کد خبر: ۱۱۰۵۴
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹
اینکه اقتصاد کشور علیرغم تمام فشار‌ها کماکان زنده مانده به واسطه تلاش کارآفرینان است.

حمیدرضا غزنوی دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران روز چهارشنبه (۵ اردبیهشت ماه ۱۴۰۳) در نشست تخصصی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) با موضوع کارآفرینی و پیشران‌های اقتصادی حضور و به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از مرکز اطلاع رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ غزنوی در ابتدای این نشست با بیان اینکه در ادبیات اقتصاد و کارآفرینی، رابطه عمیقی بین رشد اقتصاد و کارآفرینی وجود دارد، گفت: اینکه اقتصاد کشور علیرغم تمام فشار‌ها کماکان زنده مانده به واسطه تلاش کارآفرینان است و در مقابل اینکه نرخ رشد اقتصادی کشور دچار نوسان بوده و بالا نیست به علت وجود موانع مختلف بر سر راه کارآفرینی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مهمترین نظریه‌های رشد بر اثر کارآفرینی، روی تحول اقتصادی تاکید دارند، مطرح کرد: رتبه ایران در شاخص‌های کارآفرینی به هیچ وجه مناسب نیست. چراکه طبق استناد به گزارش سال ۲۰۲۱ کارآفرینی جهانی براساس مدل GEM، ایران از بین ۴۷ کشور رتبه ۳۲ را در اختیار دارد.

حیات اقتصاد کشور مرهون تلاش کارآفرینان است

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران تصریح کرد: همچنین طبق گزارش سال ۲۰۲۳ کارآفرینی جهانی براساس مدل GEM، ایران از بین ۵۱ کشور در رتبه ۵۰ قرار گرفته است. در واقع مهمترین موانعی که در این مسیر پیش‌روی کشور ایران قرار گرفته است و در گزارش ۲۰۲۳ شاخص زمینه کارآفرینی ملی به آن اشاره شده، شامل این موارد است:۱-هزینه‌های فزاینده راه اندازی یک تجارت (اجاره، مواد اولیه و غیره) ۲- سلطه بخش نفت و خدمات بر اقتصاد و صنعت در ایران ۳_رشد اقتصادی کشور با نفت در سال ۱۴۰۲ (فصل بهار ۷.۹ درصد، فصل تابستان ۷.۱ درصد و فصل پاییز ۵.۱ درصد، که البته در فصل زمستان و پایانی سال، پیش‌بینی‌ها حاکی از تداوم کاهش رشد اقتصادی داشته است.۴_رشد اقتصادی کشور بدون نفت در سال ۱۴۰۲ (فصل بهار ۶.۱ درصد، فصل تابستان ۴.۲ درصد و فصل پاییز ۲.۵ درصد ۵_رشد بخش صنعت (صنعت‌ومعدن بدون نفت) در سال ۱۴۰۲ فصل بهار ۰.۴ درصد، فصل تابستان ۷.۳ درصد و فصل پاییز ۱.۳ درصد

غزنوی با اشاره به چند مثال بارز درخصوص اهمیت کارآفرینی تاکید کرد: جهان امروز به کارآفرینی مانند ایلان ماسک می‌بالد، در واقع تا ۱۰سال گذشته همه اورا مسخره می‌کردند و ایده خودرو برقی را شکست خورده می‌دانستند، اما این روز‌ها ارزش شرکت تسلا در بازار به بیش از ۳۰۰میلیارد دلار رسیده است.

وی افزود: همچنین در بخش تراشه شرکت انویدیا در آمریکا یک نمونه اعلای تخریب خلاق و کارآفرینی اثربخش است. این شرکت نسلی از تراشه‌ها را معرفی کرده که پایه توسعه هوش مصنوعی در جهان شده است و همین تحول ارزش بازار این شرکت در بازار را به بیش از ۲ تریلیون دلار رسانده است.

حیات اقتصاد کشور مرهون تلاش کارآفرینان است

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر