کروز اسکندر و موشک‌های بالستیک.

اوکراین به تازگی از ایالات متحده و بریتانیا کمک‌های تسلیحاتی دریافت کرده است، اما این‌ها بیشتر موشک‌های هوا به هوای کوتاه برد و سلاح‌های ضد تانک هستند.

مختصرش این‌که روسیه هم از لحاظ نوع سلاح و هم بردشان بر اوکراین برتری دارد.

آیا اوکراین می‌تواند در برابر روسیه دفاع کند؟

با برتری هوایی و تسلیحات دوربرد روسیه، خطر پیش روی نیرو‌های اوکراینی این است که به زودی زمین‌گیر شوند.

آقای واتلینگ معتقد است می‌شود از توانایی مانور و تغییر موقعیت نیرو‌های اوکراین برای مقابله با پیشروی روسیه از هر جهت دیگر جلوگیری کرد.

بسیاری از بهترین واحد‌های آموزش دیده و مجهز اوکراین در شرق این کشور - نزدیک خط کنترل در لوهانسک و دونتسک - هستند، که از سال ۲۰۱۴ در آن‌جا درگیری وجود داشته است.

مقامات اطلاعاتی غربی به بی‌بی‌سی گفته‌اند جدا این نگرانی وجود دارد که روسیه آن‌ها را محاصره کند.

اما، نیرو‌های مسلح اوکراین نسبت به زمانی که روسیه به کریمه حمله کرد، آموزش دیده‌تر و مجهزتر هستند.

آقای بری می‌گوید واحد‌ها و سربازان از نبرد با جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در شرق کشور، تجربه نبرد سودمندی به دست آورده‌اند.

اما می‌افزاید که آن‌ها بیشتر درگیر جنگ سنگری خطی بوده‌اند و اقتضائات "جنگ مانوری" بسیار دشوارتر خواهد بود.

نیرو‌های روسیه قادر به حرکت سریع با راکت و موشک انداز‌ها و پدافند هوایی سیار هستند. سربازان روسیه نیز پس از تهاجم به کریمه و در سوریه، آب‌دیده شده‌اند.

نبرد در شهر‌ها

اگر جنگ وارد شهر‌های اوکراین شود، نیرو‌های اوکراین ممکن است فرصتی به دست بیاورند.

یک مدافع آماده می‌تواند نبرد شهری را برای هر مهاجمی دشوار و خونین کند - چنانکه در استالینگراد در جنگ جهانی دوم و اخیراً در موصل در عراق دیده شده است.

بن بری معتقد است که نیرو‌های روسی در ابتدا ممکن است سعی کنند شهر‌ها را دور بزنند. اما معتقد است که بسیار بعید است که روس‌ها بتوانند از جنگ شهری، حداقل در کی‌یف با توجه به اهمیت سیاسی آن، اجتناب کنند.

جک واتلینگ می‌گوید اگر اوکراین بتواند به درستی از شهر‌های خود دفاع کند، ممکن است بتوانند برای مدت طولانی مقاومت کنند.

سلاح‌های سبک ضد تانک تهیه شده توسط بریتانیا (که همچنین به نام NLAW شناخته می‌شود) ممکن است در نبرد از فاصله نزدیک، که در آن نیرو‌های اوکراینی می‌توانند با استفاده از پوشش ساختمان‌ها حرکت کنند، به کار بیایند. تعداد نامشخصی از غیرنظامیان نیز ممکن است بتوانند اسلحه به دست بگیرند.

روسیه نمی‌تواند برای کنترل شهر‌ها فقط به حملات هوایی و توپخانه تکیه کند.

اما آقای واتلینگ می‌گوید که روسیه در حال حاضر عوامل و کارگزارانی در صحنه دارد. او می‌گوید "تحرکات براندازانه و اقدامات نامتعارفی در کی‌یف برای بی‌ثبات کردن دولت انجام خواهد شد".

او می‌افزاید، روسیه همچنین تلاش خواهد کرد تا شهر‌ها را محاصره کند و از توپخانه‌های دوربرد برای هدف قرار دادن گروه‌های کوچک مقاومت استفاده کند و سپس خواهد کوشید ازعوامل و نیرو‌های ویژه برای "کشتن رهبران جامعه مدنی" استفاده کند.

اوکراین اکنون برای بقای خود می‌جنگد.

این کشور در هشت سال گذشته درگیر جنگ با نیرو‌های تحت حمایت روسیه در شرق بوده است، اما اکنون موجودیت کل کشور زیر سایه تهدید است.

آقای واتلینگ که به تازگی از سفری به اوکراین بازگشته است، می‌گوید که "عزم کشور برای جان به در بردن از این وضعیت استوار است، اما به این نکته نیز اذعان دارند که حریفی قدرتمند دارند و نبرد بسیار خونین خواهد بود".

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر