- عباس عراقچی: خوش بینی ممکن است موجه باشد، اما فقط با احتیاط زیاد
- اعلام جرم علیه دو مدیر رسانه به دلیل اظهارات سخیف درباره مذاکرات هستهای
- بیشترین درخواست پناهندگی مربوط به کدام کشور اروپایی است؟
- شلیک ۹ گلگوله به یک نوجوان اوتیسمی توسط پلیس آیداهو
- شاغلان کدام کشور اروپایی درآمد کمتری دارند؟
- کوچکترین ضربان ساز قلب جهان ساخته شد
- عباس عراقچی: عجله ای برای ارتباط با دولت سوریه نداریم
- حضور در لیست سیاه FATF عامل افشای اطلاعات کشور است
- علی شمخانی: ایران برای توافق متوازن آمده، نه تسلیم
- مرگ تلخ ۲ قاضی کهگیلویه و بویراحمدی در یک تصادف
- احمد خاتمی: امکان مذاکره بر سر غنی سازی، فعالیتهای موشکی و حضور منطقهای ایران وجود ندارد
- چین سفارش هواپیماهای بوئینگ را متوقف کرد
- بانک سپه هک نشده بلکه داده ها سرقت شده است
- فرمانده نیروی زمینی ارتش: دشمن شرارتی در سر داشته باشد ارتش سر را از بدن او جدا می کند
- حسین مرعشی: مطمئن باشید ایران لیبی نمیشود/ ایران رهبری هوشمندی دارد
- محمد اسلامی: آژانس بین المللی انرژی اتمی بی طرف باشد
۶۰ درصد بازار غیررسمی لوازم یدکی خودرو تقلبی است
مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: بر اساس برآورد تولید کنندگان و اتحادیه صنفی بیش از ۶۰ درصد بازار غیررسمی لوازم یدکی خودرو، تقلبی و غیر استاندارد است یعنی تولید فاقد کیفیت که در سامانه جامع تجارت ثبت نشده است.
به گزارش اکوپل نیوز به نقل از صدا و سیما، امیرمحمد پرهام فر افزود: وزارت صمت با اولویت قراردادن کالاهای مهم و عمده قاچاق که یکی از آنها لوازم یدکی خودرو است، کار خود را در بخش قاچاق آغاز کرد.
وی ادامه داد: رئیس جمهور اسفند سال گذشته بازدیدی از یک کارخانه بزرگ خودروساز داشت و پس از بازدید دستورالعمل ۸ مادهای را خطاب به وزیر صمت ابلاغ کرد که یکی از بندهای آن ناظر به اطمینان بخشی از کالای قانونی بود یعنی کالایی که تقلبی و قاچاق نیست و این کالا باید در اختیار خودروساز و مصرف کننده بازار قرار گیرد.
پرهام فر گفت: لوازم یدکی خودرو از نظر ارزش، بازار بزرگی را به خود اختصاص داده، اما مهمتر از آن امنیت جانی و سلامت مصرف کننده است که بطور مستقیم به این موضوع گره خورده و همچنین قاچاق لوازم یدکی تضییع حقوق دولت و برهم خوردن رقابت سالم بین تولید کننده و وارد کننده است.
وی خاطرنشان کرد: در برآورد حجم قاچاق، نیاز بازار براورد میشود که در مقابل آن تولید رسمی، واردات رسمی و صادرات کالا قرار میگیرد و برآوردها از بازار لوازم یدکی خودرو نزدیک به ۹ و سه دهم میلیارد دلار میباشد که برآورد ما درباره حجم گردش مالی تولید کنندگان رسمی لوازم یدکی خودرو ۵.۵ میلیارد دلار است، یک تا یک و سه دهم میلیارد دلار واردات داریم و بقیه هم بازار غیررسمی است.
مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: بخش غیرقانونی همیشه با تقلب و تولیدات تقلبی داخلی همراه بوده است، بنابراین زمانی که تولید رسمی را ثبت میکنیم تولیدات غیر رسمی و تقلبی در میزان شکاف عرضه و تقاضا قرار میگیرد یعنی سهم آن در حساب قاچاق میرود.
وی افزود: الان بر اساس برآورد تولید کنندگان و اتحادیه صنفی در بازار غیر رسمی لوازم یدکی خودرو بیش از ۶۰ درصد در اختیار تولیدات تقلبی و غیر استاندارد است یعنی تولید فاقد کیفیت که در سامانه جامع تجارت ثبت نشده است، بنابراین، چون در سامانه ثبت نشده در آمار ۵/۵ میلیارد دلار حجم گردش مالی تولید کنندگان رسمی لحاظ نمیشود و این سهم در ۲.۵ میلیارد دلار قاچاق و غیر رسمی قرار میگیرد.
پرهام فر گفت: سال ۹۸ به میزان ۴۳۰۰ میلیارد ریال کشفیات لوازم یدکی خودرو داشتیم، سال ۹۹ این عدد به ۷۵۲۰ میلیارد ریال و در ۹ ماهه ۱۴۰۰ به ۱۶۵۰۰ میلیارد ریال رسید و این کشفیاتی میباشد که به سطح عرضه ربطی ندارد.
سهم کشفیات لوازم یدکی خودرو به ۱۲ درصد رسید
وی خاطر نشان کرد: سهم لوازم خودرو از کل کشفیات ۴ درصد بود که به ۱۲ درصد افزایش پیدا کرده است و لوازم یدکی خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است که ایمنی خودرو و از همه مهمتر موضوع جان مردم را شامل میشود که در آمار تصادفات خودش را نشان میدهد.
مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ۱۳ قلم کالا طی ماههای آینده مشمول طرح میشود که تمام این ۱۳ قلم کالا مستقیم به ایمنی خودرو مرتبط میشود مانند ترمز و جلوبندی.
برخورد با نشانهای مطرح پوشاک قاچاق و مراکز سطح عرضه ادامه دارد
مدیر کل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره آغاز مراحل طرح لوازم خانگی و پوشاک گفت: سطح عرضه در موضوع پوشاک از سال ۹۷ شروع شد و سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰ هم ادامه داشت و برای سال ۱۴۰۱ برخورد با نشانهای مطرح قاچاق و مراکز سطح عرضه ادامه دارد.
وی افزود: دلیل اصلی قاچاق بعنوان بیماری مستمر این است که تمام کالاهایی که نام بردیم وقتی به صورت قاچاق وارد میشود بخشی از نیاز بازار را پاسخ میدهدو نزدیک ۲۵ درصد بازار در سامانه ثبت نمیشود که قاچاق یا تولید غیر رسمی است، ولی در عمل این وسیله فروخته میشود.
پرهام فر گفت: نظارتها در بخش لوازم یدکی ضعیف است و در موضوع لوازم یدکی طرح جامع شناسایی کالای غیرقانونی نداریم.
وی خاطر نشان کرد: طرحهای مقابله با قاچاق و تولید غیررسمی لوازم خانگی و پوشاک شروع شده است، ولی درباره لوازم یدکی خودرو اولین بار است که به شکل جدی سطح عرضه را دنبال میکنیم.
حمایت از تولید یک وظیفه در حوزه قاچاق است، زمانی که در موضوع پوشاک طرحهای سطح عرضه را اجرا کردیم نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار بازگشت بازار به سمت تولید کننده داخلی را داشتیم و درحوزه لوازم خانگی هم با برخورد قانونی، قاچاقچی و افرادی که از این طریق سود نامشروع بدست میآوردند، عقب نشینی کردند.
مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: همیشه در سطح عرضه راههای فرار داریم و ممکن است با کالایی در سطح مغازه برخورد شود، ولی از طریق فضای مجازی یا شبکههای اجتماعی بازار راه خود را پیدا کند که خیلی بزرگتر است.
وی افزود: در سطح عرضه به آگاهی بخشی مصرف کننده نیاز داریم که کالای خود را از مراجع قانونی تهیه کند و زمانی که از مغازه معتبر خرید میشود، شناسه رهگیری کالا را از طریق سامانه جامع تجارت و سامانه پیامکی استعلام کند.
پرهام فر ادامه داد: پیشنهاد میکنم نرم افزار سامانه جامع تجارت را برای استعلام کالاها در گوشی تلفن همراه داشته باشیم.
پرهام فر گفت: وقتی کالایی وارد مرحله برخورد در سطح عرضه میشود نیازمند طی کردن مقدماتی از قبیل تعریف شناسه کالا و شناسه رهگیری است، همچنین بعد از آن بر اساس ماده ۷ آیین نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره فراخوان کالاهای موجود در انبار و واحدهای صنفی میباشد و افرادی که این کالاها را دارند و از مبادی قانونی تهیه کردند، ولی شناسه ندارد با ارائه مدارک یا معرفی تامین کننده، شناسه دریافت میکنند و کالای موجود آنها تعیین تکلیف میشود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر این مراحل طی شده است و اگر کالایی شناسه ندارد، ضابطان در دستور کار برخورد به عنوان کالای قاچاق دارند.
برخورد با لوازم یدکی قاچاق و تقلبی خودرو مستمر است
وی خاطرنشان کرد: در سطح عرضه از روز دوشنبه برخورد با لوازم یدکی قاچاق و تقلبی شروع میشود و این طرح مستمری است که از باتری و کمک فنر خودرو آغاز میشود و در روزهای دیگر سعی میکنیم مراکز عمده توزیع مورد بازرسی و نظارت قرار گیرد، ولی بخشی از این کار از طریق تولید کنندگان عمده لوازم یدکی میباشد و اطلاع رسانی از طریق آنها به شبکه توزیع خودشان صورت گرفته است.