کد خبر: ۶۶۱۸
۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳
وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت خواهان نظارت بیشتر بر شرکت‌هایی است که ادعا می‌کنند ارز‌های دیجیتال با پشتوانه دلار آمریکا ارائه می‌دهند.

در حالی که نگرانی‌ها از تبدیل شدن صنعت به سرعت در حال رشد دارایی‌های دیجیتال به گریزگاهی برای تبهکاران و اثرات مخرب آن بر به ثبات اقتصادی بالا گرفته، دولت آمریکا در صدد اجرای قوانین جدیدی برای کنترل رمز‌ارزهاست.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از بی بی سی، کاخ سفید گفته هدف از این کار حمایت از مصرف‌کنندگان و در عین حال حفظ پیشتازی آمریکا در حوزه فناوری در دنیاست است.

فرمان اجرایی جدید جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا در رابطه با داریی‌های دیجیتال در حالی صادر شده که سرمایه‌گذاری در رمر‌ارز‌ها از جمله بیت‌کوین طی پنج سال گذشته افزایشی به شدت چشمگیر داشته و از حدود ۱۴ میلیارد به بیش از ۳ تریلیون دلار رسیده است.

فرمان اجرایی رئیس جمهور آمریکا در رابطه با رمز‌ارزها؛ احتمال وضع قوانین سختگیرانه

در این میان عده‌ای از این بابت نگرانند که آمریکا در این زمینه همگام با دنیا عمل نکرده باشد.

بیش از ۱۰۰ کشور جهان از جمله چین در حال بررسی و آزمایش امکان استفاده از ارز‌های دیجیتال در تراکنش‌های داخلی و فرا‌مرزی توسط بانک مرکزی هستند. مساله‌ای که به گفته مقامات کاخ سفید "مرکزیت دلار آمریکا در نظام اقتصادی دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. "

با این که بخش‌های مختلف دولت آمریکا از جمله بانک مرکزی این مساله را مورد بررسی قرار داده‌اند، اما اقدامات چندانی در این رابطه صورت نگرفته است.

اما بایدن در فرمان اجرایی که امضا کرد از مقامات خواسته ظرف ۱۸۰ روز آینده طرح‌های پیشنهادی خود در این رابطه را ارائه دهند.

فرمان اجرایی رئیس جمهور آمریکا در رابطه با رمز‌ارزها؛ احتمال وضع قوانین سختگیرانه

مقامات دولتی آمریکا در نشست خود با خبرنگاران گفتند: "با این روش می‌توانیم فورا خود را سازماندهی کنیم و به دیدگاهی منسجم و هماهنگ در رابطه با دارایی‌های دیجیتال برسیم. "

مسئولان آمریکایی علاوه بر این اعلام کردند در کنار دیگر تغییرات، به دنبال افزایش حمایت‌ها و اعمال مقررات سختگیرانه‌تر در زمینه مبارزه با پول‌شویی هستند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین گفت خواهان نظارت بیشتر بر شرکت‌هایی است که ادعا می‌کنند ارز‌های دیجیتال با پشتوانه دلار آمریکا ارائه می‌دهند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌هند که ۱۶ درصد از بزرگسالان آمریکایی در بازار رمز‌ارز‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و بخش قابل توجهی از آن‌ها اعضای جوامع اقلیت هستند که از گذشته دسترسی کمتری به بانک‌ها داشته‌اند.

از سوی دیگر جنگ اوکراین هم به این موضوع فوریت بیشتری داده، چرا که سیاستمداران نگرانند روسیه از رمز‌ارز‌ها برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی علیه خود، استفاده کند.

بسیاری از دست‌اندکاران این صنعت خواهان شفاف‌سازی دولت در رابطه با قوانین و مقرراتی که ممکن است در راه باشند شده‌اند و امیدوارند بتوانند بر آن‌ها تاثیر بگذارند.

جرمی آلیر، مدیر اجرایی شرکت سرکل (Circle) - یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه خرید و فروش ارز‌های دیجیتال با پشتوانه دلار- در توییتر خود از این فرمان اجرایی به عنوان نقطه عطفی در سیاست آمریکا و "فرصتی برای تعامل" یاد کرد: "در‌های تعامل با قانون‌گذاران کاملا باز است، این مساله حالا به گفت‌و‌گویی ملی در آمریکا تبدیل شده است. "

برخی تحلیل‌گران می‌گویند خطر اعمال محدودیت‌ها بر صنعت دارایی‌های دیجیتال طی هفته‌های اخیر روی قیمت‌ها در بازار رمز‌ارز‌ها اثر داشته است. به دنبال صدور فرمان اجرایی بایدن ارزش بیت‌کوین بیش از ۸ درصد افزایش یافت و بهای سایر پول‌های دیجیتال هم تا حدی بالا رفت.

بیل بارهیدت، بنیانگذار شرکت خرید و فروش ارز دیجیتال به نام آربا گلوبال در توییتر خود با اشاره به افزایش ارزش بین‌کوین، فرمان اجرایی بایدن را طرحی کاملا "بی‌ارزش" و "دهن‌پر‌کن" توصیف کرد.

جینا پیترز، مدرس دانشگاه شیکاگو که در زمینه ارز دیجیتال مطالعه می‌کند می‌گوید فرمان اجرایی بایدن تا حدی در رابطه با این که کدام بخش از دولت بر چه حوزه‌ای نظارت دارد، شفاف‌سازی می‌کند.

به گفته خانم پیترز، این فرمان همچنین مشخص می‌کند که در آینده چه فعالیت‌هایی غیرقانونی تلقی خواهند شد و خطر اعمال محدودیت‌ها در آینده بسته به نوع فعالیت در زمینه رمز‌ارزها، متفاوت خواهد بود.

او همچنین گفت: "اجرای این فرمان احتمالا به تدریج زیرساخت‌ها را آماده خواهد کرد تا مردم دیگر به ارز دیجیتال به عنوان یک حباب ژلاتینی نگاه نکنند و آن را مثل بخش‌های مختلف بازار که سطوح متفاوتی از قوانین و مقررات در آن‌ها پیاده می‌شود، در نظر بگیرند. "

به گفته او در حالی که برخی کشور‌ها در وضع قوانین و اعمال نظارت سریع‌تر عمل کرده‌اند، رویکرد آهسته‌تر و همراه با تردید آمریکا به این صنعت اجازه رشد داده است.

خانم پیترز می‌گوید: " این صنعت همچنان به سرعت در حال رشد است …، اما به نظر من ما حالا می‌توانیم شکل و فرم آن را با وضوحی ببینیم که شاید چهار سال قبل امکانش برایمان وجود نداشت. "

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر