کد خبر: ۱۰۷۹۰
۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
استرس باعث تغییرات فیزیولوژیکی مانند افزایش سطح هوشیاری، تنفس و ضربان قلب سریع‌تر، فشار خون بالا، افزایش کلسترول خون و افزایش تنش عضلانی می‌شود.

استرس می‌تواند باعث ایجاد طیفی از مشکلات گوارشی از جمله گرفتگی عضلات شکم، نفخ و از‌دست‌دادن اشتها شود.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از دویچه وله؛ به‌نوشته نشریه پزشکی Everyday Health؛ هنگامی‌که با یک موقعیت تهدیدآمیز مواجه می‌شوید، سیستم عصبی سمپاتیک - بخشی از سیستم عصبی مرکزی بدن که عملکرد‌هایی مانند ضربان قلب، تنفس و فشار خون را تنظیم می‌کند - باعث تحریک واکنش «جنگ یا گریز» می‌شود. هورمون استرس یا همان کورتیزول نیز بدن را هوشیار و آماده مقابله با تهدید می‌کند.

استرس باعث تغییرات فیزیولوژیکی مانند افزایش سطح هوشیاری، تنفس و ضربان قلب سریع‌تر، فشار خون بالا، افزایش کلسترول خون و افزایش تنش عضلانی می‌شود.

استرس چگونه بر هضم غذا تأثیر می‌گذارد؟

وقتی استرس پاسخ جنگ یا گریز را در سیستم عصبی مرکزی فعال می‌کند، می‌تواند بر سیستم گوارش تأثیر بگذارد:

اسپاسم مری

افزایش اسید معده و سوء‌هاضمه

ایجاد حالت تهوع

اسهال یا یبوست

در موارد جدی‌تر، استرس ممکن است باعث کاهش جریان خون و اکسیژن به معده شده و منجر به گرفتگی، التهاب یا عدم تعادل باکتری‌های روده شود. همچنین می‌تواند اختلالات گوارشی جدی را تشدید کند، از جمله:

سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)

بیماری التهابی روده (IBD)

زخم معده

بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)

برای کاهش سطح استرس و در نتیجه کاهش علائم گوارشی ناشی از آن می‌توانید:

به‌طور‌منظم ورزش کنید

فعالیت بدنی تنش را از بین می‌برد و ترشح مواد شیمیایی به‌نام اندورفین را در مغز تحریک می‌کند. اندورفین خواب را بهبود می‌بخشد و به کاهش استرس کمک می‌کند. حتی فعالیت بدنی با شدت کم، مزایای بیشتری نسبت به بی‌تحرکی، برای کاهش اضطراب دارد.

روان‌درمانی را در نظر بگیرید

درمان شناختی‌رفتاری (CBT) تکنیکی است که با کمک به شما برای جایگزینی افکار منفی و تحریف‌شده با افکار مثبت، به کاهش اضطراب و استرس کمک می‌کند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ در مجله روانشناسی بالینی آمریکا منتشر شد، نشان داد که CBT منجر به بهبود علائم سندرم روده تحریک‌پذیر می‌شود.

یوگا کنید

این تمرین ذهن و بدن، حالت‌های فیزیکی را با تکنیک‌های تنفس و مدیتیشن ترکیب می‌کند. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ در مجله بین‌المللی پزشکی پیشگیرانه منتشر شد، زنانی‌که سه‌بار در هفته و به‌مدت ۱۲ جلسه در کلاس‌های یک ساعته یوگا شرکت کردند، شاهد کاهش قابل‌توجه استرس، اضطراب و افسردگی بودند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که یوگا می‌تواند فشار خون و ضربان قلب را کاهش دهد.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

برای کاهش استرس، به‌دنبال کربوهیدرات‌های پیچیده، پروتئین‌های بدون چربی و اسید‌های چرب موجود در ماهی، تخم‌مرغ و آجیل باشید. آنتی‌اکسیدان‌ها نیز از سلول‌های شما در برابر آسیب‌هایی که استرس مزمن می‌تواند ایجاد کند، محافظت می‌کنند. شما می‌توانید آن‌ها را در غذا‌های متنوعی مانند لوبیا، میوه ها، انواع توت‌ها، سبزیجات و ادویه‌هایی مانند زنجبیل پیدا کنید. دانشمندان برخی از مواد مغذی را مشخص کرده‌اند که به‌نظر می‌رسد به کاهش اثرات استرس بر بدن و ذهن کمک می‌کنند. حتماً به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل، به‌اندازه‌کافی از این مواد مصرف کنید: ویتامین سی، منیزیم، اسید‌های چرب امگا ۳.

علائمی که خبر از بیماری مثانه می‌دهند

اکثر مردم ۶ تا ۸ بار در روز ادرار می‌کنند و هرگونه اختلال در این عمل منظم می‌تواند چیز‌های زیادی در مورد سلامت مثانه شما آشکار کند.

به‌نوشته پایگاه خبری مایو‌کلینیک؛ توضیح برخی علایم آسان است. به‌عنوان‌مثال، اگر مقدار زیادی آب بدن را از دست بدهید، احتمالاً شاهد کاهش میزان نیاز به دفع ادرار خواهید بود. برخی از داروها، مانند دیورتیک‌ها یا دارو‌های ضد‌احتقان نیز می‌توانند نیاز شما به ادرار را افزایش دهند.

با‌این‌حال، برخی از علائم نشانه مشکلات جدی‌تری مانند عفونت‌های دستگاه ادراری، سنگ‌های مثانه، بزرگ شدن پروستات یا حتی سرطان مثانه هستند. اگر شاهد مشکلات زیر در بدن خود و در ناحیه مثانه شدید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید:

تکرر ادرار

به‌طور متوسط، اکثر افراد در ۲۴ ساعت، شش تا هشت‌بار ادرار می‌کنند. این میزان بر‌اساس حجم مایعی که می‌نوشید، باردار بودن یا مصرف دارو‌هایی که باعث افزایش ادرار می‌شوند، متفاوت است. افزایش ناگهانی دفعات دفع ادرار، به‌خصوص در شب، می‌تواند نشانه‌ای از مشکل مثانه یا دیابت باشد.

فوریت تخلیه ادرار

بیشتر اوقات، بزرگسالان می‌توانند ادرار خود را تا رسیدن به دستشویی نگه دارند. یک میل ناگهانی و شدید برای ادرار‌کردن که کنترل آن دشوار است، می‌تواند نشان‌دهنده عفونت دستگاه ادراری، بی‌اختیاری ادرار یا سایر مشکلات مثانه باشد.

بی‌اختیاری ادرار

نشت غیرارادی ادرار یک بیماری شایع مثانه است. دو نوع بی‌اختیاری وجود دارد. بی‌اختیاری استرسی زمانی رخ می‌دهد که فرد سرفه، خنده یا عطسه می‌کند. همچنین می‌تواند در طول فعالیت‌های بدنی رخ دهد. بی‌اختیاری اضطراری پس از یک میل ناگهانی و شدید برای دفع ادرار اتفاق می‌افتد. هر دو نوع نیاز به بررسی توسط پزشک دارند.

ادرار دردناک

ادرار‌کردن نباید دردناک باشد. احساس سوزش هنگام ادرار‌کردن می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات مثانه مانند عفونت دستگاه ادراری یا سنگ مثانه باشد.

هماچوری

دیدن خون در ادرار می‌تواند ترسناک باشد. این عارضه هماچوری نیز نامیده می‌شود. وجود خون در ادرار می‌تواند نشانه یک بیماری جدی مانند سنگ کلیه یا مثانه، عفونت یا سرطان مثانه یا کلیه باشد. گاهی اوقات خون، صورتی، قرمز یا قهوه‌ای به‌نظر می‌رسد. در هرصورت، مهم است که دلیل خونریزی را بفهمید.

مشکل در تخلیه مثانه

اکثر افراد با تخلیه مثانه احساس آرامش می‌کنند. اما اگر نمی‌توانید مثانه خود را به‌طور‌کامل تخلیه کنید، می‌تواند نشانه‌ای از اختلال عملکرد مثانه باشد.

عفونت‌های مکرر دستگاه ادراری

عفونت‌های مکرر می‌تواند نشانه‌ای از مشکل زمینه‌ای مثانه باشد. اگر دو یا چند عفونت مثانه در طول شش‌ماه یا بیشتر از سه‌بار عفونت در یک‌سال داشته باشید، ممکن است عفونت مثانه مزمن داشته باشید.

شب‌ادراری

بیدار‌شدن بیش‌از یک‌بار در شب برای دفع ادرار شب‌ادراری نامیده می‌شود. این عارضه می‌تواند الگوی خواب شما را مختل کند و نشانه‌ای از مشکلات مختلف مثانه یا مشکلات زمینه‌ای سلامتی مانند آپنه انسدادی خواب یا گلوکوزوری باشد که نشان‌دهنده گلوکز در ادرار است.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر