کد خبر: ۷۶۰۴
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش:
دو دسته نیروی اداری داریم؛ گروه نخست معلم بوده اند که ۳۵ هزار نفر هستند و مشمول رتبه بندی می‌شوند، اما آن‌ها که به عنوان نیروی اداری استخدام شده اند مشمول قانون نیستند.

توزیع شیر و تغذیه رایگان به دانش‌آموزان مناطق محروم از اول مهر در تمام استان‌ها اجرا خواهد شد.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از پانا، صادق ستاری فرد در نشست خبری امروز ۱۰ اردیبهشت که به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای صدر اسلام، شهدای مدافع حرم و ۴۰ هزار معلم و دانش آموز شهید اظهار کرد: شهید مطهری اسوه و الگوی تمام معلمان است. معلمی انسان ساز است این کلام امام خمینی (ره) است.

وی افزود: معلم یک شان روحانیت و معنویت دارد و انسان ساز است قرآن نیز انسان ساز است نقش معلم در جامعه همان نقش قرآن و انبیا در جامعه است.

نومعلمان هم شامل رتبه بندی می‌شوند

ستاری فرد ادامه داد: اولین معلم بشریت خداوند قادر و متعال بود. بعد از آن نیز پیامبر (ص) معلم بود. در مرتبه سوم پدران و مادران نقش و جایگاه معلمی را دارند در مرتبه بعد نیز هر فردی که به کودکی و نوجوانی علومی را منتقل می‌کند به عنوان معلم تعریف می‌شود لذا شان و منزلت معلمی هم نوا با نقش پدر و مادر، نقش انبیا و نقش قرآنی است.

پیشرفت هر کشور به نظام تعلیم و تربیت و نظام معلمی هر کشوری برمی گردد

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: پیشرفت هر کشور به نظام تعلیم و تربیت و نظام معلمی هر کشوری برمی گردد. در جوامع پیشرفته مدرسه نقش محوری و بسترساز پیشران در تمام عرصه‌ها را دارد. در سند تحول بنیادین نیز مدرسه به عنوان مکان پیشرفت محله و کانون تربیت محله است.

وی با بیان اینکه معلم نقش محوری در این وادی دارد و محور تمام پیشرفت هاست افزود: اگر سال، سال دانش بنیان است معلم بسترساز و پیشران جامعه دانش بنیان است معلم پایه ریز تمدن نوین اسلامی است.

نقش معلم در تربیت جامعه اسلامی و جامعه دانش بنیان/بیش از ۹۴ درصد دانش‌ آموزان در کلاس‌های درس حاضر هستند‌

ستاری فرد اظهار کرد: نقش معلم در تربیت جامعه اسلامی و جامعه دانش بنیان همچنین ایجاد یک زندگی مناسب برای آحاد ملت و نسل آینده نقش بی بدیلی است و الگو‌هایی که در این عرصه برای معلمان تعریف می‌شوند الگو‌هایی مانند شهیدان رجایی، باهنر و مطهری جلوه‌هایی از عرصه معلمی هستند.

معاون وزیر بیان کرد: معلمان در دوران کرونا بسیار خوب عمل کردند، بسترسازی که در دولت جدید برای بازگشایی مدارس انجام شد، بسیار حائز اهمیت است. امروزه بیش از ۹۴ درصد دانش آموزان در کلاس‌های درس حاضر هستند.

دیدار فرهنگیان با مقام معظم رهبری و رئیس جمهور

سخنگوی آموزش و پرورش بیان کرد: در هفته پیش رو که هفته بزرگداشت مقام معلم و مزین به نام شهید مطهری است فرهنگیان در روز ۲۱ اردیبهشت به دیدار مقام معظم رهبری و در روز ۲۰ اردیبهشت به دیدار رئیس جمهور می‌روند.

وی اضافه کرد: دیدار حضوری وزیر آموزش و پرورش با معلمان و برگزاری یک نشست زنده مجازی از طریق شبکه شاد برای ایجاد گفت و گوی صمیمی وزیر با معلمان در روز ۱۷ اردیبهشت برگزار خواهد شد.

وی در ادامه گفت: حضور مدیران کل استان‌ها در سخنرانی پیش از نماز جمعه و تقدیر از معلمان، حضور معاونان وزارتخانه در استان ها، دیدار با خانواده شهدای معلم و دانش آموز و گفت و گوی وزیر با چهره‌های ماندگار نظام تعلیم و تربیت و تجلیل از معلمانی که به عنوان جلوه‌های ویژه معلمی هستند، از برنامه‌های هفته معلم است.

روزشمار هفته معلم

ستاری فرد با تشریح روزشمار هفته معلم ادامه داد: روزشمار هفته بزرگداشت مقام معلم شامل روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ «معلم و اندیشه مطهر»، روز سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ «معلم؛ پایه‌گذار تمدن نوین اسلامی»، روز چهار‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ «معلم پیشکسوت، سرمایه نظام تعلیم و تربیت»، روز پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ «معلم؛ پرچمدار فرهنگ ایثار و شهادت»، روز جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ «معلم؛ وحدت‌آفرین هویت‌بخش»، روز شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ «معلم؛ محور تحول و تربیت تمام ساحتی» و روز یک‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ «معلم؛ پیش‌ران جامعه دانش‌بنیان» است.

وی همچنین خبر داد ۳ هزار و ۹۵ معلم در سطح منطقه، ۳۹۹ معلم در سطح استان و ۱۷ معلم کشوری امسال تقدیر خواهند شد.

برگزاری پویش «معلم خوب من»، در هفته معلم

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: پویش «معلم خوب من»، در این هفته دنبال می‌شود و فعالیت معلمانی که در طول تحصیل برای تمام افراد موثر بودند، در قالب فعالیت‌های مجازی بازنشر خواهد شد تا بتوانیم فرهنگ تقدیر از مقام معلمی را در نظام اجتماعی نهادینه کنیم.

ستاری فرد در ادامه با بیان اینکه مطالباتی که اخیرا از سوی معلمان شنیده شد به حق است گفت: یکی از مطالبات معلمان بحث استخدام بود که بخش زیادی از این امر انجام شد و بخشی هم در حال انجام است.

وی به طرح رتبه بندی معلمان اشاره کرد و با اشاره به اینکه در اسفند سال ۹۹ لایحه‌ای برای مجلس ارسال شد که مشخص کرد رتبه‌بندی باید سهمیه بندی شود افزود: در این لایحه ۱۰ درصد معلمان باید به رتبه ۴ می‌رسیدند، این لایحه نیاز به کار کارشناسی مفصلی داشت چراکه لایحه پیش بینی کرده بود رتبه بندی باید سه ساله و با بودجه ۲۰ هزار میلیاردی اجرا شود. این لایحه بسیاری از نیرو‌ها را از دایره شمول خارج کرده بود.

معاون وزیر اضافه کرد: در آن لایحه معلمان استثنایی و معلمانی که در لایه اداری خدمت می‌کنند از دایره شمول خارج شده بودند. این لایحه دارای نقاط ضعف و اشکالات بسیاری بود که یک سال زمان برد تا در مجلس تصویب شود. اگر لایحه به درستی نوشته شده بود شاهد این نارضایتی‌ها نبودیم.

در رتبه بندی در راستای توسعه عدالت و توجه به مناطق محروم عشایری و معلمان استثنایی امتیازات ویژه‌ای درنظر گرفته است

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در لایحه جدید، سهمیه بندی‌های قبلی حذف شد و در راستای توسعه عدالت و توجه به مناطق محروم عشایری و معلمان استثنایی امتیازات ویژه‌ای درنظر گرفته است گفت: تعجیل در رتبه پیش بینی شده است که اتفاق خوبی بود.

وی توضیح داد: در روز ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ در اثنای بررسی قانون بودجه، لایحه رتبه بندی تصویب و همان روز در جلسه شورای نگهبان به تایید رسید؛ ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه برای رتبه بندی تصویب شد که با لایحه ارائه شده اولیه در دولت قبل قابل مقایسه نیست. در آن زمان آموزش و پرورش مکلف بود ظرف مدت یک ماه آیین نامه را تدوین و به دولت ارسال کند که در موعد مقرر یعنی روز ۲۳ فروردین ماه این امر انجام شد.

وی با بیان اینکه آیین نامه ارائه شده به دولت، آیین نامه پیشنهادی است و در دو مرحله کمیسیون و هیات وزیران امکان تغییر در برخی مفاد را دارد اضافه کرد: از روز ششم اردیبهشت ماه، آیین نامه پیشنهادی آموزش و پرورش در کمیسیون امور عمومی هیات وزیران در دستورکار قرار گرفته است بعد از ابلاغ آیین نامه از سوی هیات وزیران به جد اجرای رتبه بندی را در دستورکار قرار خواهیم داد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه همه معلمان از جمله نومعلمان مشمول رتبه بندی می‌شوند بیان کرد: دو دسته نیروی اداری داریم؛ گروه نخست معلم بوده اند که ۳۵ هزار نفر هستند و مشمول رتبه بندی می‌شوند، اما آن‌ها که به عنوان نیروی اداری استخدام شده اند مشمول قانون نیستند. البته در آیین‌نامه پیشنهاد داده‌ایم که این گروه نیزمشمول رتبه بندی شوند.

ستاری فرد با اعلام اینکه موضوع تقویت مدارس عادی دولتی از جمله برنامه‌های کلیدی ماست اظهار کرد: اعتبار خوبی برای تغذیه رایگان به مبلغ ۱۱۵۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که به توزیع شیر و تغذیه دانش آموزان مناطق محروم اختصاص دارد و به صورت پایلوت بعد از ماه مبارک رمضان در برخی استان‌ها آغاز و از مهرماه به طور کامل عملیاتی خواهد شد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره تکلیف آموزش دانش آموزان غایب در کلاس‌های درس نیز بیان کرد: از زمان بازگشایی حضوری مدارس، تاکید داشتیم که برای حفظ سلامت ۳ گروه از جمله مبتلایان به بیماری زمینه ای، دانش آموزان دارای علایم بیماری و مبتلایان به کرونا در مدرسه حضور نداشته باشند. پیش بینی کردیم این ۳ دسته دانش آموز از بستر شبکه شاد در ساعات غیر آموزشی محتوای لازم را دریافت کنند.

جزئیات آیین نامه نقل و انتقال فرهنگیان

وی همچنین درباره تغییرات آیین نامه نقل و انتقال فرهنگیان اشاره کرد: سعی کردیم این آیین نامه خانواده محور تدوین شود. اگر معلمی احساس خوبی نسبت به آموزش و پرورش داشته باشد به نفع ما خواهد بود؛ آیین نامه اولیه مورد اعتراض قرار گرفت لذا تلاش شد آیین نامه مجدد بازنگری شود.

ستاری فرد اضافه کرد: برای انتقال برون استانی نیز چند اتفاق افتاد؛ شرط سنوات کاهش یافت و انتقال دائم منوط به انجام تعهد خدمت شد. برای انتقال موقت نیز دارا بودن دوسال سابقه تجربی به عنوان شرط مطرح شد. استثنائاتی نیز پیش بینی شده و انتقال زوجین فرهنگی همچنین انتقال به محل خدمت همسر از شمول دوبند بالا به کلی حذف شده است و انتقال افرادی که همسرشان شاغل نیروی نظامی و انتظامی و یا جانباز هستند و یا افرادی که در سال ۱۴۰۰ ازدواج کرده و صاحب فرزند شده اند، تسهیل شد حتی همکارانی که خودشان همسر یا فرزند مبتلا به بیماری خاص و صعب العلاج هستند نیز جز استثنائات شدند.

همکاران می‌توانند تا ۶۵ سالگی در آموزش و پرورش بمانند

معاون وزیر آموزش و پرورش پیرامون راهکار جبران وقوع موج بازنشستگی معلمان پس از رتبه بندی اظهار کرد: براساس مصوبه مجلس، همکاران می‌توانند تا ۶۵ سالگی در آموزش و پرورش بمانند تلاش داریم با نگه داشت این نیروها، موضوع را مدیریت کنیم.

وی اضافه کرد: پیش بینی بازنشستگی ۵۰ هزار نفر را داشته ایم، اما در تلاش هستیم بتوانیم بخشی از کمبود نیرو را از طریق قانونی تامین کنیم. تلاش شده حق التدریس شاغلین نیز ماهانه پرداخت شود.

ستاری فرد با اعلام اینکه اقدام دیگر برای تامین نیروی انسانی جذب نیرو از طریق آزمون استخدامی است گفت: ۳۴ هزار و ۸۱۳ نفر از طریق آزمون استخدامی که ۱۶ اردیبهشت برگزار می‌شود استخدام می‌شوند همچنین ۲۵ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان داریم که به این جمع اضافه خواهد شد.

به گفته سخنگوی آموزش و پرورش طرحی تحت عنوان تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش در دستور کار مجلس شورای اسلامی است که اگر تصویب شود در تامین نیروی آموزش و پرورش می‌تواند کمک کننده باشد.

اجرای مدرسه مجازی برای دانش‌آموزان خارج از کشور

وی در ادامه از اجرای طرح مدارس مجازی برای دانش‌آموزان خارج از کشور خبر داد و گفت: در ۳۷ کشور دنیا مدرسه داریم و با دستور وزیر آموزش و پرورش و هماهنگی سازمان مدارس غیردولتی و مدارس خارج از کشور، طرح مدارس مجازی برای دانش‌آموزان ایرانی خارج از کشور اجرا خواهد شد.

وی در پایان اضافه کرد: عقد قرارداد بیمه طلایی فرهنگیان در دست بررسی است.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر