کد خبر: ۶۶۲۴
۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰
نصب شناسه کالا بهترین ابزار برای تشخیص کالای قانونی از کالای غیر قانونی و تحقق شفافیت بازار است.تاکنون ۷۲ هزار و ۵۰۰ شناسه کالا در زمینه قطعات خودرو در سامانه جامع تجارت تعریف شده است.

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: به منظور جلوگیری از قاچاق لوازم یدکی، طرح شناسه کالا راه اندازی شده است.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از اقتصاد پنهان، امیرمحمد پرهام‌ فر، با بیان این مطلب و با اشاره به مزایای طرح شناسه کالا برای جلوگیری از قاچاق قطعات یدکی افزود: نصب شناسه کالا بهترین ابزار برای تشخیص کالای قانونی از کالای غیر قانونی و تحقق شفافیت بازار است.

وی تاکید کرد: براساس آخرین آمار‌ها تاکنون ۷۲ هزار و ۵۰۰ شناسه کالا در زمینه قطعات خودرو در سامانه جامع تجارت تعریف شده که نسبت به سال‌های گذشته به خصوص سال ۹۹ رشد سه برابری را داشته است با این حال نسبت به کل حجم قطعات و لوازم یدکی تولیدی رقم خوبی نیست.

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: آن چیزی که موجب نگرانی شده، این است که از این میزان شناسه هفت هزار و ۲۰۰ قلم آن مربوط به قطعات تولید داخل است و الباقی شناسه‌ها مربوط به قطعات وارداتی است موضوعی که در حال حاضر نه تهدید، بلکه جاماندگی از اهدافی است که باید برای شفافیت بازار سریعتر به آن دست یافت.

پرهام‌فر در همین ارتباط به بازدید اخیر رئیس جمهوری از شرکت ایران خودرو و بخشی از فرمان هشت ماده‌ای رئیس جمهور مبنی بر افزایش کیفیت و ایمنی خودرو‌های تولید داخل و ممنوعیت در استفاده از هرگونه قطعات بی کیفیت از ابتدای سال ۱۴۰۱ و مقابله دستگاه‌های مسئول بر عرضه قطعات یدکی و تقلبی اشاره و اظهار کرد: این تکلیفی که رئیس جمهور برای مقابله با عرضه و قاچاق قطعات یدکی صادر کرد، تکلیفی دو وجهی است و بخشی از آن قاعدتا به حاکمیت برمی گردد و دولت وظیفه دارد مساله سلامت و شفافیت درست بازار را انجام دهد.

آمار شناسه کالای قطعات داخلی از وارداتی‌ها جا ماند/ رشد ۳ برابری نصب شناسه کالا بر روی قطعات در سال ۹۹

وی با تاکید بر اینکه یکی از ابزار‌های حاکمیت برای اجرای این بند از دستورات خودرویی رئیس جمهور، طرح شناسه کالا (کد رهگیری) در حوزه قطعات خودرو است، متذکر شد: البته ابزار‌های دیگری از جمله کنترل در مبادی و انبار‌ها نیز وجود دارد گر چه با نگاهی دقیق به درستی در می‌یابیم که فصل مشترک تمام این راهکارها، شناسه دار شدن کالا است که به ما کمک می‌کند.

این مقام مسئول در ستاد مبازره با قاچاق کالا و ارز در ادامه مهمترین چالش برای مقابله با قاچاق قطعات تقلبی را فروشندگان و تعمیرگاه‌ها ذکر کرد و گفت: اگر چه فروشندگان خواستار فعالیت قانونی هستند، اما چالش اصلی تشخیص قطعات اصلی و تقلبی توسط فروشندگان و تعمیرگاههاست که عمدتا از شناسایی آن‌ها عاجزند.

پرهام فر که در همایش زنجیره خودروسازی در افق ۱۴۰۱ سخن می‌گفت، همچنین به ذکر آمار کشف شده کالای قاچاق در ۱۰ ماهه اول سال ۱۴۰۰ پرداخت و بیان کرد: بر اساس آمار در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ کل کشفیات قاچاق حدود ۱۶ هزار و ۹۳۵ میلیارد ریال بوده که اگر چه رقم بسیار خوبی است، اما به طور قطع این میزان کشفیات نه مایه افتخار است و نه دلیلی برای موفقیت.

وی در پایان با بیان اینکه با وجود آمار‌ها تاکنون در حوزه تشخیص کالای قاچاق و استفاده از ابزار شناسه کالا توفیقات خوبی حاصل نشده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم در سال ۱۴۰۱ پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شده و در سال جدید بتوانیم شناسه کالا را به صورت کامل تعریف کنیم.

بر اساس آمار‌ها در سال ۹۸ حدود ۲.۴ میلیارد دلار قطعه به کشور قاچاق شده است و ۱.۱ میلیارد دلار قطعه از مجاری رسمی وارد بازار قطعه یدکی شده است.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر