کد خبر: ۶۳۶۴
۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
واردات باید در فضای رقابتی شکل گیرد تنها باید نسبت به واردات کالا‌هایی که در داخل امکان تولید دارند، تعصب داشته باشیم.

مدیرعامل اسبق سایپا با بیان اینکه ممنوعیت واردات خودرو از زمان دولت قبل باعث اوج گیری قیمت‌ها و ایجاد رانت و مافیا شده است، گفت: واردات باید در فضای رقابتی انجام شده و شامل خودرو‌های ارزان نیز شود.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایرنا، «سعید مدنی» با اشاره به دستور رئیس‌ جمهور برای رفع موانع واردات خودرو با بیان اینکه باید واردات و صادرات خودرو در دستور کار قرار گیرد، اضافه کرد: ترکیه اکنون ۷۰۰ هزار خودرو صادر و ۳۰۰ هزار خودرو وارد می‌کند که این صادرات و واردات به رقابت و تعدیل بازار کمک خواهد کرد.

وی به واردات خودرو در دولت‌های قبل گفت: از زمان «مهدی غضنفری» وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت احمدی نژاد واردات خودرو آزاد شد، اما در دولت دوازدهم مانع واردات شدند.

جلوگیری از واردات خودرو باعث ایجاد مافیا و رانت شده است

مدنی افزود: وزرای دولت یازدهم به جای اینکه مساله را حل کنند، واردات خودرو را ممنوع کردند که باعث اوج گیری قیمت‌ها و ثبت قیمت‌های چند میلیارد تومانی شد.

مدیرعامل اسبق سایپا یادآور شد: افزایش شدید قیمت خودرو‌های خارجی حتی بر روی قیمت خودرو‌های داخلی تاثیر گذاشت به گونه‌ای که قیمت بین کارخانه و بازار افزایش پیدا کرد.

وی درباره طرح‌های محدود واردات خودرو مانند طرح واردات ۵۰ تا ۶۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۱، گفت: این اقدام، مسلما بازار داخل را تنظیم خواهد کرد.

کارشناس صنعت خودرو افزود: به طور مرتب، خودرو‌های لوکس به کشور می‌آید که نمی‌دانیم از کجاست؟ نمایشگاه‌های خودرو‌های لوکس و چند میلیارد تومانی در حال گسترش هستند.

وی تصریح کرد: جلوگیری از واردات باعث رانت‌های وحشتناک شده است خودرویی که با یک میلیارد تومان وارد می‌شود چهار میلیارد تومان به فروش می‌رسد.

مدیرعامل اسبق سایپا گفت: واردات باید در فضای رقابتی ایجاد شده و شامل خودرو‌های کلاس پایین و ارزان نیز شود.

وی تصریح کرد: واردات باید در فضای رقابتی شکل گیرد تنها باید نسبت به واردات کالا‌هایی که در داخل امکان تولید دارند، تعصب داشته باشیم.

مدیرعامل اسبق سایپا طرح‌های مربوط به واردات خودرو را راهکار تنظیم‌کننده بازار عنوان کرد و گفت: این اقدام بازار را تنظیم و باعث ایجاد رقابت می‌شود ضمن اینکه نباید نسبت به خودرو‌های داخلی هم حساسیت نشان داد.

کارشناس صنعت خودرو افزود: اگر خودروی چهار هزار دلاری با همین کیفیت امکان واردات داشته باشد باید آن را وارد کرد، زیرا قیمت تمام شده خودرو‌های داخلی بیشتر است.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر