کد خبر: ۶۱۷۴
۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
قیمت نفت برای اولین بار در هفت سال و نیم گذشته از مرز ۱۰۰ دلار گذشت. / قیمت طلا به بالاترین نرخ خود از اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی رسیده است.

حمله نظامی روسیه به اوکراین بازار‌های بورس اروپا، آسیا و آمریکا را دچار شوک کرد. تقاضا برای گاز، نفت و طلا در حال افزایش است. بازار بورس روسیه هم سقوط کرد. بانک‌ها و شرکت‌های روسی نیمی از ارزش خود را در بازار بورس از دست دادند.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از دویچه وله، توماس آلتمن، مدیرموسسه سرمایه‌گذاری پورتفولیو، QC Partners می‌گوید "بدترین پیش‌بینی‌ها حقیقت پیدا کرد و در اروپا جنگ آغاز شد".

بازار‌های بورس در سراسر اروپا صبح روز پنجشنبه ۵ اسفند (۲۴ فوریه) با ضرر زیاد کار خود را آغاز کردند. شاخص بورس آلمانی دکس DAX بیش ازچهار درصد کاهش پیدا کرد. شاخص منطقه یورو EuroStoxx بیش از چهار درصد سقوط کرد.

افزایش شدید قیمت نفت و طلا/ ریزش قیمت ارز‌های دیجیتال

بازار‌های دیگر از جمله داوجونز و اس اند پی هم سرنوشت مشابهی داشتند. در آسیا هم بازار‌های سهام ژاپن و چین حدود دو درصد افت پیدا کردند.

شاخص "هانگ سنگ" در هنگ کنگ حتی بیش از سه و نیم درصد سقوط کرد. در استرالیا شاخص سهام S&P/ASX ۲۰۰ کم‌تر از سه درصد کاهش یافت.

افزایش بهای نفت

قیمت نفت برای اولین بار در هفت سال و نیم گذشته از مرز ۱۰۰ دلار گذشت.

نفت برنت دریای شمال تقریباً شش درصد افزایش یافت و به ۱۰۲ دلار در هر بشکه (۱۵۹ لیتر) رسید.

هووی لی کارشناس اقتصادی "اوسی‌بی‌سی بانک"، شرکت خدمات مالی و بانکداری سنگاپور هشدار می‌دهد: «در صورت اعمال تحریم‌های جدید، نفت روسیه یک شبه از بازار جهانی محو خواهد شد و اوپک نمی‌تواند به اندازه کافی برای پر کردن این خلاء نفت تولید کند.»

افزایش ارزش طلا

با شعله‌ور شدن آتش درگیری در شرق اروپا سرمایه‌گذاران به سمت طلا گریختند که اکنون به بالاترین نرخ خود از اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی رسیده است.

ارزش طلا بیش از دو درصد افزایش پیدا کرد و اعتماد به این فلز گرانبها دوباره سرمایه‌ها را به سمت خود جذب کرد.

کاهش بهای ارزش ارز‌های دیجیتال

ارز‌های دیجیتال مانند بیت کوین نیز در روز پنجشنبه ۵ اسفند کاهش قیمت قابل توجهی را ثبت کردند.

قیمت بیت‌ کوین، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازارحدود هشت درصد کاهش یافت و به زیر ۳۵ هزار دلار رسید. اتر، دومین ارز بزرگ دیجیتالی نیز از نظر ارزش بازار با ۱۲ درصد کاهش به دو هزار و ۳۰۰ دلار رسید.

آلومینیوم گران می‌شود

قیمت آلومینیوم نیز بعد از حمله روسیه به اوکراین به بالاترین حد خود رسید. روسیه یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان آلومینیوم در جهان است.

در بازار بورس لندن، هر تن آلومینیوم صبح روز پنجشنبه ۲۴ فوریه حدود سه درصد افزایش به سه هزار ۳۸۸ دلار رسید. افزایش شدید قیمت آلومینیوم می‌تواند باعث رشد تورم شود، زیرا آلومینیوم در بسیاری از محصولات مورئ استفاده قرار می‌گیرد.

بازار سهام روسیه سقوط کرد

پس از حمله روسیه به اوکراین، سرمایه‌گذاران به خروج از بازار سهام روسیه ادامه دادند.

معاملات ابتدا صبح پنجشنبه در بورس مسکو متوقف شد و سپس با تاخیر کار خود را آغاز کرد. شاخص RTS (شاخص بازار بورس مسکو) تقریباً تا نصف سقوط کرد و به ۶۱۲ واحد رسید.

شاخص بورس مسکو در سال ۱۹۹۵ راه‌اندازی شد و هم‌اکنون از ۵۰ شرکت تشکیل می‌شود. طی شش روز گذشته زیان بورس مسکو به ۶۰ درصد رسیده است.

روز چهارشنبه ۴ اسفند یک روز پیش از دستور حمله پوتین به اوکراین سهام "گازپروم" غول انرژی روسیه یک چهارم ارزش خود را از دست داد.

قیمت سهام "زبربانک"، بزرگ‌ترین بانک روسیه ۲۸ درصد کاهش یافت.

تدابیر بانک مرکزی روسیه برای مقابله با بحران

روبل روسیه نیز پس از دستور حمله پوتین به اوکراین حدود ۹ درصد ازرش خود را در برابر دلار از دست داد. بانک مرکزی گفته است برای مهار بحران و تثبیت نرخ روبل مداخله خواهد کرد.

بانک مرکزی روسیه هم‌زمان با سقوط بازار سهام این کشور و افت بهای روبل روز پنجشنبه ۵ اسفند اعلام کرد برای تامین نقدینگی اضافی به میزان یک تریلیون روبل (حدود ۱۱ میلیارد یورو) وارد بازار خواهد کرد.

بانک مرکزی روسیه همچنین اطمینان داده است که ثبات مالی کشور و تجارت موسسات مالی را با تمام ابزار‌های لازم حفظ خواهد کرد و برای هر سناریویی آمادگی لازم را دارد.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر