کد خبر: ۹۱۴۷
۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷
سخنگوی دولت:
اساساً آیین‌نامه در چارچوب قانون تدوین می‌شود و امکان خروج از آن را ندارد. اصلاحات و ایرادات آیین‌نامه هم برطرف شده است و سازمان برنامه و بودجه مبلغی را هم به عنوان علی الحساب در اختیار قرار داده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه پس از ۱۰ سال بلاتکلیفی طرح رتبه‌بندی معلمان، قبل از یکسالگی دولت سیزدهم، این وعده رئیس‌ جمهور اجرا شد، از تخصیص مبلغی به عنوان علی الحساب برای رتبه بندی معلمان خبر داد.

به گزارش اکوپل نیوز، علی بهادری جهرمی در نشست خبری و در آستانه یکسالگی دولت گفت: گزارش عملکرد‌های دولت در بخش‌های مختلف برای آگاهی مردم آماده شده است.

وی به تشکیل ستاد بزرگداشت هفته دولت اشاره کرد و گفت: وزرا به نمایندگی دولت در هفته دولت به سراسر کشور سفر میکنند و خدمت دولت را به مردم ارائه و طرح‌های استان مربوطه را افتتاح می‌کنند.

سخنگوی دولت با توجه به اولویت‌های عملکردی دولت، شعار هفته دولت را «دولت مردم» عنوان و تصریح کرد: گزارش‌ها در راستای این شعار ارائه می‌شود و روز‌ها به ترتیب از دوم تا هشتم شهریور با نام‌های «میثاق با ولایت»، «فسادستیزی و عدالت»، «تحول و خلاقیت»، «خانواده و سلامت»، «اخلاق و معنویت»، «دانش و پیشرفت»، و «شجاعت و عقلانیت» نامگذاری شده است.

رتبه بندی علی الحساب به معلمان پرداخت می‌شود/ با افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان دولت موافقت شد

بهادری جهرمی در ادامه یادآور شد: مطابق با اسامی این روز‌ها در کشور طرح‌هایی اجرا خواهد شد. همچنین در هفته دولت مجموعا بیش از هزار و ۷۰۰ طرح به ارزش بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان و هزار و ۶۰۰ میلیون یورو به بهره برداری می‌رسد که این طرح‌ها از سوی بخش‌های دولتی و خصوصی سرمایه‌گذاری شده است و موجب اشتغال بیش از ۴۳ هزار نفر خواهد شد.

وی یادآور شد: خدمات ویژه‌ای از سوی دولت به مردم در هفته دولت پیش‌بینی شده است که به اطلاع عموم خواهد رسید.

رتبه بندی علی الحساب به معلمان پرداخت می‌شود

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت قانون رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: پس از ۱۰ سال بلاتکلیفی طرح رتبه‌بندی معلمان، قبل از یکسالگی دولت سیزدهم، این وعده رئیس‌جمهور اجرا شد.

وی افزود: اساساً آیین‌نامه در چارچوب قانون تدوین می‌شود و امکان خروج از آن را ندارد. اصلاحات و ایرادات آیین‌نامه هم برطرف شده است و سازمان برنامه و بودجه مبلغی را هم به عنوان علی الحساب در اختیار قرار داده است.

افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان دولت

رییس‌ شورای اطلاع‌ رسانی دولت درباره آخرین وضعیت حقوق بازنشستگان و کارمندان دولت گفت: سازمان‌ امور اداری و استخدامی با موافقت سازمان برنامه و بودجه، پیشنهادی برای افزایش مستمری صندوق‌های بازنشستگی لشگری و کشوری و همچنین کارمندان دولت ارایه کرده که با آن دو موافقت شده است.

وی افزود: برای افزایش حقوق کارمندان دولت به ویژه آنانی که حقوق شان کمتر از کارمندان دیگر است این پیشنهاد انجام شد تا در ماه‌های آینده مسیر نهایی شدن را طی کند و به مرحله اجرا در بیاید.

تحول در ماهوارهسازی پس از یک دوره رخوت

سخنگوی دولت با بیان اینکه بعد از یک دوره رخوت در حوزه صنعت فضایی تحول در این صنعت آغاز شده و دولت مصمم است تا عقب ماندگی‌ها را جبران کند، گفت: ما دو مسیر برای این امر داریم. مسیر اول موجب پرتاب ماهواره خیام شد و سه ماهواره مشابه دیگر که میزان مشارکت دانشمندان ایرانی در ساخت آن افزایش می‌یابد برنامه‌ریزی شده است. قرارداد خیام هم از یک قرارداد خرید خدمات به قرارداد انتقال فناوری تبدیل شد. دولت مسیر دومی را هم برای ساخت ماهواره‌های کاملا بومی در نظر گرفته است.

بهادری جهرمی درباره مواضع آمریکایی‌ها در مورد ماهواره خیام هم گفت: کاربرد‌های ماهواره خیام کاملا مشخص است که قبلا هم بیان شده و داده‌های آن برای مصارف علمی مورد بهره برداری شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌گیرد.

دولت تا پایان شهریور برای معرفی وزیر تعاون فرصت دارد

رییس شورای اطلاع رسانی دولت درباره اینکه چرا دولت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به مجلس معرفی نمی‌کند، گفت: طبق اصل ۱۳۵ قانون اساسی، فرصت معرفی وزیر سه ماه است و این فرصت هنوز تمام نشده است.

وی افزود: دولت تا پایان شهریور وزیر پیشنهادی را معرفی می‌کند، البته وزارتخانه هماکنون هم سرپرست دارد و بی تکلیف نیست.

تورم ۱۲ ماهه ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده است

دبیر هیئت دولت درباره فعالیت دولت برای عبور از تورم و خلق نقدینگی گفت: وضعیت اقتصادی کشور با تورم‌های بالای ۴۰ درصدی و حتی حدود ۶۰ درصدی در شهریور گذشته شرایط را برای همه سخت و سنگین کرده بود که اصلاح آن نیازمند سپری کردن زمان لازم و سیاست‌های جدی است.

بهادری جهرمی گفت: میزان حجم نقدینگی موجود در کشور در سال ۱۳۹۲، حدود پانصدهزار میلیارد تومان بوده است. در شهریورماه سال گذشته این حجم به بیش از چهارهزار هزار میلیارد تومان افزایش یافته است؛ یعنی نقدینگی طی هشت سال بیش از هشت برابر شده است و ما با یک بمب نقدینگی در آغاز این دولت مواجه بودیم.

وی با اشاره به سیاست‌های دولت برای کنترل نرخ تورم اظهار کرد: دولت سیاست‌های جدی برای کنترلی رشد نقدینگی که اثر آن رشد مستمر تورم است، در پیش گرفته است و با هدایت بخشی از نقدینگی موجود، رشد اقتصادی که در دهه ۹۰ میانگین آن چهار صدم درصد، یعنی نزدیک به صفر بوده است، با هدایت نقدینگی و با پروژه‌هایی مثل پیشرانان اقتصادی، در سه فصل ابتدایی دولت، رشد اقتصادی حدودا به پنج درصد رسیده است.

بهادری جهرمی یادآور شد: طبیعتاً اصلاح این وضعیت نابسامان اقتصادی و مشکلات مزمن‌شده اقتصادی نیازمند سپری‌شدن زمان لازم و برنامه‌ریزی‌های جدی است. یکی از سیاست‌های دولت به منظور حل و مدیریت این مشکلات اقتصادی همین سیاست اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها است و اصلی‌ترین سیاست دولت در این زمینه مهار نقدینگی و خلق پولی است که پیش از این صورت گرفته‌است.

بهادری جهرمی تاکید کرد: عدد تورم ۵۹.۳ درصدی شهریور ۱۴۰۰ امروز به حدود ۴۲ درصد رسیده است. یعنی حدودا تورم ۱۲ ماهه ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده است. تورم ۴۲ درصد هم تورم قابل‌قبولی نیست، اما میزان کنترل این نرخ رشد تورم باید مورد ارزیابی قرار گیرد. این‌ها آثار همین سیاست‌های اقتصادی است که شاهد آن بودیم.

سخنگوی دولت همچنین اظهار کرد: امیدواریم با همکاری همه‌جانبه میان دولت و مردم، با همین سرعت، شاهد کاهش سیر صعودی تورم باشیم. من یادآوری می‌کنم با آن سیر صعودی تورم ۶۰ درصدی شهریور ۱۴۰۰ اگر با همان مسیر معیوب گذشته پیش می‌رفتیم و سیاست‌های فعلی در پیش گرفته نمی‌شد، عدد تورم ما از عدد ۶۰ هم بالاتر بود.

۲۶۵ دستور ریس جمهور در سفر‌های استانی در دست اجراست

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی از سفر‌های استانی رئیس جمهور، تأکید کرد: دولت در کمتر از یکسال موفق شد به تمامی استان‌ها مراجعه داشته باشد و از نزدیک با مشکلات آشنا شود و با شنیدن صدای مردم و درددل مستقیم آنان و گفت‌وگوی دوجانبه، مردم دولت را نزدیک به خودشان احساس می‌کنند.

وی افزود: در مورد اجرایی شدن مصوبات فارغ از سفر آخر، بیش از ۴ هزار و ۷۹۸ مصوبه در سفر‌های استانی داشتیم و رئیس‌جمهور ۳۶۵ دستور صادر کردند که ۲۶۵ دستور در دست اجرا قرار دارد و ۷۰ دستور در دست پیگیری است. بیش از هزار جلسه هم تاکنون با مدیریت معاونت اجرایی رئیس جمهوری برای تحقق دستورات برگزار شده است.

پرداخت ۲۰ هزار میلیارد تومان وام نهضت ملی مسکن

سخنگوی دولت در ارتباط با گرانی‌ها در بازار مسکن بیان کرد: کم‌کاری‌ها در حوزه مسکن باعث شد این کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شود. اصلاح این مشکل نیازمند تکمیل طرح‌هایی، چون ساختوساز مسکن و طرح ملی مسکن است.

وی با بیان اینکه مسکن با فاصله میان عرضه و تقاضا در کشور دچار چالش می‌شود، تاکید کرد: دولت سعی در بیشتر کردن عرضه دارد؛ مصوبات مُسکن‌های کوتاه مدت است و آثار بنیادی نیازمند تکمیل این طرح‌هاست.

دبیر هیئت دولت درباره وام نهضت ملی مسکن نیز گفت: منابع تامین کننده اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن متفاوت است. در سال ۱۴۰۱حدود سه هزار میلیارد تومان به صندوق ملی مسکن واریز شده و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان وام مسکن به مردم واگذار شده است.

وزارت بازرگانی نیازمند تصمیم گیری مجلس است

بهادری جهرمی در پاسخ به اینکه لایحه تفکیک وزارت صنعت و وزارت بازرگانی چه زمانی به مجلس ارائه می‌شود، اظهار داشت: تشکیل وزارت بازرگانی طرحی است که از مجلس اعلام وصول شد و به تصویب رسید. شورای نگهبان ایراداتی اعلام کرد که با تشکیل مجلس و دولت جدید، مجلس یازدهم در مکاتباتی نظر دولت را جویا شد.

وی افزود: دولت موافقت مکتوب خود را با مصوبه مجلس به مجلس ارسال کرد؛ لذا تصمیمگیری درباره وزارت بازرگانی نیازمند تصمیم گیری در مجلس شورای اسلامی است.

دولت مصمم به اصلاح نظام بانکی است

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت درباره تسهیلات طرح تعالی جمعیت و حمایت از فرزندآوری گفت: از زمان شکل گیری سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در دو دوره اخیر، دقیقا مطابق قانون نصف عرضه خودروسازان به طرح جوانی جمعیت اختصاص یافت. در دو دوره اخیر ۲۳۳ هزار ظرفیت به طرح جوانی اختصاص داده شد که به اندازه دوازده عرضه دوره پیش از راه اندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو بود.

وی با اشاره به وقوع برخی تخلفات در پرداخت وام ادامه داد: دولت مصمم به اصلاح نظام بانکی است و با جدیت در این مسیر پیش می‌رود، از مردم هم می‌خواهیم کمک و کوتاهی‌ها را اطلاع رسانی کرده و گزارش دهند.

برنامه دولت برای ارزان کردن سفر اربعین

سخنگوی دولت درباره ساماندهی زوار اربعین هم گفت: نخستین جلسه ستاد اربعین با حضور رییس جمهور تشکیل و در یکی از جلسات دولت هم گزارش‌هایی ارائه شد.

وی ادامه داد: حذف ویزا از جمله تدابیر دولت در تسهیل این سفر و برگزاری هر چه باشکوهتر این مراسم جهانی است.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت، بازگشایی مرز‌های جدید، تسهیلات سازمان نظام وظیفه برای مشمولان و اعلام سقف هزینه پرواز را از جمله راهکار‌ها برای تسهیل مقدمات سفر اربعین از سوی دولت برشمرد و تاکید کرد: زیبایی مراسم اربعین مردمی بودن آن است. از مردم دعوت می‌کنیم با مشارکت خود کمککار این مراسم شوند.

آمار فوتی‌های بالای ۷۰۰ نفر کرونا را به روز‌های صفر فوتی هم رساندیم

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره سوال نمایندگان مجلس از وزیر بهداشت، تصریح کرد: عملکرد وزارت بهداشت در حوزه کرونا مشخص است. ما از آمار فوتی‌های بالای ۷۰۰ نفر در روز در شرایطی که دانشگاه‌ها، مدارس، ورزشگاه‌ها تعطیل بودند، به آمار بعضی روز‌ها صفر فوتی هم رسیدیم و این محصول اقدامات وزارت بهداشت و همکاری مردم است.

وی تاکید کرد: اقدامات وزارت بهداشت در این یکسال محدود به کنترل کرونا نبوده است. در این یکسال تخت‌های مراقبت ویژه از کودکان از حدود ۵۰۰ تخت به هزار و ۵۰ تخت رسیده و تقریباً دو برابر شده است. تعداد تخت‌های بیمارستانی هم رشد حدود ۱۰ درصدی در این یکساله داشته است. طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی هم که تا پیش از این حدود ۱۰ درصد پیشرفت داشت، اکنون تا ۹۸ درصد اجرا شده است.

بهادری جهرمی یادآور شد: در حوزه بیمه همگانی قریب به ۶ میلیون نفر تحت پوشش رایگان بیمه سلامت قرار گرفتند. باید امسال مردم جشن همگانی شدن بیمه را برگزار کنیم که مرهون تلاش همکاران وزارت بهداشت با همکاری نهاد‌های مسئول دیگر است.

تاکید آیین نامه واردات خودرو بر رفع انحصار است

سخنگوی دولت با بیان اینکه وزارت صمت، آئین نامه واردات خودرو را تقدیم دولت و کلیات آن در جلسه هیات وزیران تصویب شد که البته در برخی مواد اختلاف نظر وجود داشت و نیازمند بررسی است، گفت: در دولت بحث شد که پابهپای این مساله سایر بازار‌ها تخریب نشود و منابع مالی لازم درست پیش‌بینی شده باشد.

وی تاکید کرد: این امر نیازمند کار کارشناسی دقیقتر است و از این رو در کمیسیون اقتصادی دولت مستمر بررسی می‌شود.

پیشرفت ۸۶ درصدی طرح آبرسانی غدیر

رئیس شورای اطلاع‌ رسانی دولت اظهار داشت: طرح آبرسانی غدیر در خوزستان ۸۶ درصد پیشرفت داشته و با سرعت بسیار این طرح کار خود را ادامه می‌دهد.

وی افزود: برآورد اولیه اجرای طرح ۳۶ ماه بود، اما دولت با سرعت بیشتر جلو می‌رود و بنا دارد ۸ ماهه این طرح را به سرانجام برساند تا آب شرب مناسبی برای ۲۶ شهرستان و ۱۰۰۰ روستای خوزستان تامین کند. پیش بینی می‌شود تا پایان تابستان شاهد افتتاح این پروژه حداقل در برخی بخش‌های آن باشیم.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر