کد خبر: ۲۶۷۲
۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۳
ما با دیگر دستگاه‌ها رقابت نداریم و همه آن‌ها را همکار و همراه خود می‌دانیم که از آن جمله می‌توان به صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری و ... اشاره کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین دیدار با جمعی از هنرمندان هنر‌های تجسمی گفت: تاکنون بستر‌های لازم برای شکوفایی اقتصاد فرهنگ و هنر کشور فراهم نشده و این حوزه یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می‌آید تا بتوانیم آن را هم در داخل و هم در خارج از کشور توسعه دهیم.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌ رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد مهدی اسماعیلی در ابتدای این دیدار که شامگاه چهارشنبه برگزار شد، گفت: خوشحالم فرصت دوباره‌ای فراهم شد تا در خدمت بخش دیگری از اساتید حوزه هنر‌های تجسمی باشم.

وی با اشاره به دیدار هفته گذشته خود با جمع دیگری از اهالی هنر‌های تجسمی افزود: راه ارتباطی من با اساتید فرهنگی و هنری منوط به این جلسات نیست و به زودی خط ارتباطی مستقیم هنرمندان با خود را ایجاد خواهم کرد که آن‌ها پیام خود را مستقیم به من ارسال کنند.

اسماعیلی تصریح کرد: برگزاری چنین جلساتی را به عنوان جلسات نمایشی نمی‌دانم، چون هم وقت شما عزیزان محترم است و هم خود برنامه‌هایی دارم که باید در جهت اعتلای فرهنگ و هنر کشور پیش ببرم، ولی در جایگاه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مایل بودم که این جلسات تشکیل شود و بیشتر شنونده نکات هنرمندان باشم.

وزیر ارشاد: با صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی رقابت نداریم

اسماعیلی ادامه داد: نگاه ما به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه ارتباط رو در رو و بدون واسطه است و تلاش می‌کنیم تا حد مقدور آن را پیش ببریم. معتقدیم توقعات اهالی فرهنگ، هنر و رسانه ناشدنی نیست. ما در فصل نامساعد اقتصادی در کنار هم قرار گرفته ایم، ولی با همه این مشکلات، کشور و دولت رویکردش این است تا حد امکان به جامعه فرهنگی و هنری کشور کمک کند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به همه همکارانم در این وزارتخانه تاکید کرده ام برای همه پیشنهاد‌هایی که در زمینه فرهنگی و هنری دریافت می‌شود، پاسخ مناسب تهیه کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موضوع اقتصاد هنر برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل اهمیت است و معتقدیم باید جایگاه شخصیتی تراز هنر کشور حفظ شود.

اسماعیلی در عین حال تاکید کرد: حمایت از هنرمندان به معنای حمایت از تولید و خرید آثار آن‌ها و همچنین ایجاد فضایی برای عرضه آثار است. تاکنون بستر‌های لازم برای شکوفایی اقتصاد فرهنگ و هنر کشور فراهم نشده و این حوزه یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می‌آید تا بتوانیم آن را هم در داخل و هم در خارج از کشور توسعه دهیم.

باید حضور فعالانه جریان فرهنگی و هنری در خارج از کشور را توسعه دهیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: به همه همکارانم در وزارتخانه تاکید کرده ام باید به سمت فضای جدیدی در خدمت به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه حرکت کنیم تا بتوانیم حضور فعالانه جریان فرهنگی و هنری در خارج از کشور را توسعه دهیم.

اسماعیلی گفت: استعداد‌های بسیاری در حوزه فرهنگی و هنری در سراسر کشور وجود دارد. فرهنگ و هنر ایرانی مایه مباهات و افتخار و الهام‌بخش است، زیرا با زبان هنر می‌توانیم داشته‌های عظیم فرهنگی و هنری خود را به دنیا عرضه کنیم.

وی با اشاره به هنر خوشنویسی به عنوان یکی از هنر‌های حوزه تجسمی گفت: به هنر خوشنویسی کشور و اساتید آن افتخار می‌کنیم. هنر می‌تواند مهمترین زمینه گسترش تعاملات و ارتباطات فرهنگی در حوزه بین‌الملل باشد. حوزه تمدنی ایران ما تا شبه قاره هند گسترش یافته و هر کجا می‌رویم تمدن ایرانی می‌درخشد و این درخشش را به طور قطع اهالی فرهنگ و هنر برای کشورمان ایجاد کرده‌اند.

اسماعیلی در عین حال تصریح کرد: هیچ تعارضی میان گسترش فرهنگ و هنر ایرانی با آموزه‌های اسلامی وجود ندارد، بلکه این دو با یکدیگر ترکیب شده‌اند.

وی تاکید کرد: بنا داریم بستر فرهنگ و هنر را هم در داخل و هم در خارج از کشور برای اقتصاد فرهنگ و معرفی فرهنگ و هنر ایرانی فراهم کنیم، زیرا ظرفیت‌های ما در این زمینه بسیار است و در تعاملات خود با حوزه دانشگاهی هم بنا داریم از ظرفیت‌های اساتید این حوزه بهره ببریم.

اسماعیلی ادامه داد: بنا داریم تفاهم‌نامه‌های روشنی با دانشگاه‌ها در زمینه هنری داشته باشیم و کار‌های حمایتی از دانشجویان نخبه مورد توجه است. شورای هنر ظرفیت بزرگی است که در این زمینه می‌توانیم از آن کمک بگیریم.

رقابتی با هیچ دستگاه فرهنگی و هنری نداریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت برخی از دستگاه‌های فرهنگی و هنری کشور ادامه داد: ما رقابت با این دستگاه‌ها نداریم و همه آن‌ها را همکار و همراه خود می‌دانیم که از آن جمله می‌توان به صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری و ... اشاره کرد؛ بنابراین ما به جز همکاری نگاه دیگری به آن‌ها نداریم و باید نیرو‌های خود را در کنار هم قرار دهیم تا بتوانیم بیشتر به هنرمندان کمک کنیم.

وی با اشاره به اولین دیدار خود با هنرمندان در حوزه هنر‌های تجسمی گفت: اولویت برای دیدار با هنرمندان بیشتر با حوزه‌هایی بود که کمتر دیده شده اند و هنر‌های تجسمی از آن جمله به شمار می‌رود و تلاشمان این است که از آن‌ها حمایت و وظیفه تسهیل گری خود را انجام دهیم.

اسماعیلی ادامه داد: با تمام مضیقه‌هایی که وجود دارد، دولت با نگاه توسعه‌ای به حوزه فرهنگ هنر و رسانه توجه می‌کند تا بتوانیم شاهد شکوفایی بیشتر عرصه فرهنگ، هنر و رسانه در کشور باشیم.

اسماعیلی در پایان گفت: هیچ انتصاب سیاسی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد و همه منصوبان از جنس اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در بخش‌های مرتبط خود هستند. سیاست قطعی ما این است که کار در اختیار هنرمندان از جنس هر فعالیت در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این دیدار درباره حمایت از هنرمندان آسیب‌دیده از مشکلات کرونا گفت: شأن هنرمندان بالاتر از این است که بخواهیم مباحث را به کمک‌های جزیی تقلیل بدهیم؛ به عنوان دولت وظیفه داریم همانند سایر اقشار جامعه که در مدت شیوع کرونا دچار افت فعالیت عمومی شدند تلاش کنیم بخشی از این مسائل و مشکلات جبران شود.

وی ادامه داد: به همین خاطر دولت، برنامه حمایتی را در دستور کار خود قرار داده است که با عنایت ویژه رئیس جمهور، خارج از روال متداول از سوی سازمان برنامه و بودجه در حال اجرایی شدن است.

اسماعیلی تاکید کرد: تلاشمان این است که حمایت در این زمینه صورت بگیرد، به ویژه حمایت از فعالان عرصه فرهنگ و هنر در استان‌ها که بسیاری از مراکز فرهنگی و هنری در آن جا تعطیل و دچار مشکلات مضاعفی شده اند.

وی ادامه داد: امیدواریم با واکسیناسیون سراسری فعالیت‌های فرهنگی هنری به تدریج به حالت عادی برگردد. تلاش می‌کنیم با همه حوزه‌های هنری جلساتی را برگزار کنیم و حرف هایشان را از زبان خودشان بشنویم تا بتوانیم بخشی از کار‌هایی که قابلیت اجرایی شدن دارد انجام بدهیم و نشاط را به جامعه هنری بازگردانیم.

وی درباره خبرنگاران جامانده از فهرست مسکن خبرنگاران گفت: در این زمینه جلسه‌ای را در دفتر کاری خود به منظور حل مساله برگزار کردیم.

ما هر کاری را در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌دهیم برای اهالی فرهنگ هنر و رسانه است و همه همکاران رسانه‌ای ما شاید به دلایلی وابستگی‌هایی به سازمان‌های دیگر داشته باشند، ولی ما هیچ تبعیضی را در زمینه واگذاری مسکن به خبرنگاران قائل نیستیم؛ چه آن‌هایی که در ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کنند چه کسانی که خارج از وزارتخانه و تحت حمایت نهاد‌های دیگر فعالیت می‌کنند؛ بنابراین تاکید داشتیم هیچ صاحب حقی در این زمینه از قلم نیفتد.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر