کد خبر: ۶۵۶۰
۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۴
علائم روی لاشه پهپاد از جمله حروف سیریلیک و یک ستاره پنج پر است. کارشناسان محلی گفتند که این نشان میدهد که این پهپاد احتمالا یک هواپیمای شناسایی توپولوف تو ۱۴۱ و متعلق به دوران شوروی بوده است.

ساکنان شهر زاگرب، پایتخت کرواسی دیشب با صدای سقوط یک پهپاد نظامی در این شهر از خواب پریدند.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از بی بی سی، کمی بعد از ساعت ۱۱ شب به وقت محلی، انفجاری در منطقه جارون در جنوب غربی شهر زاگرب اتفاق افتاد. ساکنان محله گودال بزرگی روی زمین و قطعاتی از لاشه یک پهپاد را در نزدیکی یک خوابگاه دانشجویان پیدا کردند.

تومیسلاو توماسویچ، شهردار زاگرب گفت: "تعجب‌آور است که کسی آسیب ندیده است. "

رئیس جمهور کرواسی گفت که هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه کشورش هدف قرار گرفته باشد، وجود ندارد.

پهپاد اسرارآمیز جنگ اوکراین در «کرواسی» سقوط کرد

شاهدان می‌گویند که تنها فردی که آسیب دیده، مرد دوچرخه سواری بوده که در اثر برخورد پهپاد با زمین از دوچرخه افتاده است.

علائم روی لاشه پهپاد از جمله حروف سیریلیک و یک ستاره پنج پر است. کارشناسان محلی گفتند که این نشان میدهد که این پهپاد احتمالا یک هواپیمای شناسایی توپولوف تو ۱۴۱ و متعلق به دوران شوروی بوده است.

با وجود قدیمی بودن این نوع پهپاد، اما ارتش اوکراین در جریان درگیری‌های سال ۲۰۱۴ و جنگ اخیر از آن استفاده می‌کند.

رسانه‌های کرواسی درباره مبداءاین پهپاد گمانه‌زنی‌های مختلفی کردند. سفارت اوکراین در زاگرب از اظهارنظر خودداری کرد، اما وب سایت جوتارنجی متعلق به یک روزنامه چاپ کرواسی به نقل از یکی از مشاوران وزارت دفاع اوکراین، هر گونه مسئولیت این کشور در قبال این پهپاد را رد کرد. شهردار زاگرب می‌گوید که این حادثه در شهر زاگرب که حدود ۵۷۰ کیلومتر با مرز اوکراین فاصله دارد، بی‌سابقه بوده است.

دولت کرواسی تایید کرد که این پهپاد پیش از سقوط در زاگرب از فراز مجارستان که هم مرز با اوکراین و کرواسی است، عبور کرده است.

زوران میلانوویچ، رئیس جمهور کرواسی گفت که این یک حادثه جدی است و افزود که باید بررسی کنند که چطور ممکن است یک هواپیما به این اندازه در مسیر اوکراین تا زاگرب ساقط نشده باشد.

او از این مساله نگران است که باوجود آن که این پهپاد مسافت زیادی را در آسمان مجارستان، یک کشور عضو ناتو، طی کرده است، اما کرواسی هیچ هشداری درباره ورود یک پهپاد دریافت نکرده است.

نگرانی او این است که چطور یک هواپیمای ساده توانسته بدون شناسایی عبور کند.

وب سایت خبری "ایندکس کرواسی"، این فرضیه را مطرح کرده که احتمالا این پهپاد برای پرواز به روستایی در اوکراین به نام یارون تنظیم شده بود، اما به منطقه‌ای با اسم مشابه در زاگرب آمده است.

مقامات کرواسی نگرانند که در صورت وقوع بدترین اتفاق ممکن و گسترش درگیری، آمادگی مقابله نداشته باشند.

انتقاد‌هایی از اینکه هیچ صدای آژیر خطری در زاگرب به صدا در نیامده و اینکه بسیاری از پناهگاه‌های این کشور از بین رفته است، مطرح شده است. بسیاری از مردم این کشور هنوز خاطرات سختی از دوران جنگ‌های دهه ۱۹۹۰ در خاک خود دارند.

حادثه سقوط این پهپاد برای بسیاری یادآوری ناخوش‌آیندی از دوران جنگ‌های بالکان است و قطعا ضربه‌ای به آسودگی خاطر مقامات کرواسی بود.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر