کد خبر: ۱۵۸۷
۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲
در شرایط و اوضاع کنونى از قمه زدن خوددارى شود و عزادارى و سینه زدن مانعى ندارد.

با آغاز ماه محرم ممکن است افرادی هنوز وجود داشته باشند که به سنت غلط قمه زنی اقدام می‌کنند.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از پایگاه خبری پلیس، در ذیل استفتائات انجام شده در این زمینه را می‌خوانیم.

نظر امام خمینی (ره) در مورد قمه زنی

س ۳۸ - آیا قمه زدن در عزاى حضرت إمام حسین علیه السّلام جائز است یا نه؟

ج - اگر موجب ضرر نباشد مانع ندارد، ولى در این زمان این عمل نشود.

س: ۴۲ - قمه زنى و سینه زدن با بدن برهنه در انظار عمومى چه حکمى دارد؟

ج - در شرائط و اوضاع کنونى از قمه زدن خوددارى شود، و عزادارى و سینه زدن مانعى ندارد.

منبع: (استفتاءات امام خمینى؛ ج ۳، ص: ۵۸۱ و ۵۸۳) به نقل از سایت امام خمینی (رح)

نظر حضرت آیت‌ الله خامنه ای "مدظله العالی" در مورد قمه زنی

قمه زنى علاوه بر اینکه از نظر عرفى، از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی‌شود و سابقه‏ اى در عصر ائمه «علیهم السلام» و زمان­هاى بعد از آن ندارد و تأییدى هم به شکل خاص یا عام از معصوم «علیه السلام» در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مى‏ شود؛ بنابراین در هیچ حالتى جایز نیست.

منبع: (استفتائات آیت الله خامنه ای، ص ۳۲۶، مسئله ۱۴۶۱) - به نقل از پاسخگو

حجت الاسلام فلاح زاده نماینده پاسخ به احکام حضرت آیت الله خامنه‌ای نیز در پاسخ به این استفتاء گفت: «به نظر حضرت آیت الله خامنه‌ای قمه زنی و تیغ زنی چه از روی عشق و علاقه باشد و چه غیر از آن و به هر صورت چه علنی و چه مخفی حرام است و بایستی از این کار پرهیز شود».

نظر آیت الله العظمی علامه سید محسن امین در مورد قمه زنی

قمه‏ زنى و اعمالى دیگر از این قبیل در مراسم عزادارى حسینى به حکم عقل و شرع حرام است و زخمى ساختن سر، که نه سود دنیوى دارد و نه اجر اخروى، ایذاء نفس است که خود در شرع حرام است و در مقابل این عمل، شیعه‏‌ى اهل‎ بیت را در انظار مردم مورد تمسخر قرار داده و آن‌ها را وحشى قلمداد میکنند و شکى نیست که این اعمال ناشى از وساوس شیاطین بوده و موجب رضایت ‏خدا و پیامبر و اهل‎بیت اطهار نیست و البته تغییر نام این اعمال در ماهیت و حکم شرعى آن که حرمت است، تغییرى نمیدهد.

منبع: (اعیان الشیعه، محسن امین، ج ۱۰، ص ۳۶۳) به نقل از «قمه زن ما هر دو شیعه هستیم... به حرفام فکر کن»

نظر آیت الله خویی در مورد قمه زنی

اگر قمه زنی و زنجیرزنی با قلاب‌های فلزی که در ماه محرم انجام می‌گیرد، منجر به ضرر و زیان قابل توجهی شده و یا هتک، تمسخر و توهین به دین و مذهب را به دنبال آورد، جایز نیست.

منبع: (المسائل الشرعیه، استفتاء‌ات الامام الخویی، العبادات؛ والطریق النجاة، ج ۲، ص ۴۴۵) به نقل از «قمه زن ما هر دو شیعه هستیم... به حرفام فکر کن»

نظر آیت الله سیستانی در مورد قمه زنی

باید از کار‌هایی که عزاداری را خدشه دار می‌کند اجتناب شود.

منبع: (مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، سید محسن محمودی، ج ۳، ص ۳۴) به نقل از فتن

از آیت الله فقیه ایمانی (نماینده مراجع تقلید در اصفهان) توسط فتن پرسیده شد: مدعیان جواز قمه زنی، میگویند آیت الله سیستانی نیز حکمی مبنی بر جواز صادر کرده اند. جنابعالی به عنوان نماینده مراجع تقلید در اصفهان، نظرتان را بیان کنید.

آیت الله فقیه ایمانی [در پاسخ فرمودند]: آیت الله سیستانی هم قمه زنی را حرام اعلام کردند و حرف‌هایی که از جانب ایشان مبنی بر جواز قمه زنی میزنند صحت ندارد.

سپس فتن دوباره از ایشان می‎پرسد: نظر آیت الله سیستانی درباره حرمت قمه زنی چگونه برای حضرتعالی ثابت گردید؟

آیت الله فقیه ایمانی [پاسخ دادند]: بنده پسر برادرم، داماد ایشان است. پسر برادرم را محضر ایشان فرستادم و ایشان هم مانند آیت الله وحید فرمودند که قمه زنی حرمت دارد.

منبع: متن و فیلم کامل مصاحبه با آیت الله ایمانی را در سایت فتن مشاهده کنید.

نظر آیت الله مکارم شیرازی در مورد قمه زنی

س: آیا قمه زنی حرام است؟

ج: عزاداری خامس آل عبا (ع) از مهمترین شعائر دینی، و رمز بقاء تشیع است، و باید هر چه باشکوه‌تر برگزار گردد. شکی نیست کسانی که قمه میزنند بخاطر احساسات مذهبی و عشق به امام حسین (ع) است، ولی باید توجه داشت این کار در حال حاضر خسارات بسیاری بر ما وارد کرده و دشمنان بوسیله آن سعی دارند شیعه را در جهان، منفور کنند؛

بنابراین در این زمان لازم است از این کار خودداری نمایند. بطور کلی، آسیب رساندن به بدن و آنچه سبب وهن مذهب باشد جایز نیست، خواه از طریق قمه زنی باشد یا زنجیر‌های تیغ دار. بجای این کار، خون خود را به مراکز اهداء خون دهند و ما برای همه آن‌ها دعا می‌کنیم.

منبع: استفتاء کتبی اینترنتی از دفتر آیت الله مکارم شیرازی - عکس استفتاء

نظر آیت الله وحید خراسانی در مورد قمه زنی

از آیت الله فقیه ایمانی (نماینده مراجع تقلید در اصفهان) توسط فتن پرسیده شد: یعنی شما شخصا تایید میکنید که آیت الله وحید قمه زنی را حرام اعلام کرده اند؟

آیت الله فقیه ایمانی [در پاسخ فرمودند]: بله. چرا که در این برهه از زمان که دشمنان اسلام به دنبال بهانه هستند تا جلوه تشیع را در جهان خراب کنند، ما باید دقت کنیم که از کار‌هایی که چهره تشیع را از بین میبرد پرهیز کنیم.

یکی از افرادی که خیلی مقیدند که شخصیت و آبروی اسلام حفظ شود، آیت الله وحید هستند. باز هم میگویم شما زانو به زانوی ایشان بنشینید و ببینید چگونه قمه زنی را نفی می‌کنند. بنده خودم نماینده ام را محضر آیت الله وحید فرستادم و ایشان به نماینده ام فرمودند که در شرایط فعلی قمه زنی حرام است. دفتر ایشان ممکن است پاسختان راکم و زیاد بدهد!

منبع: متن و فیلم کامل مصاحبه با آیت الله ایمانی را در سایت فتن مشاهده کنید.

همچنان پیشنهاد میکنم این کلیپ تصویری را از آیت الله وحید خراسانی مشاهده کنید که سوال کننده پس از سوال اول می‎پرسد: «حاج آقا و همچنین قمه زنی...» آیت الله وحید خراسانی می فرمایند: «جایز نیست». البته بخاطر شلوغی محیط، بایستی بیشتر دقت کنید.


نظر آیت الله شبیری زنجانی در مورد قمه زنی

س. آیا قمه زنی حرام است؟

ج. برگزاری مراسم عزای اهل بیت و امام حسین علیه السلام از افضل قربات الی الله، و تعظیم شعائر الله است. مصادیق عزا نیز به خودی خود جایز است، ولی چنانچه در اثر عناوین ثانوی با در نظر گرفتن شرایط زمان، مکان و... عناوینی همچون هتک به نوعی از عزاداری‌ها صادق باشد، این گونه امور جایز نخواهد بود. همچنین اگر قانونی در این زمینه وجود دارد رعایت آن بنا بر احتیاط، لازم است.

منبع: اقتباس از استفائات عزاداری سایت آیت الله العظمی زنجانی

نظر آیت الله صافی گلپایگانی در مورد قمه زنی

س: نظر مبارک حضرت آیت الله العظمی صافی در مورد قمه زنی چیست؟

ج: بسم الله الرحمن الرحیم قمه زنی اگر ضرر معتد به و تبعات منفی دیگر نداشته باشد جایز است.

منبع: (مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، سید محسن محمودی، ج ۳، ص ۳۴) به نقل از پایگاه، ولی عصر (عج)

و از آن‌جا که امروزه به عیان مشاهده می‌شود که دشمنان اسلام و شیعه از این موضوع به شکل عجیبی از قمه زنی جمعی از شیعیان سوء استفاده کرده و به همین جهت در حال حاضر تبعات منفی فراوانی بر آن بار می‌شود؛

از این رو از نظر ایشان این عمل جایز نخواهد بود. یعنی در حقیقت اگر بخواهیم از این فتوا مفهوم گیری کنیم باید نظر ایشان را به این شکل تعبیر کنیم: «اگر قمه زدن ضرر معتد به و یا تبعات منفی داشته باشد جایز نیست.» (به نقل از پایگاه، ولی عصر (عج))

نظر آیت الله بهجت در مورد قمه زنی

۱۸۳۰. نظر مبارکتان را در مورد قمه زنى بیان فرمایید.

ج. حکمش به عنوان اوّلى عدم ضرر رساندن به خود یا دیگرى است، به حدّى که حرام باشد؛ پس اگر مضرّ نباشد و مفسده اى هم بر آن مترتب نباشد فى نفسه اشکال ندارد.

منبع: استفتائات سایت آیت الله بهجت

«بنابر این، چون امروزه به دشمنان اسلام به شدت از قمه زنی سوء استفاده می‎کنند و دارای مفاسد زیادی است، قمه زنی مصداق مفسده‌ای است که آیت الله العظمی بهجت فرمودند، جهت روشن شدن مفسده‌ی آن به «استدلال استاد قرائتی مبنی بر رد قمه زنی» مراجعه کنید».

نظر آیت الله محقق کابلی در مورد قمه زنی

آیت الله محقق کابلی در پیامی که در آستانه محرم الحرام ۱۳۳۲ دادند فرمودند: اجازه ندهید عده‌ای در مجالس عزداری برهنه شوند؛ یا آسیب جدی [از قبیل قمه زنی و استفاده از زنجیر‌های تیغ دار و مانند آن]به بدن برسانند یا تعبیرات توهین آمیز به کار ببرند.

منبع: این پیام در سایت رسمی ایشان همراه با مهر ایشان موجود است.

یکی از مؤمنین از ایشان در مورد قمه زنی سوال اینگونه سوال نموده بود:

س: با توجه به نزدیک شدن ایام عزاداری سالار شهیدان، بعضی از مؤمنین، می‎خواخند نظر مبارک حضرتعالی را در مورد قمه زنی در ایام عزاداری، بدانند که آیا قمه زنی در عزاداری امام حسین ع جایز است یا جایز نیست؟

ج: بسمه تعالی

در فرض سوال در شرائطی که دشمنان شیعه در پی بهانه جوی علیه مذهب جعفری هستند قمه زنی حرام است.

نظر آیت الله نوری همدانی در مورد قمه زنی

آیت الله العظمی نوری همدانی در پیامی که در آستانه ماه محرم صادر نموده‌اند فرمودند که باید عزاداری هرچه با شکوه و عظمت بیشتر برگزار گردد و هر عملی که موجب وهن مذهب و اختلاف بین امت اسلامی می‌گردد حرام است. معظم‌له قمه‌زنی و زدن زنجیر‌هایی که تیغ‌دار هستند و موجب پاره شدن بدن می‌گردد را باعث وهن مذهب دانسته‌اند و زنجیر‌های متعارف و معمول که در بازار به فروش می‌رسند و آسیبی به بدن نمی‌رساند را از این حکم خارج دانستند.

منبع: اقتباس از سایت رسمی ایت الله نوری همدانی

نظر آیت الله فاضل لنکرانی در مورد قمه زنی

مسئله ‎ی قمه زنی نه تنها موجب گرایش به اسلام و تشیع نمی ‎شود بلکه به علت نداشتن هیچ گونه توجیه قابل فهم برای مخالفان ثمره‌ای جز نتیجه ‎ی سوء نخواهد داشت؛ لذا لازم است علاقه‌مندان به امام حسین (ع) از این گونه اعمال خودداری کنند.

منبع: (جامع المسائل، آیت الله فاضل، ج ۱، ص ۶۲۲) به نقل از فتن

سؤال ۲۱۷۳:آیا قمه زنى جایز است؟ چنانچه در این مورد نذرى وجود داشته باشد، وظیفه چیست؟

جواب: با توجه به گرایشى که نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزى انقلاب اسلامى ایران در اکثر نقاط جهان پیدا شده، و ایران اسلامى به عنوان امّ القراى جهان اسلام شناخته مى شود، و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام، مطرح است لازم است در رابطه با مسایل سوگوارى و عزادارى سالار شهیدان حضرت ابى عبدالله الحسین (علیه السلام) به گونه اى عمل شود که موجب گرایش بیشتر و علاقمندى شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وى گردد.

پیداست در این شرایط، مسأله قمه زدن نه تنها چنین نقشى ندارد، بلکه به علّت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچگونه توجیه قابل فهم مخالفین، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد؛

لذا لازم است شیعیان علاقمند به مکتب امام حسین (علیه السلام) از آن خوددارى کنند؛ و چنانچه در این مورد نذرى وجود داشته باشد، نذر واجد شرایط صحّت و انعقاد نیست.

منبع: (جامع المسائل، فاضل لنکرانی ص ۵۸۳) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله فاضل لنکرانی

نظر آیت الله سید کاظم حائری در مورد قمه زنی

خرافاتی مانند قمه ‏زنی، موجب بدنامی اسلام و تشیع است.

منبع: بخش احکام سایت تبیان

نظر آیت الله جوادی آملی در مورد قمه زنی

[سوال]قمه و زنجیر چاقویی زدن و تیغ کشیدن در مجالس عزای اهل‌بیت (علیهم السلام) چه حکمی دارد؟

[جواب]چیزی که در شرایط کنونی، مایه وهن اسلام است، مانند قمه زدن و ...، جایز نیست. چیزی که مایه تعظیم شعایر است یا سبب هتک نیست، مانند زنجیر زدن، جایز است

منبع: به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله جوادی آملی

نظر آیت الله مظاهری در مورد قمه زنی

۱۶۳. قمه زنى براى ابا عبدالله الحسین (ع) یا سایر ائمّه (ع) چه حکمى دارد؟

حرام است؛ علاوه بر این، در این زمان وهن برای تشّیع است و همچنین هرچه نظیر قمه‌زنی است، مانند زنجیر تیغ‌دار. ضمن آنکه مراعات قوانین هر مملکتی، مخصوصاً قوانین جمهوری اسلامی، واجب است.

۱۶۴. آیا قمه زدن به‌طور مخفی حلال است یا اینکه فتوای شریف حضرتعالی عمومیّت دارد؟

جایز نیست.

منبع: پایگاه رسمی آیت الله مظاهری

نظر آیت الله سبحانی در مورد قمه زنی

سؤال ۶۳. آیا قمه زنى در زمان حاضر جایز است یا خیر؟

بسمه تعالى: جایز نیست. والله العالم

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله جعفر سبحانی / استفتائات، ج ۱، ص ۳۱، شماره ۶۳

نظر آیت الله مازندرانی درباره قمه زنی

باسمه العلیم

از منابع فقه چه لبیه و چه لفظیه بالخصوص او بالاطلاق او العموم جواز و اباحه قمه زنی فضلا از رجحان آن در مراسم عزاداری سالار شهیدان امام حسین علیه السلام مستفاد نمی‌گردد، بلکه مقتضای ادله و عناوین ثانویه حرمت و عدم جواز است لذا اجتناب از آن واجب و لازم است.

برادران ایمانی می‌دانند که قمه را باید بر فرق قمه کشان خائن و قداره بندان جانی زد.

منبع: (قم المقدسة، اسماعیل الصالحی المازندرانی محرم الحرام ۱۴۱۵ - خرداد ۱۳۷۳) به نقل از پایگاه حوزه

نظر آیت الله تبریزی در مورد قمه زنی

داخل بودن قمه زنی در عزاداری سید الشهداء و اهل بیت و اصحاب ایشان، سلام الله علیهم ثابت نیست، پس بر همه مؤمنین لازم است که آنچه را که به عنوان گونه‌ای عزدارای محرز و ثابت است اختیار نمایند؛ همچون گریه نمودن و سینه زنی و برپا نمودن دسته‌های عزاداری و حرکت آن - تا حد امکان - به سوی امکان عمومی برای عزاداری، خداوند شما را در خدمت به اهل بیت، علیهم السلام، موفق دارد و جزای خیر در دنیا و آخرت بدان دهد.

منبع: (طریق النجات، میرزا جواد تبریزی، ج ۲، ص ۴۴۵) به نقل از فتن

نظر آیت الله سید محسن حکیم در مورد قمه زنی

فرزند ایشان شهید آیت الله سید محمد باقر حکیم نقل نموده‌اند که پدر بزرگوارشان دائماً می‌فرموند: «انّ قضیة التطبیر هی غصة فی حلقومنا»؛ «مسئله قمه زنی، غصّه و اندوهی در گلوی ماست.»

منبع: قمه‎زنی سنت یا بدعت، مهدی مسائلی. به نقل از «قمه زن ما هر دو شیعه هستیم... به حرفام فکر کن»

نظر آیت الله محمد باقر صدر در مورد قمه زنی

آنچه که امروز با نام قمه زنی و جاری ساختن خون بر بدن انجام میشود از افعال عوام مردم و جاهلین آن‌ها است و هیچ یک از علماء اقدام به این کار نکرده اند بلکه آن‌ها دائماً از اینکار منع نموده و آن را حرام می‌دانسته اند.

منبع: (کل الحلول عند آل الرسول، دکتر تیجانی، چاپ اول ۱۹۹۷ م، ص ۱۵۰) به نقل از فتن

نظر آیت الله موسوی اردبیلی در مورد قمه زنی

پرسش: نظر جنابعالی در مورد عزاداری قمه زنی (تطبیر) چیست؟

پاسخ: چنانچه قمه زدن ضرر معتنابه نداشته باشد و موجب وهن مذهب و مؤمنین در محل نباشد، در آن محل فی حد نفسه اشکال ندارد و الا اشکال دارد.

منبع: پایگاه رسمی آیت الله موسوی اردبیلی

«چون در حال حاضر وهن مذهب است، طبق فتوای ایشان جایز نیست»

نظر آیت الله علامه سید محمد حسین فضل الله در مورد قمه زنی

بعضى از مظاهر عزادارى - نظیر قمه زنى - هم به عنوان اولیه و هم به عناوین ثانویه، شرعاً حرام هستند.

منبع: پایگاه آیت الله سید محمد حسین فضل الله - مقالات (نگاه اسلامی به عاشورا)

نظر آیت الله میرزا یدالله دوزدوزانی در مورد قمه زنی

۵- نظر مبارک را درباره‌ی قمه زنی بیان فرمایید.

ج: به عنوان اوّلی در صورتی که ضرر مهمّی نباشد، جایز است، ولی به عنوان ثانوی و به ملاحظه‌ی مصالح اسلامی ممکن است حرام بشود و شایسته است عزاداری به صورت معقول انجام شود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله میرزا یدالله دوزدوزانی

«طبق نظر معظم له، چون مصالح اسلامی در آن نیست، در حال حاضر حرام است».

نظر آیت الله حسینی زنجانی در مورد قمه زنی

قمه زنی: اینکه از مصادیق عزاداری باشد محل اشکال است و اگر سبب سوء استفاده دشمنان تشیع و موجب وهن مذهب گردد جایز نیست.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله موسوی زنجانی

«طبق نظر معظم له، چون اکنون مورد سوء استفاده دشمنان قرار می‎گیرد و موجن وهن مذهب است، قمه زنی حرام است».

نظر آیت الله گرامی در مورد قمه زنی

ایا، ولی فقیه می‌تواند حکم به جهاد ابتدائی دهد؟

ایا قمه زنی یا زخم کردن صورت به حدی که سرخ یا سیاه شود. مصداق لطم برای عزای حسینی هست؟

پاسخ حضرت آیت الله العظمی گرامی

بسمه تعالی

به نظر اینجانب می‌تواند لیکن مصلحت تامه باید رعایت شود.

اگر حکم حکومتی بر ترک آنست رعایت شود لیکن بعنوان اولی بنظر من اشکال ندارد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله گرامی

«طبق نظر معظم له، چون حکم حکومتی بر ترک قمه زنی است، باید ترک شود».

نظر آیت الله علوی گرگانی در مورد قمه زنی

قمه زنی برای حضرت سیدالشهدا چه حکمی دارد؟

چون موجب وهن تشیع است جایز نیست.

منبع: آرشیو پایگاه اطلاع رسانی آیت الله گرگانی

س ۷ - قمه زدن در عزادارى امام حسین ع چه صورت دارد؟

ج ۷ - اگر باعث آمدن خون و سبب مجروحیّت شود، مشروعیّت ندارد

منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله گرگانی

نظر آیت الله محمود شاهرودی در مورد قمه زنی

در کیفیت برگزاری مراسم و شیوه‌های آن بایستی سه شرط را مد نظر قرار داد ...

۲ - آن که موجب وهن دین و مکتب تشیع و یا جامعه اسلامی و یا نظام مقدس جمهوری اسلامی نباشد؛

زیرا که وهن هر یک از آن‌ها از اعظم محرمات و کبائر است و تشخیص این امر از اختیارات، ولی امر مسلمین است؛ بدان معنی که اگر در شرائط خاصی، ولی امر مسلمین چنین تشخیص بدهد که شیوه به خصوص بر خلاف مصلحت جامعه اسلامی و یا موجب وهن و ضربه زدن به دین و یا نظام مقدس جمهوری اسلامی است و بر اساس آن از برگزاری آن منع نماید، تبعیت از ایشان بر همگان واجب است و در این رابطه آحاد مکلفین نمی‌توانند از نظر شخصی خود تبعیت کنند.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر