کد خبر: ۸۰۱۸
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
محمدجواد حاج علی اکبری:
اقتصاد کشور دارای اشکالات اساسی است و جریان ارز ترجیحی کشور را به بهشت قاچاقچیان کالا‌های اساسی تبدیل کرده و میدان را برای تُرک‌تازی دلالان هوس باز و رانت‌خواران فاسد باز کرد.

خطیب نماز جمعه تهران با حمایت از اقدام دولت برای توزیع عادلانه یارانه‌ها و اصلاح نحوه تخصیص ارز ترجیحی گفت: اقتصاد کشور دارای اشکالات اساسی است و جریان ارز ترجیحی کشور را به بهشت قاچاقچیان کالا‌های اساسی تبدیل کرده و میدان را برای تُرک‌تازی دلالان هوس باز و رانت‌خواران فاسد باز کرد.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایرنا، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌ علی‌ اکبری در آیین نماز عبادی - سیاسی جمعه این هفته تهران با تسلیت درگذشت آیت‌الله فاطمی‌نیا گفت: مرحوم استاد حضرت آیت‌الله فاطمی‌نیا دارای روح لطیف و سلامت نفس بود و بیانی نافذ داشت و تهران در هفته گذشته یکی از چهره‌های محبوب روحانی و معنوی خود را از دست داد و عالم عامل واعظ درس آموز با لحن دلنشین سبک‌بال به سوی عالم افلاک پرواز کرد.

وی با گرامیداشت سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد ۱۳۶۱، گفت: در تاریخ انقلاب اسلامی سوم خرداد یک نقطه عطف محسوب می‌شود که در زمان خود برای مسیر انقلاب اسلامی سرنوشت‌ساز و پیش‌برنده بوده است.

حاج‌ علی‌ اکبری افزود: این حماسه بی بدیل حاصل اعتماد و توسل رزمندگان به خدا از یک‌سو، و اتحاد و انسجام نیرو‌های مؤمن ارتش و سپاه و نیرو‌های مردمی و تدابیر عالی خردمندانه از سوی دیگر بوده است.

ارز ترجیحی کشور را به بهشت قاچاقچیان کالا‌های اساسی تبدیل کرده است

وی با گرامیداشت یاد و خاطره طراحان عملیات بیت‌المقدس از جمله سرلشکر حسن باقری، سپهبد صیاد شیرازی، سردار احمد متوسلیان، حاج محمد ابراهیم همت، سرلشکر قاسم سلیمانی، سردار احمد کاظمی و سردار حسین خرازی و صد‌ها جوان پاکباخته به ویژه شهدای روحانیت که با درایت، شجاعت و ایمان پیروزی بزرگ را برای ملت ایران رقم زدند، خاطرنشان کرد: امسال چهلمین سال این حماسه بزرگ و کم نظیر و فرصت خوبی‌ست که ابعاد شناخته و ناشناخته و پیدا و پنهان این حماسه مورد بررسی قرار گیرد.

حاج‌ علی‌ اکبری ادامه داد: دشمنان ما در مسأله فتح خرمشهر حساس هستند؛ چون بعد از این مرحله اتفاقات بزرگی رقم خورد و برای همین هم برای تحریف در تاریخ دفاع مقدس و حماسه خرمشهر سرمایه‌گذاری و فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: حماسه عظیم خرمشهر همچنان که در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یک نقطه عطف محسوب می‌شود، برای مسیر پیشِ روی ما یک ذخیره بزرگ، فرهنگ‌ساز و تاریخ‌ساز است که با مراجعه به آن و آموزه‌های ماندگارش به لطف خداوند متعال گزاره‌های راهبردی و کاربردی برای ادامه مسیر انقلاب اسلامی را استخراج می‌کنیم.

ارز ۴۲۰۰ تومانی زمینه‌ساز فساد شد/ همه برای اصلاح قانع شده‌اند

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، سبک زندگی، حوزه دیپلماسی و فضای مجازی منتظر فتح فرزندان دلاور ایران و اسلام هستیم، بیان داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که خرمشهر‌ها در پیش است و معنای این سخن آن است که ما باید فتح خرمشهر اقتصادی و فرهنگی و سیاست خارجی هم داشته باشیم.

حاج‌ علی‌ اکبری افزود: حوزه اقتصادی کشور دارای اشکالات اساسی است و هنوز اندیشه‌های غیر انقلابی، عناصر نفوذی در این حوزه حضور دارند و همچنان عرصه جولان مفسدان است؛ چون ساختار‌ها معیوب است و راه حل آن هم اقتصاد مقاومتی است و این نقشه راه فتح خرمشهر اقتصادی برای ملت است.

وی با اشاره به سیاست تغییر نحوه تخصیص ارز ترجیحی و عادلانه‌سازی نظام توزیع یارانه‌ها که از سوی دولت اجرایی شده است، گفت: جریان ارز ترجیحی کشور را به بهشت قاچاقچیان کالا‌های اساسی و مواد غذایی تبدیل کرده و میدان را برای تُرک‌تازی رانت‌خواران فاسد و دلالان هوس‌باز به شدت باز کرد، اما اخیراً دولت با عمل به قانونی که در مجلس تصویب شده، اصلاح این روند را آغاز کرده و مسأله مردمی‌سازی یارانه‌ها در بخشی از کالا‌های اساسی که مورد اجماع اقتصاددانان است حرکتی بسیار ارزشمند است و همه قانع شده‌اند که این اصلاح باید صورت گیرد.

حاج‌ علی‌ اکبری تصریح کرد: شرایط اقتصادی دنیا، مسأله امنیت غذایی، تحولات اوکراین و پدیده خشکسالی باعث شد که این اقدام سرعت بگیرد و خوشبختانه دوستان به این قضیه سرعت دادند. بسیاری از کشور‌های بزرگ دنیا که صادر کننده کالا‌های اساسی بودند، امروز به وارد کننده تبدیل شده‌اند و حتی در برخی از کشور‌ها برای کالا‌های اساسی سهمیه‌بندی در دستور قرار گرفته است.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به اهمیت و لزوم ساماندهی یارانه‌ها گفت: در وضعیت فعلی مصرف ما به اسراف آلوده شده و تولید کشور را از رونق انداخته است و اصلاح این روند همت بلند می‌خواهد تا این عیب را از اقتصاد ملی بردارد و این خط را بشکند و مسیر برای اصلاحات بزرگ‌تر هموار شود و دولت سیزدهم عزم و اراده کرده تا به بهترین نحو ممکن این طرح را اجرا کند.

حاج‌ علی‌ اکبری افزود: باید این مسیر را به امید رونق تولید ملی و رشد اقتصادی پشت‌سر بگذاریم و نکته مهم این است که دولت کنونی جسارت ورود به این میدان که یک واجب به تأخیر افتاده است را دارد و نکته اساسی و مهم دیگر هم روش اجرای این طرح است که طبقات ضعیف جامعه که معمولاً بار اصلاح اقتصادی بر دوش آنهاست، مراقبت شود آسیب نبینند و طعم شیرین این اصلاح را بچشند. اراده عمومی و ملی هم باید با این کار بزرگ و خطیر هماهنگ شود.

وی ادامه داد: از دولت عزیز توقع داریم اکنون که این مجاهدت تاریخی را سرلوحه کار خود قرار داده است، مسیر اقدامات کنونی این طرح را تقویت کند و با مردم گفت‌وگوی منظم و صریح داشته باشد و از آن‌ها کمک بگیرد و پرداخت به‌موقع یارانه، اصلاح سامانه‌ها، گسترش توزیع کالا‌های اساسی در مراکز عرضه و برخورد با متخلفان در این حوزه را نیز با جدیت بیشتری در دستور کار خود قرار دهد.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنانش به موضوع گرانی اجاره‌بها نیز اشاره کرد و ابراز داشت: بسیاری از خانواده‌ها و اقشار متوسط و نیازمند جامعه در فصل بهار و تابستان که موعد جابه‌جایی‌هاست، واقعاً تحت فشار هستند و این موضوع به کابوسی برای آن‌ها تبدیل شده است.

وی افزود: حل این مسأله نیازمند اقدامی فوری است و شنیده‌ام در مجلس دو فوریت طرحی در این زمینه تصویب شده و نمایندگان قصد دارند قوانین قبلی که چندان مؤثر و مفید نبوده، به‌روزرسانی کنند تا سریعاً در این زمینه چاره‌اندیشی شود؛ البته مالکین محترم هم حق و حقوقی دارند، اما معقول و منصفانه باشد.

حاج‌ علی‌ اکبری ادامه داد: در وام ودیعه بانک شروطی تعیین می‌کند که کار برای مستأجران ناممکن شده و در بن بست قرار می‌گیرند که از دولت تقاضا می‌شود به ویژه در شرایط دشوار کنونی اقدامی جدی و سریع در این زمینه داشته باشد.

وی همچنین از قوه قضاییه خواست که با قاطعیت با سودجویانی که با استفاده از فضای مجازی باعث گرانی و تورم کاذب می‌شوند، برخورد کند و تأکید کرد: از مردم عزیز و اهل مواسات که کم هم نیستند، توقع داریم با مهر و عطوفت بیشتر در این شرایط عمل کنند تا ان‌شاءالله بخش بیشتری از مسأله با همدلی بین مردم حل و فصل شود.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر