کد خبر: ۷۴۷۴
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
رئیس کل سازمان توسعه تجارت:
بازار اوراسیا بازار بسیار بزرگی است که حداقل ۴۰۰ میلیارد دلار واردات پنج کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس است که از این میزان، سهم ایران سهم بسیار پایین در حدود یک و سه دهم میلیارد دلار در سال گذشته بود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بازار اوراسیا بازاری بسیار بزرگ است با این حال سهم ایران در سال گذشته حدود یک و سه دهم میلیارد دلار بود.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از صدا و سیما، علیرضا پیمان پاک گفت: بازار اوراسیا بازار بسیار بزرگی است که حداقل ۴۰۰ میلیارد دلار واردات پنج کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس است که از این میزان، سهم ایران سهم بسیار پایین در حدود یک و سه دهم میلیارد دلار در سال گذشته بود.

علیرضا پیمان پاک افزود: ما برای تامین نیاز‌های این پنج کشور از قبیل مواد غذایی، میوه و تره بار، محصولات پتروشیمی، مصالح ساختمانی و محصولات دیگر مزیت نسبی داریم.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از نظر جغرافیایی هم مزیت نسبی خوبی داریم موضوع کریدور شمال ـ جنوب از سال‌ها و قرن‌ها پیش مطرح بود و یک مسیر بسیار خوب به عنوان کریدور شمال به جنوب است که در سال‌های اخیر توجه چندانی به آن نشد.

سهم ایران از بازار اوراسیا در سال ۱۴۰۰ یک و سه دهم میلیارد دلار بود

وی خاطر نشان کرد: اگر ما این کریدور را در تأمین کالا راه اندازی کنیم نه تنها برای ایران بلکه هند، کشور‌های حاشیه خلیج فارس، کشور‌های شرق آفریقا، جنوب شرق آسیا نسبت به مسیری که در حال حاضر از کانال سوئز و دریای سرخ و دریای سیاه می‌رود تا ۳۰ درصد زمان و هزینه کمتری دارد و یک مزیت نسبی محسوب می‌شود.

علیرضا پیمان پاک گفت:در کنار این موضوع، بحرانی که طی چند ماه اخیر به وجود آمد یک فرصت ویژه‌ای را پیش روی ایران گذاشت بعنوان نمونه اگر ۲۴۰ میلیارد دلار واردات روسیه باشد ۸۰ میلیارد دلار واردات این کشور از کشور‌های اروپایی و کشور‌هایی است که از بازار روسیه خارج شده اند.

وی ادامه داد: کریدور‌ها و ارتباطاتی که کشور‌هایی مثل قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان با کشور‌های غربی داشتند این فضا از آن‌ها گرفته شد و مانع در این بازار‌ها از نظر ژئوپولتیکی، انتقال کالا، تأمین کالا با کشور‌های غربی و عملاً یک فضای بسیار خوبی برای ما به وجود آمد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: اگر بخواهیم این یک و دو دهم میلیارد دلار را دو برابر کنیم خیلی دور از دسترس نیست البته در سال ۹۴ و ۹۳، اختلافی بین روسیه و ترکیه اتفاق افتاد و بازار از محصولات ترک خالی شد، اما ما نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم.

وی افزود: خالی شدن بازار خود به خود برای ایران مزیت نیست و برای ورود به این بازار باید به زیرساخت‌ها توجه کنیم همچنین باید عزم جدی در دولت، حاکمیت و حوزه تولید یعنی بخش خصوصی و بخش‌های نیمه دولتی داشته باشیم البته در کنار این موضوع الزامات متعددی نیاز است.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر