- حیات اقتصاد کشور مرهون تلاش کارآفرینان است
- بیانیه سپاه در رابطه با حمله نظامی به اسرائیل
- فیلم؛ پهپادهای انتحاری ایران در مسیر اسرائیل
- حمله نظامی ایران به اسرائیل آغاز شد
- «گنبد آهنین» اسرائیل چیست و چطور کار میکند؟
- دادگاهی در آرژانتین ایران را مسئول حمله تروریستی آمیا شناخت
- پنتاگون: اسرائیل از حمایت کامل آمریکا در برابر حمله نظامی ایران مطمئن باشد
- حمله نظامی ایران به اسرائیل جمعه انجام میشود
- موتورسیکلت «قرارهای یواشکی» رئیس جمهوری سابق فرانسه حراج میشود
- کارت سوخت ۲۰ میلیونی دروغ است
- جزئیات عفو ۲ هزار و ۱۲۷ محکوم
- ثبت نام خودروهای سایپا بدون قرعه کشی ویژه عید فطر ۱۴۰۳
- عکس؛ صورت کبود شده محمود احمدی نژاد
- بازیگران نمایش «عددهای نشده» معرفی شدند
- اطلاعیه قوه قضاییه در رابطه با بازرسی از رسانه فردای اقتصاد
- دلیل اعتراض کشاورزان اروپایی چیست؟
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تا زمانی که امکان تحصیل در رشته مورد نظر هر داوطلب که شرایط پذیرش را دارد مقدور نباشد، کنکور باقی میماند و حذف شدنی نیست.
به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایرنا، محمدعلی زلفی گل افزود: تا زمانی که چشم انداز آینده شغلی، پرستیز اجتماعی و درآمد برابر همه رشتههای دانشگاهی یکسان نیست و بیشتر داوطلبان در پی انتخاب چند رشته خاص هستند، راهی به جز آزمون سراسری یا کنکور برای گزینش بهترین متقاضیان وجود ندارد.
وی چهارشنبه شب در گفت وگوی تلویزیونی در پاسخ به این سوال که با تداوم برگزاری آزمون سراسری معضلاتی مثل مافیای کنکور همچنان باقی میماند، اظهار داشت: حذف کنکور به این منظور است که هر داوطلب بتواند در هر رشتهای که مایل است و شرایط استاندارد آن را نیز دارد تحصیل کند، اما، چون هنوز آینده شغلی یکسانی برای همه رشتهها دیده نمیشود ناچار باید از طریق کنکور بهترینها را گزینش کرد.
زلفی گل ادامه داد: تعداد زیادی داوطلب هستند که معدلهای خیلی خوب حتی ۲۰ دارند و همه متقاضی چند رشته خاص هستند برای اینکه مشخص چه کسانی برای ظرفیت محدود این رشتههای خاص پذیرفته شود راهی جز برگزاری یک آزمون سراسری وجود ندارد، اما شیوههای برگزاری آن تغییر میکند.
زلفی گل به تجربه پذیرش دانشجویان دکتری توسط هر دانشگاه و حذف کنکور دکتری اشاره کرد و افزود: این طرح چند سال گذشته اجرا، اما بعد از چند دوره متوقف شد و گزینش دانشجوی دکتری باز به آزمون سراسری واگذار شد، زیرا محاسن و معایب آن سنجیده و معلوم شد که برگزاری آزمون سراسری همچنان بهترین راه است.
به گفته وی، مراجع تصمیم ساز و تصمیم گیر با استفاده از مستندات برگزاری کنکور دکتری و شیوه گزینش از سوی هر دانشگاه به این نتیجه رسیدند که کنکور دکتری مجددا به روال قبل و به صورت سراسری برگزار شود که این نیز یک تجربه برای حذف یا باقی ماندن کنکور در مقاطع دیگر بود.
وزیر علوم تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی شیوه جدید برگزاری کنکور تدوین کرده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده، و در صورت ابلاغ، ما (سازمان سنجش آموزش کشور وابسته به وزارت علوم) به عنوان مجری شیوه نامه جدید به بهترین نحو آن را اجرا میکنیم.
زلفی گل گفت: در شیوه جدید مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، معدل سوابق تحصیلی به شکل قطعی و با نفوذ ۴۰ درصد و رتبه کنکور داوطلب با نفوذ ۶۰ درصد محاسبه خواهد شد.
وی تاکید کرد: کنکور ۱۴۰۱ که این روزها در جریان برگزاری آن هستیم سوابق تحصیلی یعنی معدل آزمون نهایی سراسری که در ۱۰ رشته برای دانش آموزان سال دوازدهم برگزار میشود تنها تاثیر مثبت در نتیجه کنکور داوطلبان دارد و لحاظ کردن تاثیر قطعی امسال اجرا نمیشود.
زلفی گل افزود: تاثیر مثبت به این معنی است که اگر داوطلبی رتبه پایینی در کنکور کسب کرد، اما معدل سال دوازدهم دبیرستان او بالا مثلا ۲۰ باشد رتبه نهایی او در کنکور نیز بالا میرود. میزان این افزایش بسته به نسبت معدل این داوطلب با سایر رقبا دارد، اما به هر حال تاثر افزایشی دارد.
وی گفت: همچنین تاثیر مثبت اینگونه است که اگر همین داوطلب در کنکور رتبه بالایی کسب کرد، ولی معدل تحصیلی پایین تری داشت این معدل در کاهش رتبه کنکور او اثری ندارد.
به گفته وزیر علوم برای رسیدن به برابری در آینده شغلی و وضعیت مطلوب نیاز است که دستگاههای ذی ربط تعیین کنند که در کل کشور چه نیازهایی وجود دارد و دانشگاهها بر اساس این اعلام نیاز چه نیروهایی را پرورش دهند که این خود نیاز به فراهم کردن بستر مهارتمحور برای دانشگاهها دارد نظیر آنچه در وزارت بهداشت انجام میشود.
زلفی گل افزود: بیمارستانها در اختیار دانشگاههای علوم پزشکی است و دانشجوهای این رشتهها در بیمارستانها مهارت میآموزند و نتیجه آن نیز نیروهای آموزش دیده و بامهارت است که وارد بازار کار میشوند. اما این امکان برای دانشجویان وزارت علوم وجود ندارد. ما نمیبینیم که وزارتخانههای مختلف مثلا جهاد کشاورزی، صنعت، معدن تجارت و سایرین دانشجوها را برای مهارت آموزی نمیپذیرند و امکانات رفاهی و مجوز حضور استاد کنار دانشجو در صنایع را فراهم نمیکنند.
وی تاکید کرد: رسیدن به شرایط مطلوب و حذف کنکور نیاز به یک عزم ملی و فرابخشی دارد تا بستری ایجاد شود که دانشجویان رشتههای مختلف مستقیما با آن صنعت یا رشتهای که در آن تحصیل میکنند به طور عملی کسب تجربه کنند. به همین دلیل آموزشهای دانشگاههای وزارت علوم جنبه مهارت محوری پایینی دارند.
وزیر علوم از سامانه نظام ایدهها و نیازها به عنوان گامی در مسیر مهارت محور کردن تحصیلات دانشگاهی نام برد و گفت: این سامانه با سرواژه "نان" به مثابه سکویی است که نیاز همه صنایع خصوصی و دولتی رشتههای مختلف را دسته بندی میکند و در معرض دید دانشمندان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار میدهد و به دنبال آن، هر صنعت یا شرکت در این سامانه عنوان میکند که برای رفع هر کدام از نیازها حاضر است چقدر سرمایه گذاری کند. سپس این فرصت برای دانشمندان و دانشگاهیان فراهم میآید تا بر اساس تخصص و علاقه خود موضوع را انتخاب کرده، طرح ارایه دهند و بهترین طرح از سوی صنعت یا شرکت مزبور انتخاب میشود که در نتیجه بخش قابل توجهی از پژوهشها در راستای نیازهای جامعه قرار میگیرد.
زلفی گل تصریح کرد: سامانه "نان" از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده و در بودجه ۱۴۰۱ هم به عنوان قانون لحاظ شد و برای اینکه همه دستگاههای اجرایی بتوانند از یکدرصد بودجه پژوهشی خود استفاده کنند موظفند تمام نیازها و اولویتهای تحقیقاتی خود را در سامانه نان ثبت کنند.
به گفته وی در بخش دیگر سامانه، هر صنعت میتواند اعلام کند که چه نیاز آموزشی برای کارکنان خود دارد و دانشگاهها برای آن صنعت دوره آموزشی مورد نظر را طراحی و اجرا میکنند.
وزیر علوم اضافه کرد: بخش دیگری نیز در حال طراحی است که جستجوی آزمایشگاههای مرجع با سرواژه "جام" نام دارد به این شکل که اگر یک محقق یا یک صنعت نیاز به آنالیز آزمایشگاهی داشته باشد میتواند در این سامانه جستجو کند و بهترین و خلوتترین آزمایشگاه را پیدا کند.
زلفی گل از جریان اقتصادی نوین با سرواژه "جان" به عنوان خدمتی دیگر یاد کرد که در آن شرکتهای دانش بنیان توانمندیها و محصولات خود را در سامانه "جان" عرضه میکنند و هر صنعتی لازم داشت از آنها استفاده میکند.
وی گفت: این سامانهها را در پایگاه استنادی جهان اسلام که در شیراز مستقر است قرار دادیم تا بر این اساس که هر دانشگاه به میزان تحقیقات نیازمحوری که انجام میدهد در رتبه بندی دانشگاهی اش لحاظ شود.