- عباس عراقچی: خوش بینی ممکن است موجه باشد، اما فقط با احتیاط زیاد
- اعلام جرم علیه دو مدیر رسانه به دلیل اظهارات سخیف درباره مذاکرات هستهای
- بیشترین درخواست پناهندگی مربوط به کدام کشور اروپایی است؟
- شلیک ۹ گلگوله به یک نوجوان اوتیسمی توسط پلیس آیداهو
- شاغلان کدام کشور اروپایی درآمد کمتری دارند؟
- کوچکترین ضربان ساز قلب جهان ساخته شد
- عباس عراقچی: عجله ای برای ارتباط با دولت سوریه نداریم
- حضور در لیست سیاه FATF عامل افشای اطلاعات کشور است
- علی شمخانی: ایران برای توافق متوازن آمده، نه تسلیم
- مرگ تلخ ۲ قاضی کهگیلویه و بویراحمدی در یک تصادف
- احمد خاتمی: امکان مذاکره بر سر غنی سازی، فعالیتهای موشکی و حضور منطقهای ایران وجود ندارد
- چین سفارش هواپیماهای بوئینگ را متوقف کرد
- بانک سپه هک نشده بلکه داده ها سرقت شده است
- فرمانده نیروی زمینی ارتش: دشمن شرارتی در سر داشته باشد ارتش سر را از بدن او جدا می کند
- حسین مرعشی: مطمئن باشید ایران لیبی نمیشود/ ایران رهبری هوشمندی دارد
- محمد اسلامی: آژانس بین المللی انرژی اتمی بی طرف باشد
وزارت صنعت: با واردات خودرو مخالفتی نداریم/ قیمت کارخانهای خودروهای ایرانی بین ۵ تا ۶ هزار دلار است
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از زمان آخرین تعدیل قیمت خودرو برای دو خودروساز بزرگ کشور تاکنون، قیمت اکثر خودروهای تولیدی بین ۲ تا ۱۴ میلیون تومان کاهش یافته است.
به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایرنا، «سهیل معمارباشی» درخصوص برنامههای وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور تنظیم بازار خودرو و کاهش قیمتها، افزود: وزارت صمت با دو خودروساز بزرگ کشور توافق کرد و آنها نیز تعهد دادند از زمان آخرین تعدیل قیمتها (که ۱۸ آذر ماه امسال اتفاق افتاد) تا انتهای سال بتوانیم قیمتها را کاهش دهیم.
وی بیان داشت: بررسیهای این وزارتخانه و پایش مستمر قیمتها حاکی است در اکثر خودروها از حدود ۲ تا سه میلیون تومان تا حتی ۱۴ میلیون تومان (در خودروی پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک) تاکنون تعدیل قیمت اتفاق افتاده است.
معمارباشی ادامه داد: برخی نوسانات در بازار از جمله اتفاقاتی همچون کمبود و کاهش «چیپست» و عدم تامین آنها منجر به عرضه کمتر خودروها شده است، همچنین نوسان در سایر بازارها و عدم اطمینان مردم از وضعیت سیاسی و به نتیجه رسیدن یا نرسیدن برجام انتظاراتی را شکل داده که در بازار خودرو تاثیرگذار شده است.
وی خاطرنشان کرد: طی روزهای آینده تا پایان سال خودروسازان برنامههای فروش فوری و پیشفروش خود را به صورت منظم اجرایی خواهند کرد و سعی دارند در مدت زمان باقی مانده از سال عرضه خوبی به بازار داشته باشند.
واردات خودرو و تاثیر آن در بازار
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین در خصوص انجام واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو یا عدم انجام آن، بیان داشت: وزارت صمت متولی این موضوع نیست و همانطور که پیشتر نیز بارها و بارها اعلام کردیم با واردات خودرو مخالفتی نداریم.
وی گفت: معتقدیم واردات خودرو به صورت مدیریت شده میتواند روی بازار خودروهای همرده و همچنین کیفیت خودروهای داخلی تاثیر گذار باشد.
معمارباشی یادآور شد: قیمت کارخانهای خودروهای ایرانی بین پنج تا ۶ هزار دلار است و در برخی موارد خاص مانند دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک حتی تا هشتهزار دلار نیز میشود، اما در این کلاس قیمتی اکنون در جهان خودروهایی که استانداردهای ۸۵گانه ما را پاس کنند تقریباً وجود ندارد.
وی اظهار داشت: موضوع استاندارد متفاوت از موضوع کیفیت خودرو است، در زمینه کیفیت خودرو با مشکلاتی مواجه هستیم و در این زمینه برنامههای نیز به دو خودروساز بزرگ کشور ابلاغ شده است، اما الزاماتی نظیر استاندارد وجود دو ایربگ، چراغ روشنایی روز، ترمز ABS و مجهز به سیستم EBD و ... هزینههای تولید را افزایش میدهد.
معمارباشی اضافه کرد: بر این اساس خودروهایی که استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کنند در بازه قیمتی محصولات داخلی ما وجود ندارد و مطمئن باشید اگر قرار است وارداتی نیز انجام شود در بازه بالای ۱۳ تا ۱۴ هزار دلار خواهد بود.
وی تصریح کرد: بر این اساس حتی اگر واردات انجام شود منجر به تنظیم بازار خودروهای داخلی ما نخواهد شد، اما بهطور قطع در بازار خودروهای خارجی تاثیرگذار میشود.
این مسوول یادآور شد: تنظیم بازار خودرو ابزارهای دیگری نیز دارد که از آن جمله افزایش عرضه خودرو، گرفتن انتظارات تورمی از بازار و بازگرداندن آن از یک کالای سرمایهای به کالای مصرفی قابل ذکر است.